Vechtende Parkieten

Gestart door Syll, november 28, 2005, 15:56:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Syll

Allereerst: ik heb al een beetje rondgekeken op dit forum, maar kan geen duidelijke oplossing vinden. (behalve dan de parkieten uit elkaar plaatsen, maar dat pas in het allerlaatste geval)

Wij hebben nu anderhalf jaar 2 halsbandparkieten. We hebben ze gekocht als stelletje. En eigenlijk ging alles goed tot vorige week. Ze hadden wel vaker eens ruzie, maar zo erg als nu is het nog nooit geweest.
Sinds vorige week maken ze dus ruzie. Eerst zaten ze elkaar alleen een beetje achterna in de kooi, maar nu is het zelfs zo erg dat één van de twee aan één van zijn pootjes bloedt. Af en toe is het even rustig, maar dan beginnen ze weer.

Zoals ik hierboven al schreef willen we ze eigenlijk niet uit elkaar halen. Maar zijn er misschien andere opties dan de twee uit elkaar te halen?
Wat kan de oorzaak van de ruzie zijn en wat kan er tegen gedaan worden?

Alvast bedankt!

Maartje Emons

Zou het misschien kunnen dat jouw halsbandparkieten een mannetje en een vrouwtje zijn? Het zou namelijk kunnen dat het mannetje paringsdrang heeft en het vrouwtje juist niet. Het mannetje laat het vrouwtje dan ook geen moment meer met rust omdat hij er beetje lomp gezegdg graag bovenop wil. Als het vrouwtje dat niet wil resulteert zich dat vaak in ruzie.

Ik zou in elk geval even contact opnemen met de vogelarts.

Succes met je parkieten!

Syll

Ja, dat zijn inderdaad een mannetje en een vrouwtje.. Ik denk wel dat dat inderdaad het geval kan zijn, aangezien het mannetje het vrouwtje achterna zit.
Maar blijven ze dan lang die ruzie houden?


Safrena

#3
Hey Syll

Welkom op het forum

Het beste is toch als ze vechten tot bloedens toe dat je ze even uit elkaar haalt en apart zet.
Voor even maar tot ze beiden gekalmeerd zijn. Dan kun je ze weer bij elkaar zetten.

Op onderstaande link zijn nog andere tips gegeven.
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=757&hl=

Vele groetjes

Syll

Oke.. Nouja. iedereen bedankt..
Maar vannacht is het vrouwtje toch overleden..
Alle tips hebben niet geholpen..

Ik weet niet goed hoe het werkt bij vogels, maar nu zou het zo kunnen zijn dat de andere vogel ook snel gaat toch?
En zou het misschien zo kunnen zijn dat het vrouwtje al ziek was, en dat het mannetje daarom iedere keer ruzie maakte met haar?

Parkieten-Freak

#5
Wat jammer dat je vogeltje overleden is. Sterkte!
Ik denk niet dat de andere vogel ook sterft, maar heel soms zie wel eens dat vogels wegkwijnen.
Waarom het mis ging tussen de vogels: ik denk niet dat het vogeltje ziek was.
Wat Maartje schrijft, lijkt me een goede verklaring.