Is Dit Spelen Of Pure Ergernis?

Gestart door femke, november 08, 2005, 19:23:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

femke


Hallo allemaal!
Ik heb wederom een vraagje en hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.. :blush:

Ik heb er sinds zaterdag een nieuw parkietje bij  :)  genaamt Tjikkie
Het schijnt dat ze rond de 9 weken is: dus nog lekker jong :D
Het gaat erg goed moet ik zeggen, ze eet al trosgierst uit de hand en ze schrikt niet zo erg als mijn andere 2parkietjes als ik met mijn hand in de kooi kom...
Het gaat dus goed!

Maar nu heb ik een vraagje, Tjikkie doet dingen die de andere twee niet doen... ze springt in de tralies en probeerd tussen haar pootjes door "koppeltje te duikelen" waardoor ze af en toe met moeite weer los komt... ook springt ze in de tralies en begint ze aan de tralies te knagen alsof ze probeerd uit te breken...
Dat koppeltje duikelen klinkt heel grappig en het ziet er ook wel grappig uit maar ik krijg het idee dat ze het doet uit pure ergernis, alsof ze perse uit die kooi wil... mijn ouders denken dat het gewoon spelen is wat ze doet, maar omdat die andere twee het nooit hebben gedaan vind ik het zo gek, vooral dat dwang matige geknaag...

Ook haalt ze andere halsbrekende toeren uit... tussen haar voer/drink bakje en het "opstapje stokje" zit een kleine lege ruimte en daar wil ze dus perse doorheen.. dit is dus iets wat echt niet gaat alleen haar kopje past er door en vanaf haar nek komt ze klem te zitten.. Nu ben ik er nog telkens bij geweest, maar stel je voor ik ben niet thuis en ze komt echt klem te zitten dan loopt het dus goed mis...
Moet ik haar haar gang laten gaan omdat ze er vanzelf achter komt dat het niet gaat of moet ik haar dit echt af gaan leren?

Sorry hoor dat ik deze vragen stel... Maar ik wil gewoon dat alles goed gaat met mijn beessies :) juist omdat ik het beste wil voor me diertjes word ik er erg onzeker door  :blush: en weet het soms af en toe niet zo goed  :blush:  


Alvast bedankt!!
groetjes Femke, Peppie & Kokkie en Tjikkie  :D

Carla

Das een clowntje. :lol: Ik heb er hier ook eentje in huis. Nitro heeft ook van diezelfde toeren uitgehaald. Pootjes wijd open en draaien maar.  Da's dus heel normaal. Ook gaat Peewee hier vaak aan het dak van de kooi hangen daar hangt hij dan ondersteboven en laat vervolgens één pootje los.

Voor het volgende zou ik wel opletten :: wanneer je parkiet tussen het eetbakje en het opstapje zit tussendoor probeert te wringen kan hij wel vast komen te zitten. Op die manier zijn er al meer ongelukken gebeurd met parkietjes. Ik gebruik voederbakjes die ik vastmeek aan de trailis. Zo kun je dat probleem omzeilen. Het gaatje onderaan kan je dan met een stukje plexieglas dichtmaken.
Veel geluk met je parkietjes

vlekje

#2
Hoi Femke,
Als ik je berichtje lees denk ik dat dit gewoon "ontdekken" en spelen is. Kenissen van mij hebben ook zo'n parkiet. Als je het zo op het eerste gezicht ziet zou je denken dat het uitbraakpogingen zijn (of ergernis zoals jij het noemt), maar het is echt gewoon spelen. Mijn parkietje heeft dit minder.  Wel is ze heel verdedigend naar een bepaald speeltje toe.

Dus ik denk dat het geen ergernis is maar gewoon spelen en ontdekken.

Maar net als Carla zegt, voor de bakjes zou ik inderdaad zorgen dat de ruimte tussen de bakjes en het stokje opgevuld is. Daar kunnen hele nare dingen gebeuren voor je parkietje. :(

Groetjes, Nicole

Parkieten-Freak

Typisch gedrag voor een jonge parkiet. ;)
En inderdaad: oppassen met de voerbakjes :excl:


Missa

Inderdaad, Poco maakt ook van die leuke koprolletjes en laat vervolgens één pootje los! Soms ben ik ook wel bang hoor dat hij vast komt te zitten, maar hij is al zo een expert in het koprollen dat dit geen probleem vormt! :D  Dus geen paniek!!!

Groetjes Missa