Oli mogelijk 'n kruipertje?

Gestart door Kleintjes, januari 13, 2013, 20:38:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

saskia1482

Ik zou er pas vanuit gaan als je daadwerkelijk iets weet. En niet zomaar gaan gissen of het polyoma is. Van een foto kun je nooit uitgaan.

Met een test ben je er wel zeker van.

Ben wel van mening dat de meeste parkieten drager zijn.

Parkieten-Freak

Citaat van: saskia1482 op januari 17, 2013, 20:44:42
Ik zou er pas vanuit gaan als je daadwerkelijk iets weet. En niet zomaar gaan gissen of het polyoma is. Van een foto kun je nooit uitgaan.

Met een test ben je er wel zeker van.

Ben wel van mening dat de meeste parkieten drager zijn.

Waar baseer je op dat de meeste parkieten drager van het polyomavirus zijn?


Pippin

Een virus dus; is er zicht op een vaccin?

Parkieten-Freak

#23
Er schijnt in Amerika al wel een vaccin te bestaan, maar ik weet niet in hoeverre men hier a; gebruik van maakt en/of dit nog in een testfase zit. Daar komt nog bij: vaccineren kost geld. Ik vraag me af hoeveel kwekers bereid zijn om hun vogelbestand in te laten enten, dit kan aardig in de papieren lopen.....


Kleintjes

Citaat van: Parkieten-Freak op januari 17, 2013, 21:31:58
Waar baseer je op dat de meeste parkieten drager van het polyomavirus zijn?

Dat vraag ik me ook af.

Ik heb al ruim 15 jaar parkieten, op school kweekten ze er mee, vele dierentuinen en dierenparken hebben grasjes: Allen zonder kruipers. Dus... de meeste zijn drager? Lijkt me eigenlijk niet dan.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Loeky

Ik heb al 28 jaar parkieten en ook nog nooit een Kruipertje gehad dus vraag mij ook af waar de bewering de meeste parkieten zijn
dragers vandaan komt...

Maar Kleintjes die parkieten hebben bij jou een echt super leven! Goed dat je ook kneusjes opvangt! :)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

saskia1482

Citaat van: Kleintjes op januari 17, 2013, 22:59:46
Dat vraag ik me ook af.

Ik heb al ruim 15 jaar parkieten, op school kweekten ze er mee, vele dierentuinen en dierenparken hebben grasjes: Allen zonder kruipers. Dus... de meeste zijn drager? Lijkt me eigenlijk niet dan.

polyoma is gewoon een gevaarlijke virus mits het tot uiting komt. Dat staat vast.
of je nou 1 maand kweekt of 15 jaar of helemaal niet kweekt en alleen een liefhebber bent maakt niet uit...
het lijkt me sterk dat je dat zo met zekerheid durft te zeggen dat geen elke parkiet die je bent tegengekomen geen drager zou zijn.
Heb je elke vogel daarop gecontroleerd? Dat je het niet ziet wil niet zeggen dat het er niet is. ;)

Parkieten die op latere leeftijd geinfecteerd raken met dit virus zal
het maar een kleine tijd zichtbaar zijn in het bloed.
Een drager wil niet zeggen dat het virus ook daadwerkelijk vrijkomt en andere parkieten infecteerd.
Bij verzwakte vogels en wat je ook ziet bij vogels waarmee meerdere rondes gekweekt word
heeft het virus meer kans om vrij te komen daar dit heel er intensief is.

Daarnaast zijn er ook nog genetische afwijkingen van parkieten zonder staart. (Tailess wonders)
vind ik absoluut niet mooi.. maar er word wel eerst gedacht dat het kruipers zijn.

Daarom vind ik test het eerst zodat je het met zekerheid kunt zeggen.

elk dier en mens draagt sluimerende virussen bij zich die ook tot uiting komen als ze zwakker zijn.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is

En het is mijn mening geen bewering. Dat mag toch. :)

Citaat van: Parkieten-Freak op januari 17, 2013, 22:22:51
Er schijnt in Amerika al wel een vaccin te bestaan, maar ik weet niet in hoeverre men hier a; gebruik van maakt en/of dit nog in een testfase zit. Daar komt nog bij: vaccineren kost geld. Ik vraag me af hoeveel kwekers bereid zijn om hun vogelbestand in te laten enten, dit kan aardig in de papieren lopen.....

Ja, dat klopt dat ze er mee bezig zijn..... De shows zijn een grote infectie bron.. ik zie het niet gebeuren dan men per vogel een cerftificaat krijgt voor het enten. ;)
En zeker dat het veel geld zal kosten.

Wouter

Citaat van: saskia1482 op januari 18, 2013, 00:34:18
Een drager wil niet zeggen dat het virus ook daadwerkelijk vrijkomt en andere parkieten infecteerd.

Dat is nou juist het hele discussiepunt. Is het inderdaad zo dat het virus niet besmettelijk is als het niet tot uiting komt? En hoe ontstaan er dan nieuwe kruipers? Deze moeten ergens geïnfecteerd worden en het is heus niet zo dat kruipers alleen uit kruipers voorkomen.

Ik ben het niet eens met je bewering dat de meeste parkieten drager zijn van het polyomavirus. Het klinkt aannemelijk en ik zou best kunnen geloven dat het zo is, maar het is niet wetenschappelijk onderbouwd. Daarentegen is het tegendeel ook niet bewezen, dus zijn we in principe weer terug bij af. Ik ben het wel met je eens dat er niet te snel conclusies getrokken moeten worden over de oorzaak van het uitvallen van de pennen.

(Overigens is het wel degelijk een bewering. Een mening is iets waar je "ik vind" voor kan zetten, en ik denk niet dat je vindt dat de meeste parkieten drager zijn. ;))

EliseAvi

Ik kan als (ex)student Bio-Farmaceutische wetenschappen zeggen dat het (in iedergeval bij mensen en proefdieren) zo is dat een organisme vaak drager kan zijn van bepaalde virussen. Het gaat hierbij om een virus was "sluimert" en niet tot uiting komt. Zo kan je het virus wel in je hebben, maar er geen last van hebben. Dit gebeurt vrij vaak. Zo heb je bijvoorbeeld de ziekte van Pfeiffer (iets heel anders, ja ik weet het). De meeste mensen hebben dit virus gewoon in hun lichaam, maar er geen last van. Er is ook maar een bepaalde periode waarin dit besmettelijk is.
En ander voorbeeld is een koortslip. Wanneer je dit eenmaal hebt, blijft het in je lichaam. Het virus gaat als het ware "sluimeren". Je zal dan niet constant met een koortslip rondlopen, maar het wel snel krijgen met een lagere weerstand. Je hebt mensen die er heel gevoelig voor zijn (mijn vader bevoorbeeld), maar ook mensen die het nooit krijgen (ik). Hierbij is het alleen besmettelijk op het moment dat je een koortslip hebt.

De besmettelijkheid hangt dus af van het soort virus.

Het zou dus zeker zo kunnen zijn dat de meeste parkieten het virus bij zich dragen. Heel gek is deze bewering niet omdat dit, zoals ik hierboven al zij, ook voorkomt bij mensen en andere dieren zoals ratten e.d.
Het lijkt mij vrij waarschijnlijk dat dit virus zich verspreid, en dat volledig gezonde, sterke parkietjes nergens last van hebben, maar als er één een mindere weerstand heeft, deze er wel last van heeft.
Een andere mogelijkheid is dat het virus alleen actief wordt door een manipulatie of iets dergelijks, wat ervoor zorgt dat het virus niet meer sluimert, maar zich daadwerkelijk gaat uiten.

Ik weet natuurlijk niet of dit helemaal klopt, maar ik baseer mijn verhaal op wetenschappelijke kennis die weleenswaar voor mensen en proefdieren geldt, maar het lijkt mij niet onlogisch als dit ook voor parkieten zo werkt.   

Pippin

Ook ik ben op zoek gegaan naar informatie over dit virus. het valt inderdaad te vergelijken met een koortslip, een herpes virus waar de meeste mensen als kind al mee geïnfecteerd zijn; pas bij bepaalde factoren (stress, een andere infectie ed) ontwikkelt iemand een koortslip, en produceert dan virussen die andere mensen kunnen besmetten. Wel grappig dat je de ziekte van Pfeiffer ook noemt, dat is ook een herpesvirus.

Parkieten reageren weer anders dan sommige grote kromsnavels. Verontrustend is dat APV (Avian Polyoma Virus) ook is aangetroffen bij wilde vogels. De meeste uitbraken vinden plaats in dierenwinkels en kwekerijen die veel inkopen van derden. Ook speelt hygiëne een belangrijke rol. Aan het eind noem ik de links die ik interessant vond, maar hier even een stukje over basishygiëne:

Once an outbreak has occurred, it is important that the nursery be thoroughly cleaned and disinfected to prevent virus contaminating this environment from infecting neonates before the time that their immune systems will respond to vaccination. Contaminated nest boxes must be replaced. It is crucial during an outbreak that the adults be vaccinated to reduce the spread of the virus among the adults, thus decreasing the chances of the virus entering the nursery.

Mocht iemand dit vertaald willen hebben, haal het dan alsjeblieft niet door google translate, maar print dit uit en geef het aan je dierenarts of zo. Het vaccinatiebeleid is verschillend bij parkieten en grotere kromsnavels, maar de basishygiëne is ook bij parkieten van belang: geen vreemde dieren zonder quarantaine bij de rest doen, en vogels die terug komen ook eerst in quarantaine doen, bij voorkeur ergens anders. De baby's zijn het kwetsbaarste!

Wat ik weet van herpesvirusen (en APV is geen herpesvirus) is dat het tricky bastards zijn die de gewoonte hebben je van achteren aan te vallen - dit in overdrachtelijke zin. Ik heb niet de indruk dat AVP goedaardiger is, dus de ziekte alleen is al moeilijk genoeg te bestrijden. Het helpt ook niet dat een parkietje als een "wegwerpvogeltje" wordt gezien door de meesten. "30 euro voor een spuit? Daar haal ik zo 3 nieuwe voor!" Dat is een redenatie waar weinig tegen valt in te brengen.  :'(

De links:
http://www.birdsnways.com/articles/polyoma.htm
http://www.blackstone-aviaries.com/polyom.html
http://www.netpets.org/birds/healthspa/vet/poly.html



Kleintjes

#30
Citaat van: Pippin op januari 18, 2013, 15:10:20
Het vaccinatiebeleid is verschillend bij parkieten en grotere kromsnavels, maar de basishygiëne is ook bij parkieten van belang: geen vreemde dieren zonder quarantaine bij de rest doen, en vogels die terug komen ook eerst in quarantaine doen, bij voorkeur ergens anders.

Tja, alleen gaat die vogel in dit geval in z'n geheel niet op (letterlijk en figuurlijk). Oli hebben we al sinds september, 't uit zich pas sinds afgelopen weekend. Volgens de theorie van quarantaine is 6 weken tot 3 maanden afdoende (afhankelijk diersoort en afkomst). Ervaring leert nu dat dat dus niet altijd genoeg is.

Polyoma is ten alle tijde besmettelijk, dus ook als 't virus niet actief maar in rust is.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

saskia1482

Je weet het niet zeker of het wel polyoma is.
Je gaat er al helemaal vanuit.
Dat vind ik erg jammer.

Laat het parkietje eerst testen voordat je met dingen gaat roepen.
Je hebt hierboven 3 supergoede verhalen staan lees die nog eens goed door.

Misschien had je parkietje alleen maar schrikrui en is alle ophef voor niets.
en als hij het wel heeft.. dan behandel je hem en zet je hem in quarantaine. En dan begint de grote schoonmaak.

Succes

Pippin

Maar Oli is toch niet bij jouw uit het ei gekomen? Het is denkbaar dat ze toen geïnfecteerd geraakt is, en dat de omstandigheden nu pas zo zijn dat dat deze ziekte zich uit.

Wanneer je baby's niet ziek worden, heb je misschien toch kans dat ze al wel geïnfecteerd raken en pas als ze ouder zijn "zomaar" symptomen krijgen... :(

Een persisterend virus kan ieder moment infectueus worden, zeker omdat de "gastheer" zelf geen symptomen hoeft te vertonen.


Wouter

Citaat van: saskia1482 op januari 18, 2013, 17:32:47
Je weet het niet zeker of het wel polyoma is.
Je gaat er al helemaal vanuit.
Dat vind ik erg jammer.

Laat het parkietje eerst testen voordat je met dingen gaat roepen.
Je hebt hierboven 3 supergoede verhalen staan lees die nog eens goed door.

Misschien had je parkietje alleen maar schrikrui en is alle ophef voor niets.
en als hij het wel heeft.. dan behandel je hem en zet je hem in quarantaine. En dan begint de grote schoonmaak.

Succes
Nergens staat dat er vanuit wordt gegaan dat het de kruipersziekte is, dat maak jij ervan. Er wordt alleen besproken óf het kruipersziekte zou kunnen zijn.
In quarantaine zetten heeft nou niet zoveel zin meer. Wat bedoel je met grote schoonmaak?

Citaat van: Pippin op januari 18, 2013, 17:36:54
Wanneer je baby's niet ziek worden, heb je misschien toch kans dat ze al wel geïnfecteerd raken en pas als ze ouder zijn "zomaar" symptomen krijgen... :(
Een persisterend virus kan ieder moment infectueus worden, zeker omdat de "gastheer" zelf geen symptomen hoeft te vertonen.

Natuurlijk kan dat. Het gekke aan dit verhaal is dat de parkiet nu pas zijn veren verliest, terwijl dat bij de meeste kruipers al veel eerder gebeurt.

saskia1482

Met de grote schoonmaak bedoel alles in quarantaine en alle hokken schoonmaken en ontsmetten. ;)

Er werd wel over gesproken dat hij het wel heeft. En dat testen niet nodig zou zijn.
Eerst testen dan weet je al veel meer.

Het is wel allemaal in het belang van het parkietje en zijn welzijn is het belangrijkste. En daar gaat het nu om.

Zag dat het testen bij gendika goedkoper is..

Wouter

Citaat van: saskia1482 op januari 18, 2013, 17:52:16
Met de grote schoonmaak bedoel alles in quarantaine en alle hokken schoonmaken en ontsmetten. ;)

Er werd wel over gesproken dat hij het wel heeft. En dat testen niet nodig zou zijn.
Eerst testen dan weet je al veel meer.
Kan ik me enigszins wel in vinden. Een kruipertje heb je of heb je niet. Er is niet echt een behandeling tegen. Waarom zou je dan een test uitvoeren? In quarantaine, hokken schoonmaken en ontsmetten heeft ook geen zin meer.

Kleintjes

#36
Ik heb er nu genoeg van.

Hier gaat 'n slotje op. Ben 't nu beu.

Er wordt regelmatig alles schoongemaakt... En ik ga Oli echt niet haar leven lang alleen zetten. Dan maar geen (toekomstige) nieuwe vogels zolang Oli er is. Nou en?

Behandeling is er niet, behalve in laten slapen. Kom op zeg.....
Trouwens, dat zou dan voor alle 6 de vogeltjes gelden... Aangezien ze naast elkaar wonen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

#37
Beste mensen,
Deze discussie wordt wel heel erg op de man - in dit geval op de vrouw- gespeeld, dat vind ik jammer.

Wat zijn de feiten nu precies?
Oli heeft recentelijk slagpennen verloren, een ander parkietje zit met eitjes.
Zo liggen de zaken en daar kunnen we op dit moment niet veel meer aan veranderen. Ik vind het persoonlijk in dit stadium niet zinvol om nu nog gauw "achteraf" te gaan testen. Dit is alleen zinvol als je nu al de beslissing hebt genomen om de eitjes van het koppeltje - of eventuele jongen- te vernietigen of in te laten slapen. Deze keuze mogen en kunnen wij niet voor iemand maken en ik vind het daarom ook niet fair dat Kleintjes hier onder vuur komt te liggen.
Mocht Kleintjes in de toekomst willen gaan kweken, dan is het uiteraard wel zinvol om een test uit te laten voeren maar nogmaals, dat is hier niet aan de orde.

Saskia, ik heb aan jou gevraagd waar jij de informatie vandaan hebt dat het gros der parkieten met het polyomavirus is geinfecteerd. Tot op heden heb ik daar geen reactie op gezien. Mijn verzoek aan jou is dan ook dat je betrouwbare bronvermelding opgeeft als referentie. Daar kunnen we wat mee. Met zo maar wat roepen kan ik niets.
Stukjes kopieerwerk van andere sites zijn leuk, maar vermeld ook hier even bij uit welk boek of bron je deze informatie hebt.
Met ontsmetten alleen ben je er overigens nog lang niet. Het virus verspreid zich namelijk ook via de lucht.

Dames en heren,
Er is veel kennis over het polyomavirus maar er zijn nog heel vragen onbeantwoord. Er is zoveel meer informatie en onderzoek nodig over het polyomavirus. Ik stel voor om deze discussie op een hoog niveau voort te gaan zetten bij de sectie "bijzonder topics".
Zoek informatie mensen. Benader dierenartsen, vraag hen om artikelen. Vraag het aan virologen. Ik stel voor dat we uit gaan zoeken wat er uit te zoeken is zodat we in het vervolg meer antwoorden en minder vragen hebben.
Forumleden die serieus aan dit "onderzoekje"  mee willen werken, nodig ik uit om dit samen aan te gaan pakken.
We gaan hier verder:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,29463.0.html

Wat Kleintjes in dit specifieke geval besluit te doen, laten we verder buiten beschouwing, Dat is een persoonlijke beslissing van haar waar zij geen verantwoording voor hoeft af te leggen.

Eventuele vragen, klachten, opmerkingen etc. graag bij ondergetekende
Met vriendelijke groet,
Anneke