Parkietje dat dagelijks overgeeft

Gestart door ciko, januari 09, 2013, 15:25:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ciko

Hallo allemaal,


Ik heb een parkiet van bijna ongeveer 1,2 jaar oud. Ik heb al paar maanden last van zijn overgeven. Ik ben hiervoor bij de dieren winkel geweest voor informatie waar aan dit kon liggen.  Ze wisten het ook niet. Ook de dierenarts niet. Ik lees veel over krop ontsteking maar of dat het is, geen idee?

Ik geef hem elke dag vers water, voer met krachtvoer erin. Op de bodem ligt schelpenzand met anijs. Ik zie hem al heel vaak op de bodem zand zitten eten. Volgens de dierenwinkel is dit goed voor het verteren van voedsel. Maar ik denk dat er iets anders mee is.

Hij eet normaal, speelt, fluit veel, vooral als ik hem los laat vliegt die de hele huis rondjes.

Ik wil eigenlijk een gezond parkietje die dat niet overgeeft of wat dan ook.


De verschijnselen van zij. gedrag

Overgeven na het eten, na 30 min of uur alles eruit met veel slijm en vocht dat hij dan op zijn veertjes krijgt,
zijn uitwerpselen zijn groen/ zwart wit achtig? slappe oogjes, ongeïnteresseerd gedrag

Wat kan dit zijn en wat kan ik er tegen doen

mvg

Ciko

(aangepast wegens woordenkeuze)

Bonnie en Clyde

#1
Bel eens naar een vogelarts?

ciko

#2
Heb ik gedaan? en die weet het ook niet

*wendy*

#3
Je hoeft je bericht niet zo vaak te kopieren hoor ;-)

Alleen bellen met een vogelarts heeft niet zoveel zin. Hiermee zal je echt langs een vogelarts moeten. En dan niet naar de dierenwinkel of een gewone dierenarts, maar écht naar een vogelarts. En ja, ik vermoed een kropontsteking. En hier moet je snel bij zijn, dus als het even kan vandaag nog een (spoed)afspraak maken bij de vogelarts!

Een paar vraagjes: stinkt het slijm ook? En doet hij dit in het wilde weg of is het gericht naar een stokje, speeltje, spiegeltje?

karin v h

#4
Stinkt het slijm?
Heeft het een andere kleur?
Eet hij na het uitspugen het zaad weer gewoon op?
Geeft hij zijn andere maatje ook het zaad?

Veel parkietjes hebben 'kots' gedrag maar dan geven ze het zaad aan de spiegel en eten het dan weer op. Of ze geven het aan andere parkietjes. Bij mij doen ze dat ook. Dat betekent dat ze de andere lief hebben.
Als het stinkt of een andere kleur heeft dan zou ik het zo wie zo na laten kijken.

Er zullen vast nog wel andere reacties komen. ;)

ciko

#5
Bedankt voor je reactie maar Ik heb zelf een film je er van gemaakt zie hier.


http://youtu.be/kcIFh0TBpYE


Hij stinkt zelf heel zuur, ik en zijn spiegeltje zijn altijd helemaal bekladderd met slijm. Hij zit telkens op de bodem aan dingen te knagen of te eten. En al dat braaksel veegt hij vervolgens op zijn stokje, zijn spiegel of wat dan ook op af.

Ik ga toch weer bellen naar de dieren arts om langs te gaan.

*wendy*

#6
Oke, duidelijk.

Je parkietje vertoont verstoort gedrag, omdat hij alleen gehouden wordt. Grasparkietjes zijn groepsdiertjes, waardoor veel vogeltjes verstoord gedrag gaan vertonen als ze alleen gehouden worden. Hij probeert z'n spiegeltje en stokje te voeren, omdat hij deze als maatje ziet. Omdat het slijm ook heel zurig ruikt, heeft dit verstoorde gedrag inmiddels een kropontsteking veroorzaakt.

2 dingen doen, en wel zo snel mogelijk: naar de vogelarts, niet naar een gewone dierenarts, dat heeft geen zin. EN als je parkietje weer beter is een maatje voor hem erbij zetten en de spiegeltjes weghalen uit de kooi. Anders heeft hij binnen de kortste keren weer een kropontsteking.

ciko

#7
Ik heb net de arts gebeld, die zij precies het zelfde wat jij zei en heb morgen een afspraak.
Ik moest een nep parkiet popje in zijn kooitje stoppen en al  zijn speeltjes eruit halen omdat hij probeer te voeren zoals jullie het zeggen.

Nu maar afwachten toch morgen.




Kleintjes

Citaat van: ciko op januari 09, 2013, 16:45:55
Ik heb net de arts gebeld, die zij precies het zelfde wat jij zei en heb morgen een afspraak.
Ik moest een nep parkiet popje in zijn kooitje stoppen en al  zijn speeltjes eruit halen omdat hij probeer te voeren zoals jullie het zeggen.

Nu maar afwachten toch morgen.

Hij geeft zurig slijm op, dat betekend normaal dat hij (behoorlijk) ziek is.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

*wendy*

Citaat van: ciko op januari 09, 2013, 16:45:55
Ik moest een nep parkiet popje in zijn kooitje stoppen

Dat is hetzelfde als een spiegeltje of speeltje. Niet doen dus. De enige manier om dit verstoorde gedrag op te lossen, is een écht parkietje erbij te zetten. Maar wel even wachten tot hij behandelt is tegen de kropontsteking. Je kan wel vast op zoek gaan naar een goede kweker voor een parkietje erbij. Je hebt een mannetje, dus je kan er zowel een mannetje als een popje bij zetten, maar wel eentje met een hartslag, geen neppert, dat schiet niet op.

inge

Ben het eens met Wendy koop aub geen nepvogeltje.

Ik praat ook niet graag tegen een paspop die niets terug zegt ;)

ciko

#11
Inderdaad jullie hebben allebei gelijk, ik ga morgen eerst langs de arts en dan pas ga ik een nieuwe grasparkiet, een pop, kopen voor hem.
Ik moest van de arts een nep popje tijdelijk in zij kooi stoppen.

Morgen eerst laten check of die inderdaad ziek is, en zo ja eerst behandelen, dan pas een popje voor hem aanschaffen.

Ik kan best een pop voor hem kopen maar heeft dat wel zin als die geen liefde voor haar heeft.

*wendy*

Dat koppelen gaat meestal wel goed. Dat gaat bij grasparkietjes toch wel een stuk gemakkelijker dan bij mensen, haha.

Wacht eerst maar eens tot Ciko weer beter is. In de tussentijd inderdaad wel de spiegeltjes uit de kooi halen.

En ik wil je ook aanraden gewoon eens dit forum uit te gaan spitten en eens te lezen over grasparkietjes, want ik heb het idee dat je er nog niet zoveel van weet. Alle kennis die je op kan doen over je huisdieren, is meegenomen ;-)

ciko

#13
Bedankt voor je reactie :) Ik zal morgen kijken wat voor vrouwtje ik voor hem kan halen na de afspraak bij de arts.
Hij zit nu onder tussen van zijn appeltje te genieten

Het overgeef gedrag is opgehouden.

*wendy*

Eerst zorgen dat je parkietje weer beter is, dan pas een parkietje erbij zetten.

inge

#15
Het beste bij de dokter gewenst ;)

ciko

#16
Hallo,

Ik ben bij de dokter geweest en ze hebben van alles gecontroleerd en ze hebben mij multi vitamine gegeven, poeder. Dit moet ik samen voegen met zijn voedsel met een klein beetje met sinaasappelsap. Is dit wel goed voor mijn parkiet?
Moest gelijk een parkiet kopen van hem en moet hem af en toe klein beetje yoghurt geven.
Ik heb er 1 gekocht en die was volgens de dierenwinkel 2 maanden oud, maar ze lijkt veel ouder en is groter dan mijn ciko. Lijkt ook veel zwaarder.

Dus geen kroponsteking.

Maar het overgeef gedrag gaat wel door nu nog andere opties?

(leesbaarheid aangepast)

*wendy*

Ja, naar een VOGELarts gaan, niet naar een DIERENarts, dit klinkt niet als iemand die ervaring heeft met vogels.. Dus dat schiet niet op.. Als het wel een vogelarts was, ben ik benieuwd welke, en zou ik zeker naar een ander gaan als ik jou was.

Niet alle parkietjes zijn even groot. Misschien heb je wel een Engelse gekocht, die zijn flink groter dan een gewone. Misschien kan je eens een foto plaatsen van het tweede parkietje, die je - tegen het advies van ons in - toch alvast gekocht hebt, terwijl je niet eens zeker weet of Ciko wel gezond is  ???

saskia1482

#18
Ik kan me voorstellen... omdat KNIP: Naam verwijderd nog niet veel ervaring heeft met vogels... dat je als snel geloofd wat een dierenarts je verteld...Dat zou ik ook gedaan hebben als ik een leek was hierin..... je denkt dan ook dat het goed is. Maar helaas gaat dit vaak ook fout. Wat je zou kunnen doen is Hedwig opbellen die zit geloof ik in Veldhoven. Dat is een hele goede vogelarts.  Ik weet niet waar jij woont. Als je googled zul je veel vogel artsen vinden.

naam verwijderd, PF

ciko

#19
Ehum,  ik ben bij een dierenarts geweest waar ook een vogel arts zit.

Hier is een foto van beide parkietjes.

Heeft hem gecontroleerd op al zijn plekjes gevoelt, van alles. Hij speelt gewoon als een gek in zijn kooitje en heeft een prik gehad met anti parasite. Verder als hij brood ziet of iemand ziet eten, wordt hij helemaal gek en wilt hij zijn kooitje uit. Hij probeert zijn nieuwe huisgenootje te versieren, steeds vliegt als een gek .


Ik woon in utrecht.

Parkieten-Freak

#20
Kropontsteking geeft klassieke verschijnselen, ik geloof niet dat hier sprake van is. Als hij het al had zou je vogeltje vermoedelijk al overleden zijn omdat dit een ernstig verlopende infectie is.
Opgebraakt voedsel zal vaak zuur zijn: ik neem aan dat vogels ook maagzuur produceren.

Als het opbraken veroorzaakt wordt door een gedragsstoornis, zal dit in de loop der tijd verbeteren. Je parkietje zal wel zijn partner gaan voeren maar dat is natuurlijk gedrag!


ciko

#21
Precies, zo dacht ik ook :)) Anders kan hij echt niet hele dag als een gek zitten spelen, maar ter plekke overlijden.

Ik doe wat mij gezegd is door de arts, alleen is hij wat mager,; hij eet gewoon maar gaat er gewoon weer uit na een tijd of soms niet.
Dit komt door zijn mannelijke gedrag, volgens de vogelarts zoekt hij een vrouwtje.

Maar het zijn toch allebei grasparkieten of ben ik soms gek? Vrouwtje is heel erg zwaar en heeft veel dikkere poten en is wat groter.