Mijn grasjes aan de pellets

Gestart door inge, januari 08, 2013, 18:38:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

inge

Hoi, toen mijn vorig grasparkietje ziek was kreeg ik van de arts pellets.

Sinds een dag of 3 geef ik ze zoals gewoonlijk hun xtravital met een beetje pellets erbij.
Ze krijgen altijd s,avonds elke dag nieuw nu heb ik deze avond alleen eens pellets gegeven om te kijken wat ze gingen doen.
Ik dacht laat ze een half uurtje en daarna geef ik ze er wel weer Xtravital bij.

Echter bij 2 van mijn 4 grasjes zag ik dat ze gewoon aan het scharrelen waren in de pellets en gelijk een beetje proeven.
Wat zou ik doen het voor vanavond zo laten, ze hebben wel al overdag hun gewoon voer had.

Of zou dit erg zijn als ze er toch niet van zouden eten?

Alvast bedankt!

grasparkietjes

Hallo, ik heb ook van de arts Pellets gekregen, maar mijn schatje eet dit niet. Hij probeert het wel, maar het lukt hem niet... :S Ik heb het met een lepeltje fijngestompen en in zijn zaadvoer gedaan, maar weet niet of dit nou wel de bedoeling is! Ik ga ze maar maandag bellen om te vragen of dit wel een goede keuze is.

Hoeveel moeten ze er dagelijks van eten? Ik denk niet dat de mijne het aantal zal halen..

karin v h

Wat je eens kunt proberen is.
Prak wat pellets en doe er een paar drupjes water bij. Doe wat zaad door dit prakje heen en doe dit in een paar snoepbakjes. In het begin neem je overheersend zaad met een beetje pellets en langzamerhand steeds meer pellets en minder zaad.
Doe de bakjes gewone zaad een paar uurtjes uit de kooi zodat ze uit de snoepbakjes moeten eten, je mag er ook snoepzaad in doen of wat eikrachtvoer. Doe dit 3 x per dag.
Heel langzamerhand ga je wat grovere pellets in het bakje doen, minder pletten etc. en dan op een gegeven moment alleen wat geprakte pellets met gewone pellets. Als je zover bent denk ik dat je 2-3 weken verder bent maar ben je er doorheen.

Zo is het mij gelukt met 6 parkietjes tegelijk. Het was in het begin een smeerboel want ze zaten te rommelen in de bakjes om de zaadjes eruit te vissen maar zo hadden ze wel de smaak van de pellets geproeft en daar ging het om.

karin v h

Welk merk hebben jullie? Harrison?

grasparkietjes

@Karin Dankjewel Karin, ik zal je advies zeker opvolgen. Mijn vogeltje is nu ziek, dus ik zal het rustig moeten aanpakken. Van de Vogelarts heb ik het merk Harrison's meegekregen. Dit is de eerste keer dat ik pellets ga proberen, dus tis wel spannend :D

karin v h

#5
Als je grasje ziek is kijk dan dubbel uit.
Ik heb mijn parkietje in het begin constant gewogen om te kijken of hij niet afviel maar toen gaf ik alleen pellets dit is veiliger duurt alleen wat langer. Ontlasting mag niet zwart worden als dat zo is moet je extra zaad blijven geven. Mijn parkietje was ook ziek en is helemaal opgeknapt door de pellets. Bij mij krijgen ze ook Harrison, ik heb Zupreem geprobeerd maar dat was een miskoop, blijf bij Harrison.
Succes.

grasparkietjes

@Karin Oh oke, ik zal erop letten. Nu is het nog normaal groen en wit. De ene keer iets lichter dan de andere keer, maar ik blijf mijn hart vasthouden.. Dankje voor tips en advies.

Strid8

Ik gebruik altijd gewoon zaadvoer....
Zijn pellets dan zoveel beter? (ik heb er non verstand van he...)
Hoeveel pellets krijgen ze dan? Ik neem aan dat je er niet het hele bakje van vol doet??
En kan je harrison ook bij bijv pets place krijgen??
Of Jumper?

karin v h

Ja zijn pellets beter, ik denk dat iedere va ze zal aanraden, parkietjes zijn vinden va veel minder vaak ziek, korter in de rui etc.
Lees maar eens het een en ander op de site van Harrison.
Ik ben er zeer tevreden over.
Het bakje gaat helemaal leeg, je gooit nooit iets weg.
Ik dweep met Harrison, andere geprobeerd maar ik vind die niet goed, merk dat mijn parkietjes die ook niet fijn/lekker vinden.
Veel da en va hebben ze in de verkoop en ze zijn veel online te koop.
Bij Petsplace zag ik bij toeval een ander merk liggen, ik ken het niet? Je zou het kunnen proberen maar je moet er zelf achter staan.

Meningen blijven heel verschillend over pellets, de een dweept ermee en de andere niet.
Ik doe de bakjes niet extreem vol omdat ze het toch helemaal leeg eten.
Ik weet niet hoeveel parkietjes je hebt, groot verpakkingen zijn stukken goedkoper en die koop ik ook en bewaar ik in de diepvries dan blijft de smaak beter - volgens Harrison en haal ik iedere keer voor 1 week uit de diepvries.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze informatie anders hoor ik het wel.
Succes met beslissen.

*wendy*

Ik ben dan weer 1 van de tegenstanders. Waarom?
1. het is verschrikkelijk duur
2. overzetten gebeurt met dwang, omdat ze het (uitzonderingen daargelaten) niet uit zichzelf gaan eten; menig parkietje van onervaren eigenaren is door ondervoeding overleden (het is heel belangrijk om er bovenop te zitten, en precies te weten hoeveel ze eten, hoeveel ze wegen, of ze op gewicht blijven).
3. het zijn zaadeters, laat ze dan ook zaad eten

Uiteindelijk is het aan een ieder om te bepalen of pellets 'beter' zijn. Mij niet gezien  ;D 8)

DobbyFloppy

Ik doe van nutribird b14 1 klein schepje per bakje, bij het zaadvoer, dit ken toch geen kwaad lijkt mij?
Verder ben ik ook niet van plan om ze volledig op pellengoed te zetten, vondt dit wel mooi zo
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Het eten van pellets kan geen kwaad. Als ze het maar eten ;) En dat is nou juist vaak het probleem, waardoor het overzetten op pellets heel erg mis kan gaan en dus best 'gevaarlijk' is.

DobbyFloppy

Er wordt weleens wat uit de bak gegooid en eerst moesten ze er niks van hebben maar nu na 2 weekjes lijkt het erop dat ik minder van die pellets tegenkom wanneer het weer tijd is voor vers voer.

Oja ze vinden het hier prachtig als ze vers voer krijgen houden ze me scherp in de gaten tot het voer weer in de kooi hangt haha
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

karin v h

Ik ben het hier totaal niet mee eens.
A. pellets worden helemaal opgegeten. Ik doe met 1 groot pak pellets met 6 parkietjes 3 maanden - dus dat is heel lang. Het gaat tot op het laatste pelletje lang op. Hoeveel zaadjes gooi jij weg of liggen er overal verspreid?
B. In pellets zit alles, hoef je in principe niet allemaal extra bij te voeren wat kost dat?
C. als je de parkietjes goed in de gaten houdt, desnoods als je jezelf niet vertrouwd weeg je het parkietje de eerste paar weken wekelijks dan hoeft er helemaal niets fout te gaan. Ook parkietjes die zaad krijgen en niet goed gevoerd worden gaan dood. Dat ligt wel aan het baasje. ;)

*wendy*

A. Hier gaan de bakjes schoon leeg. Op de bodem van de kooi liggen ook alleen maar lege pelletjes
B. Dat rekensommetje heb ik al eens gemaakt, en dan ook écht alles meegerekend. Ben nog meer dan de helft goedkoper uit met zaadvoer en toevoegingen.
C. Dat ligt zeker aan het baasje. En aan de dierenartsen, die zeggen: ga ze dit maar geven (hoe vaak wordt dit advies niet gegeven bij een ziek parkietje! en gebruik dit schema. Zonder te wijzen op het controleren of het gegeten wordt, of ze op gewicht blijven en dergelijke.

Nogmaals: dit is alleen mijn mening en zijn mijn bevindingen. Natuurlijk zijn er genoeg mensen met goede ervaringen. Dus als je het wilt doen, wie houdt je tegen ;) 

Ik vind alleen wel dat er beter geïnformeerd moet worden over het overzetten op pellets: want met onervaren, onoplettende baasjes en niet genoeg informatie kan het hele vervelende gevolgen hebben.

Maar goed, die discussie is denk ik vaak genoeg gevoerd. Mensen die er meer over willen weten, kunnen de zoekfunctie op het forum gebruiken of googlen. En op basis daarvan kan iedereen voor zichzelf uitmaken of hij/zij pellets gaat geven of niet  :)

Strid8

Ik weet niet of ik op pellets overga.. misschien dat ik het 50-50 ga doen??
Dan merk ik ook gelijk of Ollie (ik heb er 1) het wel of niet lust..
Ik zal er eens over gaan nadenken.
Iedereen doet het toch op hun eigen manier. Zolang de dieren goed gezond blijven.... toch?

karin v h

Ik denk dat je er moet gaan of niet voor moet gaan maar niet 50% - 50% Dat werkt zeker niet.
Je kunt wel als ze een hele tijd over zijn 1 bakje zaad gaan geven maar dan moeten ze echt helemaal over zijn.  ;)
Verder reageer ik niet meer in dit topic. Als je iets wilt weten stuur mij maar een pb'tje. ;)

Strid8

Is goed... zal ik doen. Voor nu in ieder geval... bedankt!! ;)

Kleintjes

#18
Of pellets nu wel of niet beter zijn, is 'n heel Discussie topic aangewijdt, dus eventueel 'debat' kan daar plaats vinden.

Klik
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

karin v h

Als ik op pellets zoek, kom ik niet op dat discussie topic.
Misschien handig om dat linkje hier neer te zetten voor degene die mee willen discussiëren?
Ik niet hoor! ;)