2e parkiet wordt steeds wilder/ dominanter

Gestart door evelineo, januari 08, 2013, 09:33:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

evelineo

Hoi allemaal,

Ik ben hier bekend met mijn vogels Kyra (Engelse grasparkiet van bijna 6 jaar en is een man (naam al gekozen toen ik dacht dat het een vrouwtje was)) en Coco (gewone parkiet van +/- 8mnd, ook een man). Kyra is een rustige Engelse parkiet die altijd samen met een andere Engelse parkiet heeft gezeten (zijn broer en een andere man) Dit ging altijd heel goed alleen waren deze vogels ziek dus hebben het niet overleefd. Ik heb ook al eens 2 vrouwtjes geprobeerd maar dat werkte niet.
Toen ik geen Engelse kweker meer kon vinden heb ik er een gewone parkiet bij gedaan (kweker was er mee gestopt). Ze zitten nu een half jaar samen maar het gedrag van Coco wordt steeds erger. Ik weet dat er sprake is van rangorde, maar ik vind dit echt niet normaal hoe het nu gaat. Ik heb meerdere onderwerpen gelezen, maar niets lijkt erop. Coco is natuurlijk een jonge vogel, maar Kyra is een oudere Engelse die rustig is en niet voor zich opkomt.

Even kort het verhaal. Coco wilt constant bij Kyra zitten, dus Kyra vlucht de hele tijd door te kooi heen. Alleen Coco stopt niet. Hij blijft maar doorgaan. Soms zijn ze in zo'n heftig "gesprek" dat het echt rollenbollen wordt waar Coco de overmacht heeft (coco echt op Kyra gaat zitten) en vallen ze op de grond. Dan stopt Coco nog niet. Kyra heeft de laatste tijd last van zijn vleugels (zijn korte vleugelpinnen zijn afgebroken) waardoor hij nu niet meer goed kan vliegen (maakt een dof geluid en hij stort neer). Ik denk echt dat dit door deze dominantie komt.

Ik vraag me nu echt af (zit er echt aan te denken) of ik ze uit elkaar moet halen en apart moet houden (bijv. bij Coco er 1 bij doen zodat hij ook echt een maatje heeft). Kyra red zich namelijk prima alleen en is ook handtam dus knuffelen samen). Dit heb ik ervaren toen zijn maatjes waren overleden, trok Kyra naar mij toe en vond het prima. Coco is alleen tam qua dat hij op je vinger gaat.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ben echt radeloos. Af en toe trek ik het niet en hou ik Coco even apart. Ook is Kyra gaan bijten (deed hij nooit) door het gedrag van Coco.

Groetjes
Eveline

Loeky

Beste Evelineo,

Als ik jou verhaal zo lees lijkt mij het beste ze zo snel mogelijk uit elkaar te halen.

Twee aparte kooien is het beste dan hebben ze allebeide een eigen plekje en
hebben ze beide rust.

Ik heb hier 4 grasparkieten van wie het merendeel vrouw! Ik heb een grote kamervoliere
en daarnaast nog een kleine kooi. Meestal slaapt de oudste alleen in de kooi en de rest
in de kamervoliere. Overdag (als ik er ben) zijn mijn parkieten er altijd uit en gaan hun
eigen gang met af en toe een ruzietje maar dat is goed bij te sturen.

Succes en je krijgt vast nog wel meer advies van de andere forumleden :)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

evelineo

Dank je, maar uit elkaar halen lijkt me niet want ze mogen elkaar wel. Alleen Coco het jonkie is alleen te druk en dominant voor een Engelse grasparkiet. Kyra die bijt niet van zich af en vlucht weg. Alleen is dit gedrag van Coco niet af en toe maar heel de dag door. Dus vraag ik me af nog een parkietje erbij of Kyra apart houden van Coco en nieuw vriendje? Ik weet het gewoon niet zo goed meer. Ik wil geen van 2-en weg doen maar wil ook dat Kyra dit blijft trekken. Hij is sinds kort blind aan 1 oog ( heeft vogelarts net ontdekt vandaar niet goed meer vliegen) dus ze er veel samen uit laten gaat ook niet. Nu veel apart, zodat Coco kan vliegen.

Ik hoop dat er meer hun reactie kunnen geven. Alvast bedankt!

Frouwktje

Ik heb die van mij ook uit elkaar gehaald want de jongste werd al dominanter en Tweety kwam daardoor niet veel meer uit de kooi.Hij kwam op mijn schouder,Chipa kwam gelijk naast hem duwde hem weg en Tweety vloog weer naar de kooi en ging weer naar binnen ook met eten was het Chipa die steeds maar Tweety aan de kant duwde.We hebben besloten Chipa weg te doen,die heeft nu ergens anders een goed tehuis en Tweety is weer flink aan de babbel en regelmatig bij ons zitten.

groetjes

evelineo

Ik weet niet of dat slim is (omdat ze elkaar wel graag mogen, knuffelen, zoeken elkaar op en kletsen veel samen). Probeer een oplossing te vinden. Misschien moet Coco meer aandacht hebben of extra maatje? Omdat Kyra Engelse parkiet is en anders is. Nu ook dat hij half blind is kan hij niet meer vliegen dus Coco kan niet meer achter Kyra aanvliegen. Erg lastige situatie :-(

Frouwktje

Bedoel je elkaar knuffelen of Coco de knuffelaar.Ik heb wel gekozen om de 1 weg te doen,maar ik zou dan een tweede kooi aanschaffen,zodat Kyra alleen ook wat aandacht krijgt.Hier was geen ruimte meer voor een tweede kooi,maar heb er nog geen spijt van .Tweety kan nu een slaapje doen wanneer het hem uitkomt en komt weer gezellig bij ons zitten als de kooi open gaat en vliegt er weer in als hij wil en niet wanneer de ander hem weg jaagt.

evelineo

Ik heb inderdaad na lang nadenken besloten om Kyra apart te houden en Coco een nieuw maatje te geven (heb al 1 gereserveerd bij dierenwinkel), want moet nog kooi hebben. Deze heb ik nu besteld.

Kyra zit gewoon het liefste alleen en Coco laat hem nooit rustig zitten (Coco wil gewoon knuffelen, maar Kyra niet). Dus dit is het beste!

En aangezien Kyra al op leeftijd is voor een Engelse (6 jaar) gun ik hem nog een paar jaartjes rustig alleen, maar wel met elkaar als ze eruit zijn. Dat lijkt mij de beste oplossing.

Wordt het wel druk in mijn huis haha (appartement met buren ach ja).


*wendy*

Het lijkt in dit geval de beste oplossing. Het is ivm de ruimte zeker niet mogelijk om een Engelse bij Kyra te zetten voor gezelschap? Misschien eentje die ook al wat jaartjes achter de rug heeft?

evelineo

Dat zou eventueel ook nog een oplossing kunnen zijn, maar ik wil dit eerst even afwachten. Misschien vind hij het prima zo alleen. En de kooi die ik heb besteld is niet echt geschikt voor 2 vogels (heb namelijk geen ruimte voor 2 grote kooien, heb hagen MO2/MO1 besteld).

*wendy*

Zolang ze er regelmatig uit mogen, is dat misschien niet zo'n probleem?

evelineo

Nu ik thuis zit zijn ze er vaker uit dan als ik aan het werk ben (dan alleen s'avonds). Ik ga eerst proberen of dit werkt, misschien vind Kyra het helemaal niets zo alleen terwijl Coco straks maatje heeft maar dat wil ik eerst afwachten. En het is niet makkelijk om Engelse parkiet te vinden (mijn huidige kweker was er mee gestopt, anders had ik weer een andere Engelse genomen) en er zitten geen kwekers meer in de buurt.

evelineo

Ik krijg als het goed is de kooi morgen binnen, maar ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Ik zit nu weer te twijfelen. Wat als Kyra toch liever niet alleen zit? Ik vind 3 vogels ook best veel qua geluid hier in het appartementencomplex (is erg gehorig, en twee is al druk). Of ik moet Coco omruilen met een andere rustige vogel. Maar ja ben ook gehecht aan Coco. Moet ik het anders toch zo laten? Dan loop ik me weer te ergeren dat Kyra constant weggejaagd wordt (deze situatie is ook niet ideaal, kijk het al een half jaar aan).

De man van de dierenwinkel vertelde wel dat ik die andere terug mag brengen als het geen succes is (Coco met de nieuwe en Kyra apart).
Moet ik dat toch maar proberen?

Kyra en Coco mogen elkaar dus wel, alleen wilt Kyra liever alleen in de kooi zitten en knuffelen als het hem uitkomt. Het is gewoon geen makkelijke Engelse parkiet

christaw89

hey,

wat vervelend deze situatie.
als de man van de winkel toch al heeft aangeboden dat hij coco terug zou nemen als het niet gaat.
zou ik gewoon even kijken hoe het gaat als ze apart zitten en wel samen vliegen.

mocht het dan toch niet gaat kan coco altijd nog terug gaan naar de dierenwinkel.
en wat je zelf zegt je bent gehecht aan coco. als je hem nu al terug doet zou je altijd blijven twijfelen of je er wel goed aan hebt gedaan.
als je ze gewoon even apart houd en het gaat dan echt niet. dan heb je naar mijn idee alles geprobeerd wat er voor jou mogelijk is.
succes ermee! ik hoop dat kyra een beetje rust krijgt met de aparte kooien. en dat ze dan misschien zelf wat toenadering gaat zoeken bij coco :)

evelineo

Ik denk dat je mij verkeerd heb begrepen want Coco heb ik al een half jaar. Ik bedoelde de nieuwe parkiet kan ik terug brengen als het niet werkt. Had ook gevraagd of ik Coco kon inruilen. Normaal niet maar dat is dan tegen betaling.

Ik wil het best proberen maar wil ook niet dat Kyra zich alleen voelt. Nu kan ik ze er overdag uitlaten straks als ik werk heb niet meer.

christaw89

oh sorry dat had ik even te snel gelezen.
tja dan alsnog is het een lastig situatie.
niet alleen lastig voor de vogeltjes maar al helemaal voor jou.
zou ook niet zo goed weten dan wat het beste is, sorry

evelineo

Ik weet het ook echt even niet meer! :(

Moet ik het proberen Coco met andere en Kyra alleen of laten zoals het nu is

Pippin

Het beroerde is dat als 10 mensen een tip geven dit op te lossen, jij dan 11 methoden hebt die je zou kunnen proberen. En daar wordt iemand hartstikke radeloos van.

Ik zou het hele spul gewoon een week rust geven maar wel de kooien naast elkaar zetten als je die ruimte hebt. Mijn dochters hebben beide twee parkietjes, en soms passen ze op de vogeltjes van elkaar. Dan staan de kooien naast elkaar, maar ze mogen er niet tegelijkertijd uit. Maar ze kunnen wanneer ze dat willen dus wel door de tralies heen snavelen en gezellig tegen elkaar kletsen.

Ga vooral van je eigen gevoel en observaties uit. Jij kent je vogels het beste en jij kunt als geen ander een situatie inschatten. Maar geef ze gewoon een tijdje rust, zodat er een nieuw evenwicht kan ontstaan. Parkietjes kunnen een jaar of 12-15 worden, dat betekent dat ze zelf ook voor bepaalde dingen rustig de tijd nemen.

*wendy*

Ik denk dat je moet doen wat jou gevoel je ingeeft. En als ik het zo lees, is dat Kyra apart zetten en het vogeltje uit de dierenwinkel bij Coco zetten. Ik zou dat eerst eens proberen als ik jou was. En dan Kyra gewoon alleen laten, geen spiegeltje erbij, want dit lokt verstoord gedrag uit. Als Kyra zich alleen gaat voelen, overweeg dan een Engels maatje voor Kyra erbij te halen (en dat kan echt wel geregeld worden, daar help ik je dan wel mee). 

Je maakt je zorgen over het geluid, maar ik denk persoonlijk dat 2 vogeltjes die het niet goed met elkaar kunnen vinden (Coco die achter Kyra aanzit) veel meer herrie maken dan 2 parkietjes die tevreden zijn. Het zal mij niet verbazen als 4 parkietjes (Kyra apart met een engelse en Coco apart met een maatje) minder herrie maken als een ruzie makende Coco en Kyra met z'n tweeën bij elkaar ;)

evelineo

Hoi allemaal,

Ik heb er even een paar dagen over nagedacht (en nachten wakker gelegen om na te denken) en heb toch besloten om (als het echt niet anders kan) een andere vogel bij Kyra te zetten. Dit omdat ik 3/4 vogels echt te veel vind (en het zielig vind voor Kyra om alleen te zitten, terwijl hij altijd samen heeft gezeten). Dit heeft dan meerdere redenen (financieel, geluidsoverlast, oppas e.d.)
Maar Coco omruilen met een jongere vogel (dierenwinkel) heeft ook geen zin, krijg ik dan weer hetzelfde en wil niet dat Coco in een dierenwinkel terecht komt (terwijl hij bij een kweker vandaan komt) dus het liefste en waar ik het gelukkigste van wordt is dat hij in een voliere komt (of kooi met meerdere parkieten). Kunnen jullie mij hiermee helpen?

Ik heb toevallig gisteren ontdekt dat Coco echt geslachtsrijp is/ aan het worden is (constant aan het sexen met speeltjes en ook met Kyra). Dus hij is wel toe aan een popje haha. Hij is alleen echt te druk voor Kyra tenzij jullie denken dat dit minder gaat worden? Of ideeën hebben dat ik Coco kan afleiden ofzo?

Het beste voor Kyra is een oudere man (hoeft niet persé Engelse zijn) die rustig is van 1 of 2 jaar. Dat zou volgens mij het beste werken. Hebben jullie nog een oudere mannelijke parkiet van 1,2 jaar beschikbaar?

Alvast erg bedankt voor de tips die jullie gegeven hebben en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

PS: het is niet makkelijk om Coco weg te doen (lig niet voor niets wakker), maar wil het beste voor beide vogels.