Angstige parkiet na ontsnapping

Gestart door Fiefelien, januari 11, 2013, 16:17:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fiefelien

Sinds oktober heb ik een parkiet, Pitchy. Ik heb veel moeite met hem handtam maken. Op een zeker punt kon ik hem vrij kriebelen over zijn borst en in zijn nek maar op de hand wilde hij nog niet. Vrijlaten durfde ik daarom ook steeds niet aan. Bij twee ontsnappingen ging het helemaal mis. De eerste was door een vergissing waarbij de kooi open bleef staan en hij er zelf uitgegaan is. Na een paar uur hebben we hem gevangen en terug gezet. Dit vond hij niet fijn maar achteraf had hij er niks aan overgehouden en kon ik hem gewoon blijven kriebelen etc. Maar de tweede keer was het bij het verschonen van de kooi. Toen is hij tegen het raam gevlogen en een beetje versuft in de vensterbank geland. Toen is hij vrijwillig op mijn hand gestapt maar toch weer weggevlogen toen ik hem voorzichtig terug de kooi in wilde doen. Hij wilde weer niet zelf terug vliegen, maar volgens mij ook omdat hij de kooi niet meer terug kon vinden. Toen heb ik hem voorzichtig gevangen met een theedoek. Hierbij heb ik hem volgens mij toch onbewust pijn gedaan want als ik hem nu wil kriebelen vlucht hij naar het hoogste stokje en zet dan altijd 1 pootje op de tralies om snel in het hoekje te kunnen kruipen. Is er iets, naast heel veel geduld hebben, nog een methode om hem weer meer vertrouwen in mij te kunnen krijgen? Ik wil hem heel graag handtam krijgen zodat hij ook meer rond kan vliegen.

*wendy*

Weet niet heel goed waar ik moet beginnen. Eerlijk gezegd heb je dit gewoon niet zo goed aangepakt. Gelukkig voor jou, kan Pitchy nog prima tam gemaakt worden. Maar tam maken is een kwestie van geduld en vertrouwen winnen. Vertrouwen winnen is lastig als je Pitchy steeds vangt om hem weer in de kooi te krijgen. Uit je verhaal maak ik ook op dat je 'm niet de tijd hebt gegeven om terug te gaan. Een parkietje gaat, zeker in het begin, niet 'op commando' terug in de kooi. Daar zal je 'm echt een paar uur de tijd voor moeten geven!!

Ik lees dat jij je parkietje kriebelt. Er zijn enkele parkietjes die dit prettig vinden, maar heel veel niet. Daarom is dit niet iets wat je moet willen. Probeer zijn vertrouwen te winnen door tegen hem te praten en hem wat lekkers uit je hand te laten eten (of tussen je vingers vandaan, zodat hij nog niet bij je hoeft te komen zitten). Verder kan je op dit forum heel veel lezen over het tam maken van parkietjes. Dit kan je gewoon zo doen. Maar nogmaals, het is een kwestie van vertrouwen, dus zorg dat je zijn vertrouwen gaat winnen!

Ik raad je wel aan Pitchy gewoon te laten vliegen. Het kan, door de geschiedenis van het vangen, namelijk best wel lang duren om hem weer vertrouwd te maken met je handen. Het is sneu om hem zo lang opgesloten te laten. Bovendien zal hij veel energie opkroppen en daardoor nog moeilijker tam te maken zijn. VOORDAT je Pitchy laat vliegen:
* haal giftige planten/kaarsen en dergelijke uit de kamer
* zorg dat ramen en deuren dicht zijn
* zorg dat je ramen afdekt of beplakt met papieren, zodat hij weet dat hij er niet doorheen kan!
* zorg dat je de hele dag niet meer weg hoeft, zodat hij de tijd krijgt om ZELF de kooi terug te vinden. Als je Pitchy iedere keer moetvangen, leert hij nooit de weg terug vinden. Bovendien win je dan nooit zijn vertrouwen. Mocht hij de kooi niet meer terug kunnen vinden, til dan de kooi op en hou het met een open deurtje voor z'n neus, lok 'm met trosgierst of iets dergelijks. Vangen is echt een uiterste redmiddel en heb ik zelf nog nooit hoeven doen, omdat ik ze altijd de tijd heb gegeven om de kooi terug te vinden!
* geef je parkietje de eerste paar keer dat hij los is geen trosgierst of ander eten buiten de kooi. Pitchy zal vanzelf honger krijgen en dan dus terug moeten naar de kooi om te eten. 

Enne, ik raad je aan eens lekker te gaan lezen op dit forum. Daar zal je Pitchy veel plezier mee doen ;)

Parkieten-Freak

Wat ook belangrijk is: blijf zelf rustig als je parkiet ontsnapt. Ga bij voorkeur niet achter hem aanjagen, maar wacht als het even kan tot het een beetje donker wordt in de kamer. Hou dan de kooi voor en probeer dan eens of hij er zelf in wil stappen.
Als je de kooi voorhoudt, kijk dan niet naar de vogel maar draai je hoofd een kwartslag naar links of rechts. Vogels kunnen het namelijk bedreigend vinden als ze aangekeken worden.
Succes!  :)