Bang voor nieuwe huisgenoot

Gestart door missie_go, januari 04, 2013, 17:32:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

missie_go

Hallo!

Na 't moeten laten inslapen van Uni-Eyed Pukkel (gigantische tumor op rug :-[) werd Kiwi behoorlijk aanhankelijk, constant schreeuwen etc. Nu was het 'voordeel' dat het vakantie was en dus iedereen thuis, maar volgende week is iedereen weer weg overdag. Gisteren zijn we dus een nieuw vriendje gaan halen voor Kiwi. Aangezien we maar een klein kooitje hadden voor Druif hebben we besloten om ze wat sneller bij elkaar te zitten. Druif kwam sowieso uit een overvolle volière en Kiwi was het ook wel gewend een tweede vogel in de kooi te hebben.
Het verliep als volgt:
1) Druif stilletjes op stokje, beetje rondkijken
2) Kiwi, na eerst wat aarzeling, overenthousiast ernaast gaan zitten, kletsen, willen voeren etc.
3) Druif reageert niet echt, maar begint na een tijdje eens van stok te verwisselen
4) PANIEK! Kiwi is niet gewend om nog een vliegende vogel erbij te hebben, Pukkel kon namelijk niet vliegen dus gebruikte altijd de tralies
En nu is kiwi dus bang voor Druif.. Ze vallen elkaar niet aan ofzo, sterker nog, Druif zoekt nu wel aandacht, maar iedere keer als ze naast hem vliegt op t stokkie vliegt hij de andere kant weer uit. 
Kiwi is volledig tam en Druif heeft al twee keer uit mijn hand gegeten, dus dat komt wel goed.  ;D

Maar ja, wat moet ik doen? De kooi is in principe groot genoeg. Ik heb ook even alles verbouwd zodat er meer vliegruimte is.
Kiwi zit nu naast me en druif zit alles heul nieuwsgierig te onderzoeken in de kooi. Oh, en als Druif begint te vliegen springt meneer ook op, ook al zit ie een meter verder.


Druif  ;D

*wendy*

Ik zou het even aankijken. Ze moeten gewoon aan elkaar wennen. Zolang ze niet elkaar de veren uittrekken of tot bloedens aan toe vechten, is er in principe niets om je zorgen over te maken. Zorg wel voor voldoende stokjes bovenin de kooi, zodat ze beiden kunnen kiezen waar ze willen slapen. Zorg ook voor genoeg voerbakjes, desnoods in het begin even 3 voerbakjes, zodat dit ook geen reden is voor ruzie.

Kijk het even een week aan.

missie_go

Thanks! Heb net een tweede stokje boven in de kooi geplaatst. :)
Kiwi met wat moeite weer in de kooi gekregen. Zolang er niet wordt gevlogen gaat het prima, haha. Ik ben benieuwd of ze dezelfde 'relatie' krijgen als Pukkel en Kiwi. Kiwi was zó verzorgend tegenover Pukkel. Ze hoefde maar één geluidje van paniek te geven en Kiwi kwam de redder spelen, echt super grappig om ze over de hele vloer te zien waggelen achter elkaar aan.
Time will tell!

Bonnie en Clyde

Wat een moooi vogeltje. Hoe oud is ze ? Kijk het nog wat aan, zou ik ook zeggen. Alles komt goed en zo zijn ze niet eenzaam.

Groetjes ;D

missie_go

Thanks! :D De kweker zei ongeveer 1 jaar. In hoeverre dat ook echt zal kloppen weet ik niet, ik vond het een beetje een rare vent, haha.
Ze zitten nu te keuvelen, wel op verschillende stokjes, maar in ieder geval rustig. :)

Bonnie en Clyde

Een jaar? Veel geduld bij het handtam maken als dat de bedoeling is  :P de mijne zijn acht maand en te vinden op deze link http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,29390.msg164901/topicseen.html#msg164901

missie_go

Druif heeft al met één voet op mijn hand gezeten! ;D

Maar.. Kiwi zit echt zwaar in de negeer/vermijdfase. Druif begint als een gek te schreeuwen als kiwi ergens anders naartoe vliegt, maar kiwi reageert er in de verste verte niet op. Kiwi doet dit op zijn beurt weer als mijn moeder naar een andere kamer loopt. :')
Schiet niet op, haha. Maarja, geduld is een schonen zaak enzo.  ::)

missie_go

Update!

Gister en eergisteren heb ik Druif uit de kooi gelaten. Het vliegen ging redelijk, maar landingsplaatsen zoeken was wat moeilijker.
Ze ging ook makkelijk op m'n vinger zitten ( ;D ), zolang kiwi in de buurt was. Alleen als kiwi begint te vliegen, gaat druif erachter aan. Kiwi schrikt iedere keer als ze naast hem landt en vliegt dan weer uit schrik verder. Dit gaat door totdat druif ergens anders landt, wat dus resulteert in héél veel rondjes door de kamer. Kiwi toont nog steeds totaal geen interesse in Druif en vermijdt haar als het even kan. 20 cm bij elkaar in de buurt kan nog, dichterbij is een no-go.
Ik hoop echt zó dat dit bij trekt.  :(
Misschien toch twee kooien? Of zou dat nog averechtser werken..

*wendy*

Je bent nog geen eens een week verder  ;) Als ik het zo lees, gaat het al best wat beter. Zolang ze niet tot bloedens aan toe vechten, zou ik ze niet uit elkaar halen maar ze zelf de boel laten uitmaken. Geduld.

missie_go


Niet zozeer ontopic, maar schattig ;D

Update: niet zoveel veranderd. Kiwi negeert haar volledig. Als ze te dichtbij komt gaat ie in de verdedigingspose..
Is er trouwens iets als stille parkietjes? Druif zegt echt níks. Ik weet dat het nog vroeg is, maar ook in de volière was ze stil terwijl al de andere vogeltjes elkaar doof aan het maken waren.   

*wendy*

Ik zie op de foto dat er een spiegeltje of spiegeltjes in de kooi hangen. In dit spiegeltje zien parkietjes niet zichzelf maar een soortgenootje. Dit betekent dat er - volgens jou parkietjes - minstens 3 parkietjes in de kooi zitten! Ik vind het dan niet gek dat ze elkaar niet boeiend vinden. Haal eens alle spiegeltjes en alles wat als spiegel gebruikt wordt, uit de kooi en vervang dit voor ander (niet spiegelend) speelgoed.

Over het stille: dit kan het karakter zijn. Ik heb er hier 2, waarvan eentje wel regelmatig in het niets zit te kletsen, maar dit is echt niets in vergelijking met de ander, wiens snavel geen seconde stil staat, haha.

Wouter

Ligt het aan mij of zijn dit twee vrouwtjes? Twee vrouwtjes gaat vaker mis dan goed, het is nogal een risico om twee vrouwtjes bij elkaar te plaatsen!

*wendy*

Dat zou best eens kunnen, Wouter. Twee vrouwtjes gaat inderdaad helaas meestal niet goed.

@Missie_go: misschien kan je eens een foto plaatsen van de neusdopjes van beide parkietjes. Het liefst recht van voren, zonder flits.

missie_go

Oh nee Kiwi is zeker weten een kereltje.  ;)


Wouter

Zo zeker zou ik daar nog niet van zijn. Ik durf geen uitspraak te doen over het geslacht, maar ik vind dat er ook wel behoorlijk wat wit aanwezig is. Het blauw is echter weer vrij donker voor een pop. Toch zou ik hierbij denk ik zeggen dat het een vrouwtje is.


inge


*wendy*

Aangezien het een man en een pop zijn, is het geslacht dus niet hetgeen wat voor problemen zorgt. Daarom wil ik mijn opmerking van eerder even herhalen, want dit kan zeker een groot probleem zijn:

Citaat van: *wendy* op januari 15, 2013, 08:27:22
Ik zie op de foto dat er een spiegeltje of spiegeltjes in de kooi hangen. In dit spiegeltje zien parkietjes niet zichzelf maar een soortgenootje. Dit betekent dat er - volgens jou parkietjes - minstens 3 parkietjes in de kooi zitten! Ik vind het dan niet gek dat ze elkaar niet boeiend vinden. Haal eens alle spiegeltjes en alles wat als spiegel gebruikt wordt, uit de kooi en vervang dit voor ander (niet spiegelend) speelgoed.

missie_go

Ja daar wordt aan gewerkt! :) Had er papiertjes voor geschoven, maar blijkbaar was dat toch net even te makkelijk om eruit te trekken, haha. Even iets anders verzinnen. Ik wil de schommeltjes wel in de kooi laten, maar de spiegels dus afdekken.

*wendy*

Genoeg schommeltjes verkrijgbaar zonder spiegeltje. Zelf maken is ook super simpel.

missie_go

Update! Het gaat al wat beter. :) mijn moeke zei dat ze elkaar had zien voederen en ze 'kletsen' nu ook soms saampjes. Alleen terwijl ze vliegen is t nog niet echt ideaal. Kiwi vindt het leuker om bij mensen te zitten dan bij Druif, dus weinig aandacht voor haar. Druif zelf heeft dan weer weinig aandacht voor ons. Achja, komt wel.  ::)

Druif is ondertussen volledig tam, echt vet leuk.  ;D

*wendy*

Kijk, dat gaat al hartstikke goed hoor! ;-) Gaat helemaal goed komen  :D