Update Avi en Dori

Gestart door EliseAvi, januari 04, 2013, 16:27:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

EliseAvi

Hoi allemaal,

Een tijdje terug heb ik hier een topic geplaatst over mijn parkietjes Avi en Dori (helaas twee vrouwtjes).

Het ging de laatste tijd wel redelijk, minder ruzie in de kooi, en daarbuiten heel af en toe zelfs elkaar voeren en kroellen.
Maar nu is Avi in de rui, en begint het gedonder weer. Hierbij komt de ruzie vooral bij Dori (het jongste vogeltje, en ook net iets groter) vandaan. Hoewel ik twee stokken bovenin de kooi heb, mag Avi daar vooral 's avonds niet opkomen. Van de week had Dori Avi zelfs bij haar staart toen deze probeerde weg te komen. Daar hing Avi dan, ondersteboven terwijl Dori haar staartje beet had.

Ook is het zo dat, wanneer ze alletwee aan de andere kant van de kooi aan het spelen zijn (vooral met knijpers, daar zijn ze gek op), Avi vrijwel direct door Dori weggejaagd wordt. Het lijkt wel alsof Dori Avi aan het treiteren is (ik weet dat treiteren vooral iets menselijk is, maar zoals ik al zei, het lijkt erop).

Ik weet dat twee mannetjes erbij het beste zou zijn, maar ik woon in een studentenkamer (17m2), dus 4 is echt te veel. Binnenkort verhuis ik naar een grotere kamer (25m2), dus dan is een grotere kooi met 4 parkieten wel te doen.

Weet iemand iets wat ik voorlopig kan doen?

Groetjes Elise, Avi en Dori

*wendy*

In de kooi zoveel mogelijk afleiding bieden in de vorm van sloopmateriaal. Daarnaast van alles altijd meer aanbieden dan je aantal parkietjes. Dus bovenin de kooi het liefst 3 of nog meer slaapstokjes, in de kooi ook meerdere voerbakjes als dit problemen geeft.

Anders in aparte kooien en alleen samen los laten? Maar dan zal ruimte denk ik ook een probleem zijn. Ik hoop dat je snel de mogelijkheid hebt om er 2 mannen bij te doen.

Misschien hebben anderen nog tips voor je.

EliseAvi

Bedankt Wendy! Twee kooien gaat inderdaad ook niet in mijn kamer :(

Ik heb gelijk nog een extra stok bovenin gehangen en een extra voerbakje gehaald Nu dus 3 stokjes bovenin en 3 voerbakjes). Toen ik bij de dierenwinkel was heb ik gelijk wat nieuwe dingetjes gekocht (zo'n wilgenbal en wilgenbrug, eigenlijk voor knaagdieren), kooi helemaal veranderd. Zitten ze met z'n tweetjes als verstijft boven in de kooi (uiteraard wel op verschillende stokjes). Stelletje sulletjes   :o
Ach. Ze maken nu in iedergeval geen ruzie.  :)

Hopelijk kan ik snel verhuizen, en dan komt er een grotere kooi met twee extra mannetjes erin.

Misschien heeft iemand anders nog briljante ideeën wat ik kan doen om het vechten te vermijden?

Bonnie en Clyde


EliseAvi

Nou het is besloten hoor. Eind februari komen er twee mannetjes bij. Twee mooie mannen van lagelandparkiet.nl. Eentje is al wat ouder (1,7 maanden, Hazel), de andere is nu 4 weekjes, vandaar dat ze pas aan het einde van de maand komen. Volgende week ga ik een kamer voliere ophalen (Montana Casa Villa 60).

Hopelijk gaat het dan wat beter!

*wendy*

Goed besluit; ik denk dat je meteen een heel groot verschil zal merken. En leuk dat je parkietjes krijgt van Saskia! Daar zit je helemaal goed hoor ;-)

EliseAvi

Zo, even een kleine update:

Vorige week maandag heb ik twee vriendjes voor Avi en Dori opgehaald. Een jonkie genaamt Noël (geelmasker grijs) en een ouder vogeltje (wit met blauw bont) die ik Keesi heb genoemd.

Ik heb ze gelijk met z'n 4e in de kooi gezet, en eerst een dagje laten wennen. Woensdag ben ik begonnen met tam maken en mochten ze vliegen. Noël is ondertussen al erg makkelijk. Hij doet alles na wat Avi en Dori doen, en gaat dus ook al op mijn vinger/hoofd/schouder zitten. Keesi daarentegen is nog vrij angstig. Gierst at hij alleen als er een andere vogel bij zat, en hij was bang voor mijn handen. Wel was hij zo nieuwschierig dat hij de kooi uit kwam om gezellig met de rest mee te vliegen.
Vandaag hadden we een doorbraak: Keesi met beide pootjes op mijn vinger terwijl hij gierst aan het eten was! Gewoon geduld, dan komt alles goed.. :)




*wendy*

Dat zijn 2 mooie mannetjes hoor ;-) En leuk dat Keesie nu ook komt! Geduld en vertrouwen, de toverwoorden  8)

Bonnie en Clyde


SoesyBee


saskia1482

Hoi Elise,

Wat leuk om te zien dat het goed met ze gaat :D. Ze voelen zich zo te zien al helemaal thuis zeker de kleine dondersteen van een Noël.

Groetjes

EliseAvi

Het is echt zo veel rustiger met deze 4 dan het was met mijn twee dames. Geen vechtpartijen meer, geen geschreeuw meer. Ik kan het echt iedereen aanraden!

Noël is echt een klein aapje. Je kan echt uren naar hem kijken en dan verveeld het nog niet. Keesi komt steeds makkelijker bij me zitten, en gaat al meer mee met de andere 3. Je merkt echt dat hij zich steeds meer op z'n gemak gaat voelen.

Wat erg opvalt is dat Noël en Keesi hele andere melodietjes fluiten dan Avi en Dori. M'n dames pikken het wel erg snel op, en beginnen nu ook anders te fluiten:)

Nogmaals, ik kan het iedereen aanraden :)

SoesyBee

Goed te horen dat ze het zo naar hun zin hebben!

*wendy*