Parkiet overal bang voor... en hij bijt.

Gestart door DorisEnCharlie, januari 02, 2013, 16:20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DorisEnCharlie

Hallo allemaal,

Ik heb een pop van 1,5 jaar oud. Ik zit met een probleem want ze is overal bang voor.
Alles wat nieuw is is automatisch eng en dus wilt ze het ook niet proberen.
Ze is bang voor
Elk soort groente, elk soort fruit, zonnebloempitten, kaas, een nieuw speeltje, de kerstboom.. een stokje enzovoorts.
Ook bijt ze heel erg, iemand enig idee hoe ik dit af kan leren?
Maar nu is mijn vraag hoe kan ik haar nou wel groente en fruit laten eten want het enige wat ze eet is zo'n goede mix van beaphar en trosgierst en dit vind ik toch wel te weinig..

Mvg Daan.

*wendy*

Hoi Daan,

Wat vervelend dat je parkietje zo weinig wil proberen te eten. Heb je al eens geprobeerd zelf een stukje groente of fruit te eten en dan heel overdreven te laten merken hoe verschrikkelijk lekker het wel niet is? Wat vaak het gemakkelijkst gegeten wordt, is andijvie. Heb je dat al eens geprobeerd? Heb je geprobeerd het op verschillende manieren aan te bieden? Bijvoorbeeld aan de tralies tussen een knijper, in het badje, op de bodem van de kooi, in het/een voerbakje.. Heb je al eens geprobeerd het nat te maken? Vaak is dat ook heel interessant. En probeer eens een hele week achter elkaar hetzelfde aan te bieden, bijvoorbeeld op een plek waar ze vaak zit. Vervang het dan wel dagelijks / 2 keer per dag.

Ik heb hier ook een vogeltje wat heel weinig durfde en ook heel weinig probeerde. Hij is heel erg opgeknapt met een maatje: hij eet nu heel veel soorten groente en kruiden en hij durft veel meer. Ook is hij heel erg tam geworden sinds er een maatje bij is! Hij is ook helemaal niet eenzaam meer en super actief. Het is echt een heel ander vogeltje geworden, in positieve zin! Je zou er dus een mannetje bij kunnen zetten. Grasparkietjes zijn immers groepsdiertjes, dus je zult je popje er heel blij mee maken. Als je een mannetje bij een goede kweker vandaan haalt, kan je vaak ook wel wat eisen stellen over het karakter: dus een ondernemend parkietje voor jou bange popje zou perfect zijn! Ook maakt een goede kweker ze vaak al gewend aan handen en aan badderen en groenvoer, waardoor ze dit gemakkelijker leren eten.

Over het bijten: het beste is toch dit zoveel mogelijk te negeren. En belonen als zij braaf is. Als het bijten te pijnlijk is, kan je bijvoorbeeld ook een handschoen aantrekken. Of als ze dan niet meer bij je durft te zitten, moet je haar zodra ze bijt, direct van je hand af zetten en haar volkomen negeren. Een tijdje later probeer je het weer opnieuw. Is ze lief, dan krijgt ze wat lekkers, bijvoorbeeld.

Oh en nog iets: zonnebloempitten kan je beter niet geven. Deze bevatten erg veel vet, waardoor je parkietje vetbulten kan krijgen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

DorisEnCharlie

Dankjewel! Ik ga dit allemaal proberen en de zonnebloenpitten schrappen. Ze lust wel basilicum maar daar word de poep anders van kleur van en ook erg waterig.

*wendy*

Dat de poep af en toe waterig wordt, is niet erg, als je op dat moment maar weet waar het van komt  ;)

Dingen waar de poep waterig van wordt, niet dagelijks geven, maar af en toe kan echt geen kwaad. Dat de poep een andere kleur krijgt is niet erg, dat is bij jou ook zo als je bietjes of spinazie eet bijvoorbeeld  ;)

hermina

#4
Citaat van: DorisEnCharlie op januari 02, 2013, 16:20:15
Hallo allemaal,

Ik heb een pop van 1,5 jaar oud. Ik zit met een probleem want ze is overal bang voor.
Alles wat nieuw is is automatisch eng en dus wilt ze het ook niet proberen.
Ze is bang voor
Elk soort groente, elk soort fruit, zonnebloempitten, kaas, een nieuw speeltje, de kerstboom.. een stokje enzovoorts.
Ook bijt ze heel erg, iemand enig idee hoe ik dit af kan leren?
Maar nu is mijn vraag hoe kan ik haar nou wel groente en fruit laten eten want het enige wat ze eet is zo'n goede mix van beaphar en trosgierst en dit vind ik toch wel te weinig..

Mvg Daan.


Dieren-Wied en Lisa waren ook bang voor groente en fruit ect... Het beste wat je kunt doen, is het eten waar hij bang voor is, een tijdje ophangen in zijn kooi. Dat doe je het zelfde met trosgierst (als hij nog geen trosgierst kent). Je vraagt je zeker af...Hoe maak je het eten dan vast???  Nou net als *wendy* al zei: Met een knijper, of het in zijn badje leggen. Maar je kunt het ook in de kooi hangen.
PS: Zijn je parkietjes ook erg bang voor voorwerpen? Ik heb het een tijdje als speeltje in de kooi gehangen. Nu zitten ze vaak uit hun kooi de knopen van de kast af te gooien.

Gr. Hermina