Nutteloos?

Gestart door Deesjebeesje, november 08, 2005, 12:07:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deesjebeesje

Sinds gisteren heb ik een parkiet bij de dierenwinkel vandaan. Nou blijkt dus dat ze al een half jaar oud is. Kan ik haar dan nog tam krijgen (zo ja, misschien kunnen jullie hieronder een omschrijving geven hoe) of heeft het eigenlijk al geen nut meer? :(

esther

Hallo Deesjebeesje,

Nutteloos is het absoluut niet,
het is inderdaad bekend dat een jonge parkiet die net uit het blok komt makkelijker tam te maken is maar ook parkieten die ouder zijn kan je
prima tam maken.
Eerst moet je zijn vertrouwen winnen en vooral veel geduld hebben.
Besteed veel tijd aan je parkietje en probeer veel tegen hem te praten.

Over tam maken zijn veel topics daarvoor kan je de zoekfunctie gebruiken. En ook op de site van Parkietenfreak staat er informatie over


Groetjes Esther
PS. Heel veel plezier met je nieuwe parkietje

Sonja

#2
Hoi Deesjebeesje,

Welkom op het forum. :)

Het is zeker nog mogelijk om een wat oudere parkiet tam te maken.
Het zal wel wat meer moeite kosten, dan bij een jonger parkietje, maar het kan zeker wel. ;)
Met heel veel liefde en geduld kun je zo ontzettend veel bereiken.

Als je de tips van deze link opvolgt, moet het lukken! ;)

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Veel succes!

Groetjes, Sonja.

Esther, je was me net voor! ;)

Deesjebeesje

Bedankt voor de reacties! De site van parkietenfreak vind ik heel nuttig moet ik zeggen. Dr staat alles stap voor stap op over het tam maken van een parkietje.

Over de naam van onze parkiet (is eigenlijk van mijn vriend EN mij, alhoewel ik dr heb gekocht :D )...mijn vriend en ik zijn er niet helemaal over uit, hij wil dr liever anders noemen, terwijl ik Tweety wel leuk vind. Maar nou ben ik de hele tijd Koekoek aan het zeggen tegen dr :lol: Denk dak dr maar Koekoek ga noemen :huh: :lol:

Deesjebeesje

Ze blijft al rustig als ik met mijn hand in de kooi kom. Ze is wel wat bang, maar vliegt niet meer paniekerig in het rond en blijft gewoon op haar plek zitten. Ze eet zelfs wat trosgierst uit m'n hand. Erop zitten wil ze nog niet, maar first things first. Dit is al vooruitgang! :closedeyes:

Nou weet ik dus niet of ik een kameraadje voor dr aan moet schaffen, aangezien ze wel de hele dag stil op haar stokje zit. Ze is verder wel gezond, eet goed, en kwettert er af en toe flink op los (lees: zelden) :D maar volgens mij mist ze wat... :unsure:

Claire

Ik denk niet dat je al kan zien of ze iets mist.
De eerst dagen zit je parkietje eigenlijk altijd wel stil omdat hij of zij nog moet wennen aan de nieuwe omgeving.

Isabel

Hallo Deesjebeesje

Pooky en Muppet waren allebei tussen de 4 en  6 maanden oud toen ik ze kocht.
Pooky is hartstikke tam en Muppet ( heb ik nu 3 maanden, is 7 maanden oud)
komt al bij me zitten.
Je moet even wat geduld hebben maar het is het waard hoor!

manette

Hoi Deesjeneesje,

Misschien een overbodige tip omdat je het al gedaan hebt: koop een spiegeltje voor Tweety.

Bij mij was dat een schot in de roos. Mijn parkietje was al een jaar of anderhalf oud toen hij bij mij kwam (een vondelingetje) en ook absoluut niet tam, en heel bang.

Sinds hij een spiegeltje heeft, voert hij het hoogste woord tegen zijn 'vriend'. Hij durft alles, zolang zijn 'vriend' maar bij hem is. Zo stapt hij alleen op mijn vinger als hij naast zijn 'vriend' zit en hij komt zelfs uit zijn kooi als ik zijn vriend eruit haal en in de parkietenboom hang.

Toen hij onlangs uit logeren ging en ik zijn vriend voor het vervoer op de bodem van de kooi had gelegd, ging hij bij hem zitten en zachtjes tegen hem praten, terwijl hij anders echt nooit op de bodem van zijn kooi komt.

Wie weet heeft Tweety ook zo veel steun van een vriendinnetje.

Heel veel succes ermee!

groetjes,
manette

thexfile

CiteerSinds gisteren heb ik een parkiet bij de dierenwinkel vandaan. Nou blijkt dus dat ze al een half jaar oud is. Kan ik haar dan nog tam krijgen (zo ja, misschien kunnen jullie hieronder een omschrijving geven hoe) of heeft het eigenlijk al geen nut meer? :(
[snapback]16439[/snapback]

ik heb dus mag ik wel zeggen "ervaring"met een oude parkiet :-S

ik heb er dus 1 overgenomen van mijn nu ex...  hij is 7 jaar oud en ik las ook dat het lastiger was en zo om ze tam te krijgen....

dacht dat zal wel mee vallenen zo , maar tog is het me al een zware pil gevallen...

hij zat 1e 8 maand in huis met haar erbij , maar nu in middels een goede 3 maand met mij allen....

moet toegevel dat hij in die 3 maand met mij allen dus veeeel meer geleerd heeft dan in de tijd dat mijn nu ex er dus bij was....

zeg niet dat het makkelijk is en moet toegeven dat ik het soms echt niet zie zitten want meneer is me tog een partij eigenwijs :-S...

maar het kan dus wel...

heb dus geleerd dat je als je met zijn 2e bent of allebij gelijk moet zijn tegen ze of je laat 1 iemand ze opvoeden want dan heb ik het vermoeden dat het dus nog veeeeeeel langer kan duren....

en ja het zijn net kinderen en dan wel erg eigewijzen....

er zijn tijden dat hij geen zin heeft en dat je echt bijna boos moet worden en met harde stem "op" moet zeggen en dat hij dan nog zo kijkt van "dat bepaal ik lekker zelf wel ".... maar hij leert tog keer op keer dat ik nu eindelijk de baas ben en niet hij..... :-S

hij durft ook meer al is hij wel hard leers zelfs als het goed bedoeld is en juist voor hem een voordeel kan opleveren....

zou zeggen heb veeeeeeeeeeeel gedult want je zuld het nodig hebben....
en begin met trainen in een kleine plaats zoals hal of zo waar ze niet veel anders heen kunnen dan bij jou te komen zitten....

moet zeggen het heeft wel gewerkt om hem daar te ladderen.... zo weet hij nu dat hij beter op mijn schouder kan zitten dan rond te vliegen dat kost hem meer energie.....

maar het gaat stapje voor stapje...... iets bijbregen kost hem echt maaaanden.... en ik heb ook het vermoeden dat hij dingen vergeet want dat hij soms dingen niet meer herkent.....

wens je er strekte mee ... maar het is dus niet onmogelijk..... kost je allen een arm en een been..... maarja je moet het er voor over hebben ......

ondanks alles ik dus wel want hij is wel lief en verwaarloost bij mijn ex.....
dus ja kost hem veel moeite ... hoop echt dat ik hem ooid zover krijg dat hij uit zigzelf naar mij toe komt voor gezelschap....

wie weet....