parkiet eet veel grit

Gestart door Helma, november 19, 2012, 20:13:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Helma

Ik heb even een vraag.
Mijn parkiet eet best veel grit, kan dat kwaad?
Hij maakt verder geen zieke indruk.
Eet en drinkt goed, speelt, heeft goede ontlasting, kortom geen zieke vogel.
Duidt het eten van veel grit op een tekort?
Hij krijgt extra vital, stukje kaas en af en toe trosgierst.
Alvast bedankt voor het meedenken.

*wendy*

In principe eten vogels grit naar behoefte..

Overmatig grit eten kan een symptoom zijn van megabacterie. Daar zou je op kunnen laten testen (ontlastingonderzoek) als je zekerheid wilt. Ontlasting laten controleren kan sowieso geen kwaad als je twijfels hebt over de gezondheid..

Anders zou ik het niet weten.

Parkieten-Freak

Ik sluit me aan bij Wendy en verder is het mogelijk dat de vogel voedingsstoffen tekort komt. Het niet ook gezond want je parkietje kan er verstopping van krijgen.
Zaadetende grasparkieten hebben niet op zich niet veel grit nodig. Ik zou het bakje gewoon weghalen en 1 x per week een klein beetje aanbieden.


Helma

Dank voor de antwoorden!
Hij heeft gewoon goede ontlasting, ook qua hoeveelheid. ;)
Moet ik de grit nog vervangen door bijvoorbeeld Sephia of eens in de zoveel tijd maagkiezel?
Hij heeft wel een kalkblokje in zijn kooi hangen.
Het rare is wel dat het bakje niet schoon op gaat.
Er ligt nu ook nog een laagje in dat laat hij links liggen.
Doe ik het bakje weer vol, dan zit ie er in te rommelen.

Zijn er mbt de megabacterie meer signalen waar ik op moet letten?

*wendy*

Er zijn veel symptomen van MB, maar die tonen zich vaak pas op een laat moment (ik ben helaas ervaringsdeskundige, met 2 chronische MB parkietjes). Het kan nooit kwaad om eens de ontlasting te laten controleren. Mocht er sprake zijn van MB, dan komt dat daar over het algemeen wel uit naar voren (wel binnen 24uur laten testen ivm betrouwbaarheid).

Dingen die standaard gegeven worden en waar parkietjes naar behoefte van eten zijn: een jodium mineralenblok, maagkiezel en grit. Maagkiezel is heel belangrijk voor het verteren van voedsel in de spiermaag van de vogel.

Ik heb hier 2 MB parkietjes die gelukkig wel braaf naar behoefte eten, en daar hangt gewoon 1 bakje met grit/maagkiezel (80/20) in de kooi. Je zou dit ook kunnen doen, maar dan het bakje er bijvoorbeeld alleen in het weekend in hangen. Maar uit jou verhaal krijg ik niet echt de indruk dat hij er teveel van eet, maar er meer mee speelt / het uit het bakje gooit.

Als je even in de zoekfunctie megabacterie invult, krijg je een topic met belangrijke info over MB.

EDIT: dit topic bedoel ik: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,11896.0.html

Helma

Super!! Dank je. Maagkiezel heb ik niet gegevn, dat ga ik vanmiddag gelijk maar eens halen. Ik hou het in de gaten. Bedankt voor het meedenken.

*wendy*

#6
Er zijn ook mengsels met grit en maagkiezel in een.. Onder andere Cana Grit van Beaphar.
Dat ziet er zo uit:


Helma

#7
Ik heb dus vanaf gister helemaal geen grit meer aangeboden en daarvoor zat er nog een klein beetje in de bak. De laatste dagen heeft hij dus geen grit meer gehad. Hij is veel tieriger, levendiger en kwebbelt werkelijk de hele dag door. Kan het zijn dat hij er gewoon last van heeft gehad dat hij te veel kreeg?? Het verschil is namelijk zo groot qua gedrag!!

Pippin

Uit verveling gaan sommige dieren wel vaker dingen doen die niet goed voor ze zijn. Zit je parkietje alleen of heeft hij een vriendinnetje?