Speelgoed

Gestart door Martje17, december 30, 2012, 10:49:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martje17

Ik heb al sinds mijn 7e parkieten en ben nu 24 dus al een tijd
ik gooide altijd vanalles in de kooi zodat ze er mee konden spelen. Nu vraag ik me af, kan ik zomaar klein speelgoed erin doen, zoals iets uit een suprise ei?
en een balletje op de grond?

Ik ben nu wat volwassener en heb een nieuw pietje, dus ben ik wat zorgelijker haha. Hoor het graag

*wendy*

Speelgoed moet wel parkieten-proof zijn. Heel veel 'speciaal' parkietenspeelgoed is al gevaarlijk, dusje hoeft er in ieder geval niet speciaal voor naar de vogelafdeling van een dierenwinkel. Er zijn gewoon een aantal dingetjes waar je op moet letten bij het speelgoed wat je geeft:
* veilige verf: speelgoed geschikt voor dieren en/of kinderen is veilig
* geen touwtjes waar je parkietje in verstrikt kan raken
* geen dingetjes waar een parkietenkopje of teentje in kan blijven haken
* het mag niet roesten
* het moet groot genoeg zijn, zodat het niet ingeslikt kan worden
* er mogen geen giftige materialen in zitten (zware metalen, bestrijdingsmiddelen, lijm)..

Leuke ideeën voor speelgoed:
* sisaltouw (wel opletten op lusjes en dergelijke)
* houten kralen (voor kinderen)
* belletjes (roest vrij staal)
* wilgenbruggetjes of balletjes (dierenwinkel, op de knaagdierenafdeling)
* balletjes meteen belletje erin (dierenwinkel, op de kattenafdeling)
* touwschommels (ofwel hondenfrisbees zonder het doek erom haha, dierenwinkel,  op de hondenafdeling)
* activiteitenringen voor baby's (bijvoorbeeld bij Kruidvat)
* wc-rollen
* eierdozen
* wilgentakken (niet van de treurwilg, en goed reinigen) of bezemsteel (uit de bouwmarkt)

Van kralen, sisaltouw en wilgentakjes kan je ook leuke touwbruggetjes maken, of andere speeltjes (belletje er aan bv). Schommeltjes kan je er ook mee maken. Haakjes van rvs gebruiken, evenals rvs schroeven.

Nou, ik hoop dat ik je wat idee'tjes heb gegeven! Veel plezier met freubelen ;-)

Bonnie en Clyde

Ik begin volgende week met knutselen samen met een vriendin  ;D :D
Wcrolletjes,  keukenrol,  koord, eten  :D het wordt leuk :-):-):-):-)

MirjamS

Wij hebben bijna alleen maar zelfgemaakt speelgoed, veel leuker (en goedkoper) dan dat je in de winkel koopt. Hiervoor hebben we inderdaad ook Sisaltouw gebruikt.

Je kunt het bijvoorbeeld vlechten en van de ene naar de andere kant knopen. Dan lopen ze er overheen, wat erg grappig om te zien is :P
Je kan ook vlechtjes aan de bovenkant van je kooi ophangen. Die van ons gaan er dan aan slingeren.
Ook kan je er takjes, kralen enzovoorts aan vast knopen.

Op de site van Parkietenfreak staan ook allerlei ideeën om speeltuintjes te maken voor je parkiet. Dit hebben wij ook gedaan en ook daar hebben ze veel plezier mee. Lekker knagen aan de taken en heen en weer springen :P

Veel plezier met het knutselen!

Martje17

dankjewel voor de tips!
hij speelt nog niet veel, maar leuk voor als hij tammer is ;)
ook inteligentie spellen vind ik leuk, zag net nog een basketbal net met bal aan ringetjestouw haha :) geweldig