Even voorstellen!

Gestart door MirjamS, december 28, 2012, 16:41:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MirjamS

Hallo parkieten-freaks!

Ik ben Mirjam, 25 jaar en samen met mijn vriend Adriaan (24 jaar) hebben we heel veel informatie van dit forum en de website gekregen!

Enkele maanden geleden is er bij ons een jong parkietje aangevlogen. We hebben het internet afgestruind om erachter te komen van wie dit parkietje kon zijn. Die hebben we tot op heden nooit gevonden.

1 parkietje vonden wij toch wat alleen, dus hebben we er nog een parkietje bij gekocht. Ook was het kooitje dan wat te klein, dus hebben we gister, via martktplaats, een nieuwe kooi gekocht (belachelijk groot :P). Hier zaten geen stokken bij, dus hebben we van takken van een knotwilg de kooi versierd. Naast een mooi hok hebben onze parkieten ook een speeltuin, die we ook zelf gemaakt hebben van takken.

We dachten eerst dat Pietje (de wit-blauwe) een mannetje was. Nadat we er een vrouwtje bij hadden genomen, veranderde ineens haar neusdopje naar wit. Kan iemand dit van jullie bevestigen? Pietje is trouwens aardig tam, Popje durft al van je hand te eten, maar vindt het nog erg spannend.

Ik hoop hier nog veel tips en adviezen te kunnen krijgen en misschien kan ik ze in de toekomst zelfs geven!

Groeten, Mirjam en Adriaan.

*wendy*

#1
De wit blauwe is een popje, maar die groene is een mannetje hoor.. Gelukkig maar, want 2 popjes gaat maar zelden goed.

De kooi ziet er prima uit, nog wel wat weinig speeltjes  ;) Ik zie gevlochten sisaltouw, dus je bent creatief! Je kan veel dingen zelf maken, bijvoorbeeld een touwladder van wilgentakjes en sisaltouw (en bijvoorbeeld kralen ertussen), of sliertjes van kralen, dingetjes van wc-rollen, eierdozen.. Mogelijkheden genoeg, zonder duur speelgoed te hoeven kopen! Leuk dat ze ook een speeltuin hebben!

Ik zie dat je ook een snoepstok in de kooi hebt. Deze bevatten erg veel suiker en zijn eigenlijk niet zo goed voor je parkietje. Als je ze toch graag wil geven, beperk dit dan tot eens per kwartaal maximaal.

MirjamS

Echt? Ik heb haar/hem gekocht bij een kweker en die was ervan overtuigd dat het een vrouwtje was! Het is een paars dopje en ze is circa 11 weken oud...

Wij waren al van plan (als het mis zou gaan) om er anders nog 2 mannetjes bij te kopen :P Maar dat hoeft dus niet...

Wel grappig als het precies andersom is als dat we dachten :P Het mannetje blijkt een vrouwtje en andersom

*wendy*

Een (diep)blauwe neusdop is een mannetje. Een licht blauwe, soms bijna witte neusdop, vaak met witte randjes om de neusgaatjes is een popje. Als een popje ouder wordt (vaak ouder dan een jaar), wordt dit dopje bruin. Is hij op die foto 11 weken oud???

Zegt in ieder geval wel genoeg over die kweker, haha! Je hebt dus een pop en een man. Mocht je toch uit willen breiden, zorg dan dat je een pop en een man erbij zet (en dat je die geslachten dus ook echt 100000% zeker weet  ;))

MirjamS

Ja, op de foto is hij 11 weken oud, ik heb de foto net gemaakt.

*wendy*

Oké, het kan.. Meestal lopen de zwarte streepjes op het kopje dan nog wat verder richting de neusdop.. Is hij al in de rui geweest?

MirjamS

Ja, het viel ons al op dat onze witte parkiet veel meer zwarte streepjes had toen we haar vonden. Die zijn inmiddels al weg na haar rui.

De groene parkiet is nog niet in de rui geweest, maar heeft nog geen witte streepjes om zijn ogen.

*wendy*

De irisringen komen geloof ik na de jeugdrui. 11 weken kan best kloppen hoor! Hou maar eens in de gaten wanneer hij in de rui komt, dat kan elk moment beginnen  ;)

Veel plezier met je koppeltje!

MirjamS


Smeetjuh1990

Wat een schatjes! Naar mijn mening is de groene ook een mannetje en het wit/blauwe parkietje een popje. Mooi grote kooi ook!
En de speeltuin, helemaal gaaf! Ze gaan het vast hartstikke leuk hebben bij jou!

Veel plezier ermee :)

MirjamS


hermina

#11
Wauw! Mooie grote kooi ook. Ik vind dat jij hele mooie parkietjes hebt. Ze zullen het vast leuk gaan vinden buiten de kooi en bij jou.

Gr. Hermina

MirjamS