Toch een popje denk ik....

Gestart door Smeetjuh1990, december 19, 2012, 11:43:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Smeetjuh1990

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijd lid van dit forum en lees het vaak door, maar reageer niet erg vaak.

Ik had twee mannetjes en twee vrouwtjes parkieten, Snowy en Yoshi (mannetjes) en Kirby en Sunny. Nu waren Snowy en Sunny een koppeltje (niet erg klef :P maar wel gezellig met zijn tweeën) en zijn Kirby en Yoshi een koppel (wel door dik en dun). Nu is vorige week mijn tamme Snowy plots overleden en daar heb ik veel verdriet van. Hij heeft maar 4,5 jaar mogen worden.
Nu is Sunny een buitenbeentje en hebben Yoshi en Kirby het nog wel gezellig met elkaar. Ik wilde er dus een mannetje bij halen voor Sunny.

Gisteren heb ik een jong half engels parkietje opgehaald, maar dit was al in de avond (dus donker). Ik gaf aan dat ik dacht dat het een popje was, maar ze zei dat ze de parkieten had gependelt en dat het echt een mannetje was (wist niet wat pendelen was) en dat ze dat ook kon merken aan het gedrag. Mocht het toch een popje zijn, dan mocht ik haar terug brengen.

Gisteravond maakte ik een foto van het vogeltje met flits, en ik zie toch dat het een popje is. Vandaag weer een foto gemaakt met licht, maar voor mij toch overduidelijk een popje. Ik durf haar niet zo goed samen te zetten met mijn andere vogels en had gisteravond al een e-mailtje gestuurd dat er 'bijna een gevechtje' had plaats gevonden tussen de vrouwtjes en dat ik toch bang ben dat het een vrouwtje is. Ik wil haar dus terug brengen...
De kweekster gaf aan dat ze terug mag, maar zij 99% zeker weet dat het een mannetje is en dat ze het wel erg vind dat het vogeltje nu getraumatiseerd is (wat dus niet het geval is, ik zei van het gevechtje met de vrouwtjes omdat ze er niet aan wil dat het een popje is). Ze gaf aan dat ik het beter kon proberen vandaag en dan weer verder kijken...

Ik heb terug gestuurd dat het vogeltje niet getraumatiseerd is, omdat ik er tussen ben gekomen en het vogeltje gewoon heb weggehaald, maar dat ik echt het gevoel heb dat het een popje is en dat ik bang zou zijn voor de confrontatie met mijn popjes. Weer geeft ze aan dat ze echt zeker weet dat het een mannetje is en dat ik het anders moet proberen door twee kooien naast elkaar te zetten.

Vanmorgen heb ik dit gedaan, maar alleen het mannetje vind het leuk om tegen de kooi op te springen en in haar buurt te komen. Mijn vrouwtjes blijven van bovenaf toekijken...

Ik weet niet wat ik nu moet doen, ik weet zeker dat het een popje is, maar ik heb geen zin in een welles nietes verhaal. Ik kan het pas bewijzen als ze rond de 9 maanden oud is en de dop duidelijk is verkleurd. Ze heeft alleen precies dezelfde dop als mijn popjes hadden, dus ik weet het eigenlijk wel zeker. En als dat zo is, kan ik haar echt niet plaatsen bij mijn drie vogels, want dan heb ik denk ik ruzie in de kooi...
Zit me helemaal niet lekker dit...
Hier is een foto van haar



Heeft iemand advies voor me?

Smeetjuh1990

Heb de kweekster een e-mail gestuurd dat ik er toch van overtuigd ben dat het een popje is en hoe vervelend ik het ook vind (en jammer, want het is een verschrikkelijk leuk vogeltje), ik haar terug wil brengen. Nu maar weer afwachten...

*wendy*

#2
Dit is 100% zeker een popje.. En dat gaat hoogstwaarschijnlijk problemen geven. Je bent er nu snel bij en neem ik aan nog niet super gehecht. Als terugbrengen mogelijk is, dan zou ik dat zeker doen. Hoop dat de kweker het parkietje terugneemt, want er bestaat echt geen twijfel over dit dopje...

En misschien eens naar een andere kweker.. Als je dit aanziet voor een mannetje, twijfel ik wel aan de expertise..

Smeetjuh1990

Had uiteindelijk een afspraak gemaakt voor vanmiddag om het popje terug te brengen, maar mijn moeder komt er net mee (woon niet meer thuis) dat ze het mist om een parkietje te hebben in huis. Ik heb mijne natuurlijk allemaal meegenomen toen ik weg ging. Nu wilt zij graag dit vogeltje in huis halen en hier later een vriendje voor bij zoeken. Ze heeft vroeger ook veel parkieten gehad en tam gemaakt, dus hier heeft ze zeker weten ook een goed thuis. Het is namelijk wel een super leuk vogeltje, maar ik ga niets riskeren met  een man en twee dames. Dat geeft alleen maar onrust.

In ieder geval bedankt voor je overtuiging dat het ook een popje is, het zat me helemaal niet lekker. Dan is het alleen haar woord tegen het mijne. Ik kweek verder niet met vogels, maar ik heb toch al heel wat jonkies gezien en dopjes en hoe ze uiteindelijk zijn geworden. Dan spreekt een ervaren kweekster tegen iemand die vogeltjes houd in kleiner verband en werd ik toch wel wat onzeker.

Kleintjes

Lijkt op 't neusje dat Oli had, en dat is 'n heuse dame :)

Gelukkig komt toch alles nog god en krijgt de mooie dame 'n leuk thuis, en je kunt nog op bezoek ook :D
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Smeetjuh1990

Ja, mijn dametjes hebben ook zo'n doppie gehad, daarom wist ik het eigenlijk ook wel vrij zeker.
Ben wel erg blij met deze oplossing :) Wil namelijk wel het beste voor alle vogeltjes en hier weet ik dat ze ook goed verzorgd word :) En kan ik daar ook lekker met haar spelen haha.

Pippin

Heb je natuurlijk nog steeds een andere man nodig. Ik geloof niet dat ik die bij deze kweker zou halen; wat nu als ze parkietjes kruist met pirañha's? ;)

Dit is wel bijna een kerstverhaaltje: En ze leefden nog lang en gelukkig...

Smeetjuh1990

Hahaha, ik moest wel erg lachen om je reactie! Nee, bij deze kweker kom ik niet meer terug...ik vind het prachtig dat sommige mensen erg spiritueel zijn ingesteld, maar als ik toch zie dat het een popje is en andere kenners dit ook aangeven, en ze blijft ontkennen en zeggen dat het echt een mannetje is (omdat ze heeft gependelt), dan ben ik daar wel even klaar mee :P.

Heb nu ook een topic gestart om te zoeken naar een mannetje dit keer ;) een ECHT mannetje. Maar het is inderdaad een kerstverhaaltje :) Heeft dit moppie in ieder geval een goed huis :).

Pippin

#8
Bedoel je met pendelen dat vage gedoe vergelijkbaar met wichelroede lopen?!  Beati pauperes spiritu (zalig zijn de armen van geest)...   ;)
Nou ja, ik weet niet in wat voor verhouding parkietjes geboren worden maar ik neem aan dat grosso modo er even veel dames als heren zijn die uit het ei kruipen. Dat zit je met pendelen altijd 50% goed...  :)

Edit:
Rectificatie van de tekst door Parkieten-Freak na overleg met de schrijfster.

Loeky

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Smeetjuh1990

Wauw wat een reacties allemaal. Vind het wel heel fijn om te horen dat veel mensen het met mijn gevoel eens zijn.
Het pendelen is inderdaad spiritueel (later opgezocht). Dit is een bepaalde steen aan een koord (of metalen streng), waarbij ze geloven dat als de steen boven het vogeltje wordt gehouden, dit een bepaalde beweging moet maken als het een vrouwtje is en een bepaalde beweging als het een mannetje is.
Ik heb zelf biologie gestudeerd (wel leraren opleiding), dus ik geloof hier zelf niet erg veel van. Zeker niet als het dopje voor mij erg tegen spreekt ;).

Vanmiddag is het vogeltje (Amy genoemd nu), verhuisd naar mijn moeder. Nu is ze wel wat stilletjes, maar eet en drinkt goed. Ze is natuurlijk het gefluit gewend nu van mijn vogels en dat valt nu meteen weg. Daar komt wel gauw een maatje bij :).

Ik heb nu Engelien een e-mail gestuurd om bij haar een parkietje te reserveren. Misschien wat langer wachten (en een stuk verder rijden XD), maar dat neem ik voor lief. Liever nu iemand die goed aangeschreven staat :)

*wendy*

Misschien kan je dan ook gelijk een 2e parkietje reserveren voor bij je moeder? ;-) Het zijn immers groepsdiertjes. Dat beestje zal veel gelukkiger zijn met een parkietenmaatje..

Smeetjuh1990

Ja ik zal even overleggen met mijn moeder wat zij wil :), vroeger hield zij 4 parkieten samen in een grote kooi (en vlogen ook los) en heeft ook altijd genoten van hoe ze lekker samen aan het poetsen waren en snavelen.
Ik weet alleen niet of ze eerst dit vogeltje tam wilt maken voor ze er een vriendje bij doet (al heb ik ook ervaring dat dit ook met meerdere gaat tegelijk). Ik kan voor haar geen keus maken natuurlijk, maar zal het wel voorstellen. Er komt hoe dan ook wel een vriendje bij :)

*wendy*

Ja, mijn ervaring is zelfs dat het met 2 gemakkelijker gaat. Dit is ook heel afhankelijk van het karakter. Angsthaasjes zullen, als zij alleen gehouden worden, veel minder snel tam worden dan wanneer zij een maatje hebben die wel van alles durft. Als ik ook zie hoe gelukkig mijn parkietjes zijn met z'n tweeën, dan wordt het hier absoluut nooit meer anders.

Goed dat er hoe dan ook een maatje bij komt! Maar als je toch heen en weer moet naar Engelien, lijkt het mij gemakkelijker als dat maar 1 keer hoeft  8)