na 1,5 jaar is mijn vogel nog niet tam

Gestart door ikhebeenvogeltje, december 13, 2012, 15:59:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ikhebeenvogeltje

Hallo iedereen,

Ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden een grasparkietje van 16 weken oud gekocht,
echt een heel lief beestje, maar ze wil maar niet tam worden ( een vrouwtje ).

Ik heb veel sites bezocht en van alles en nog wat gelezen over grasparkietjes en hoe
ze tam te maken en welke omgeving, kooi, voer etc etc etc.

Ondanks alle moeite en tijd die ik er insteek, ze wil maar niet tam worden, ze komt inmiddels wel
elke avond op me hand zitten als ik die vul met voer ( alleen als het niet verder dan een halve meter
bij haar kooitje vandaan is ) en soms gaat ze na 1 hapje alweer terug haar hok in en komt ze er
bijna niet meer uit. Ik heb vanaf dat ik haar een maand had ( dat ze 20 weken oud was ) geleerd dat
gierst erg lekker is, door het 2 keer in haar kooitje te hangen, en daarna alleen op mijn hand te leggen
om haar naar me toe te lokken, maar tevergeefs. Een enkele keer komt ze wel ( pas na een jaar )

Hoe kan ik haar echt handtam krijgen? ik ben door mijn ideeen heen, en ik begin langzamerhand een
beetje de hoop te verliezen om haar echt handtam te krijgen.

*wendy*

Tam maken vergt veel geduld en is een kwestie van het vertrouwen winnen van je parkietje. Het is echter ook heel erg afhankelijk van het karakter van je parkietje. Heb je een wat 'schuwer' parkietje, dan zal deze - als je 'm alleen houdt - vaak veel minder tam worden. De oplossing is een tweede parkietje erbij.. Zoek dan bij voorkeur een parkietje uit dat wat meer lef heeft; deze kan dan je huidige parkietje over de streep trekken.

Een tweede parkietje erbij is sowieso aan te raden. Parkietjes zijn groepsdiertjes. Het is dus 'zielig' om deze alleen te houden!!

ikhebeenvogeltje

en moet ik dan een 2e vrouwtje nemen of een mannetje? ik weet wel dat ik ze eerst naast elkaar in een apart
kooitje moet doen zodat ze aan elkaar wennen, maar dat is alles wat ik weet

d-helios

2 popjes (vrouwen) in 1 kooi gaat (bijna) altijd mis. Dan kan het zelfs zijn dat een van de twee tot bloedens toe op de grond ligt.

De regel is:

- 1 popje en 1 mannetje
- 2 mannetjes

Zolang er maar meer of evenaantal mannen als poppen zijn!

*wendy*

Als je nu een popje hebt, dan moet je daar dus een man bij plaatsen. Zorg dus bij de aanschaf van dat parkietje dat je echt 100% zeker weet dat het een man is en geen 'twijfelgeval'. Twee popjes gaat echt heel zelden goed, dus dat moet je willen voorkomen.

Over het samen zetten van 2 parkietjes is al heel veel geschreven. Daarvoor kan je het beste even de zoekfunctie gebruiken. Dingen waar je sowieso meer over moet weten:
- wennen in aparte kooien of meteen bij elkaar plaatsen
- veranderen van de kooiinrichting
- is de kooi groot genoeg voor 2?
- zorgen voor voldoende zitplekjes bovenin de kooi
- genoeg voerbakjes (minimaal 1 per parkiet)

Misschien kunnen we met je meedenken voor een goede kweker bij jou in de buurt. Dan moet je even laten weten waar je woont.

Succes!

ikhebeenvogeltje

ik woon in Oostzaan, dus vlakbij zit Dennis Papegaaien, daar heb ik mijn eerste grasparkietje vandaan, weet alleen niet of hij goeie kweker van parkieten is omdat hij vooral gericht is op papegaaiensoorten.

Over de kooi heb ik geen twijfels dat het een goeie is, want er zitten 4 bakken in dus voor elk vogeltje een water en een voer bakje, ik weet alleen niet of hij groot genoeg is, denk het haast wel, hij is 80x35x80 (LxBxH)

Cynthiaa-91

Wij hebben onze eerste parkietje ook van dennis. Ze bleek al beginnende schurftmijt te hebben wat hij ons niet vertelde. Heb achteraf veel slechte verhalen gehoort maar denk dat ieder zijn ervaring anders is..

*wendy*

Onder grasparkietenhouders staat Dennis heel slecht bekend.. Ik heb er geen ervaringen mee, maar ik vertrouw de liefhebbers om mij heen en zal daar dus nooit heen gaan voor een parkietje..

Ik woon enigszins bij jou in de buurt (castricum). Ik ben zelf naar Den Haag gereden voor één van mijn vogeltjes, maar er zitten er ook een paar in de buurt die nu aan het kweken zijn.

Kijk hier eens:
Annette: http://www.secretcolors.nl/index.html
René:"http://vogeltuin.webnode.nl/

ikhebeenvogeltje

oke bedankt voor de sites, ik zal zeker even gaan informeren of ze nog een mannetje te koop hebben, en ik zal naar aanleiding
van je bericht over dennis zeker geen grasparkiet meer halen daar.

Rest mij nog 1 vraag waar ik nog niet helemaal 100% antwoord op heb, is het nou echt helemaal zeker dat een man en een pop
geen nestje krijgen zonder broedkast of komt het wel voor dat ze in de kooi een nestje krijgen?

*wendy*

Man en pop zonder broedgelegenheid gaan niet broeden. Het kan wel zijn dat de pop naar broedgelegenheden gaat zoeken, dus biedt geen huisjes of kokosnoten en dergelijke aan, want die kan de pop als broedgelegenheid zien. Zolang je geen broedgelegenheid aanbiedt, komt er geen nestje.

ikhebeenvogeltje

ik heb thuis wel een lamp staan die aan de bovenkant open is ( een C vorm maar dan een kwartslag gedraaid ) maar daar mag ze niet opkomen, maar zou ze dat dan gaan opzoeken als broedplek of weet ze dat ze daar niet komen mag en blijft ze daar weg? ik heb haar geleerd niet op die lamp te komen, maar weet niet hoe dat zit als ze een nestje zoekt.

*wendy*

Als ze los zijn, moet je er sowieso altijd bij blijven. Dus mocht ze wel op de lamp gaan zitten, dan kan je haar daar wegjagen.

Je hebt echt niet in 10 seconden een nest en een ei hoor ;-)

ikhebeenvogeltje

haha nee dat snap ik, ik ga vrijdag als ik vrij ben een vriendje halen voor haar. Bedankt voor alle info en tips iedereen :)

Strid8

Ik ben benieuwd of je een nieuw parkietje hebt...