1 pootje verder naar voren, wat moet ik met deze klungel?

Gestart door k_i_m_m_y89, december 13, 2012, 10:48:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

k_i_m_m_y89

Hoi,

Ik heb een voliere buiten zonder binnenhok (wel beschut, gedeelte dak etc maar buitentemperatuur)
Dit najaar begon een koppeltje grasjes nog met eieren. 2 kale jongen hebben de eerste kou al niet gered maar ik heb 1 bikkel overgehouden.
Toen viel me al wel op dat de enige overlevende er prima uit zag maar hij/zij stond wat lomp op zijn pootjes. Beetje scheef maar geen spreidpootjes. Aangezien het maar een korte blik was, dus echt momentopname had ik het idee dat het wel bij zou trekken.
Sinds een flinke week voer ik hem/haar trosgierst in het blok. Ondertussen geef ik een hele stengel in het blok. Sinds enkele dagen is het jong elke ochtend buiten het blok op de grond. Grote kans dat hij geklommen is via de stengel. Maar hij zit prima in de veren en is oud genoeg dus tja, prima. Maar aangezien hij op de grond zit en hij niet omhoog vliegt heb ik hem met deze sneeuw elke keer terug in het blok gezet en daar blijft ie dan de rest van de dag weer (met zaad en trosgierst, zonder drinken maar moeder slaapt nog in het blok dus zal hoogstwaarschijnlijk nog wel iets voeren.

Maar het gaat hier vooral om zijn pootje. Vandaag heb ik even de tijd voor hem genomen. Oppakken enzo vindt hij ondertussen geen probleem meer en aangezien ik nu dagelijks het blok open heb is hij aardig mak aan het worden. Leuk vindt ie t nog niet maar het schreeuwen en vluchten is ie mee opgehouden.
Vandaag heb ik hem op mijn handen laten zitten, bekeken met lopen op de grond, op een stokje proberen te zetten, even gekeken of hij zich met gewon klimmen zou kunnen redden buiten het blok. Nou nee dus. Lopen op de grond doet hij (half vluchtend voor patrijs) met 1 vleugel fladderend. Foute boel dus. Loopt wel op beide pootjes. Teentjes gaan goed om de vingers en takjes heen maar echt rechtop zitten doet hij niet. Ik heb hem in de schaal van het voer gezet en met zijn snavel helpt hij zich de goede kant op. Het is een klungel in alle bewegingen die ie maakt. (ook wel weer grappig om te zien).

Op de foto is misschien wel te zien dat zijn linker pootje iets verder naar voren staat. Met lopen, op een stokje, met zitten op vlakke ondergrond. Hij beweegt alles goed maar dus in een rare houding. Een van de foto's is ook al van ong 2 weken geleden ofzo. Die op de hand waar hij nog duidelijk een kortere staart heeft. Toen zat hij dus al wat vreemd. Maarja, eerste keer zo los op de hand is ook vreemd.
Herkent iemand zo'n pootje?

En wat nu? In principe wil ik hem gezond op laten groeien als volierevogel en te koop zetten zo gauw hij zelfstandig is. Maar gaat hij zo wel zelfstandig worden in een buitenvoliere? Gezien zijn manier van bewegen nu, zou ik hem in een kooi beter op laten groeien. Maar als ik hem nu verplaats is hij zijn voeding van zijn moeder kwijt. Hij eet ondertussen al wel trosgierst en het lijkt erop dat hij al zelf zaad eet. Ik heb eerder parkieten met de hand groot moeten brengen en heb ook nog poeder staan. Dat zou ik erbij kunnen aanbieden als hij daar nog aan wil wennen.
Hoe dan ook is het een beestje die ik wat moet begeleiden. Als ik hem buiten het blok op de grond laat zitten is het nu wachten tot hij in de waterbak valt en er niet meer uit komt. Maar is een kooi de beste manier om te leren bewegen? Of toch nog een weekje teug blijven zetten in het blok?

Tijd en mogelijkheden heb ik (anders was ik nooit aan broeden begonnen). Wat zouden jullie doen met dit beesie om hem zo goed mogelijk te helpen ontwikkelen?

Groetjes Kim

*wendy*

Hoeveel weken is dit parkietje nu?

Vind z'n verenpakje (staart en vleugels) ook niet echt netjes..

k_i_m_m_y89

Ik ben inderdaad aan het uitzoeken gegaan hoe oud hij/zij exact is. Als ik op de kalender terugkijk is hij ongever 6 a 7 weken oud.
Maaar ik heb m net op een weegschaal gezet. 31 gram...
Als ik tabelletjes bekijk zou dat gewicht passen bij een vogel van 3 a 4 weken. Maar hij is echt zeker weten ouder.
Dus dan is ie te licht.

Ik heb hem een uurtje geleden voor de zekerheid naar binnen gehaald. Morgen moet ik werken dus wou hem nog even in de gaten houden voordat ik een dag weg ben. En liever in de middag dan m in t donker uit t blok te ontvoeren (al kwam ie nu ook uit t blok want ik had m wee terug gezet).

Binnen heb ik hem nog eens bekeken. Hij heeft net na de weegschaal even op de vloerbedekking gelopen en gevlogen (vloog 3 meter verder vlak boven de grond). Lopen was nu duidelijker dan buiten op het zand. Hij leunt nauwelijks op zijn linkerpootje. hij beweegt m ook nauwelijks naar achter. Hij beweegt zich naar voren door op zijn snavel te vallen en dan het rechter pootje weer bij te trekken. Terwijl hij met zitten wel zijn linkerpootje om je vinger doet. Maar nu ik erop ging letten steunt hij meer op rechts dan op links.

even spoedvraagje: wel of niet nu gaan proberen te voeren met papje? Ene kant heeft hij al stress door ineens in een kooi te zitten helemaal alleen. Hij eet wel iets trosgierst en water (op de bodem) ontdekte hij per ongeluk maar echt drinken heb ik niet gezien (zit er ook geen 24/7 boven natuurlijk). Andere kant zou hij dus te licht zijn met 31 gram voor 6 weken?

k_i_m_m_y89

Correctie op mezelf: Geen 6 a 7 weken. Telfoutje. dan 5 a 6 maar denk toch zeker wel 6.

Ik heb trouwens zowel horizontale als verticale blokken omdat ik meerdere parkieten heb. Maar deze graparkieten hebben gebroed in een hoog blok dus hoger om eruit te klimmen of te gluren.
Ik twijfel echt aan zijn leeftijd. Als ik zelf kijk op de kalender had ik vakantie en toen had ik die jongen. dus toch zeker 5 a 6 weken. En dit was zeker weten de oudste.

Maar als hij dan dus stel 5 weken is, moet ik m dan nog proberen op handopfok te krijgen? Eerdere nestjes die ik helemaal handopfok moest doen wilde de oudere jongen vanaf een week of 5 echt geen pap meer en werd het drama om te voern. Die hebben het gered met trosgierst en zaad.

Pff ik weet weer waarom het advies zo belangrijk is dat je tijd moet hebben als je broed. Gelukkig heb ik de tijd en mogelijkheden.

Oja, ik was van plan om vanavond de lamp maar een tijdje langer aan te houden zodat hij licht heeft hij het wennen en eten.
Eerste dagen zijn t spannends..  Pff..

karin v h

Heb je hem nu bij zijn moeder weggehaald?
Voedde zijn moeder hem niet meer?
Hij heeft nu juist de voeding van de moeder en de warmte van de moeder hard nodig?

k_i_m_m_y89

#5
Heey

Dat idee had ik ondertussen ook gekregen. In eerste instantie ging ik er vanuit dat als je een moeder/jong verplaatst dat ouders toch wel stoppen met het verzorgen van het jong. Maar aangezien ik toch zo'n grote kooi heb binnen, kon ik net zo goed de gok nemen en de ouders er wel bijhouden. Blok had ik al meegenomen omdat dat zijn veilige en donkere plek is.

Ik heb de ouders nog niet zien voeren al vraagt het jong ondertussen een beetje qua geluiden. Ik dacht om met handopfok misschien meer voeding in dikkere pap te kunnen voeren waardoor hij aan kan komen. Ik dacht om dan 2x daags wat te geven aangezien hij ook zelf eet. En dan dus afhankelijk of ouders alsnog gaan voeren.

Morgen zal ik er meer weten. Aangezien het jong niet verhongerd ofzo wacht ik het even af tot morgenochtend. zwak is hij niet. Kamer blijft vannacht op 20 graden.

Oja de reden dat ik besloot om hem toch binnen te halen had met name met zijn ontsnappen en het weer te maken. Vliegen gaat nog niet zo goed, lopen gaat niet goed, uit het blok komen doet hij wel. Aangezien ik een gemengde voliere heb ben ik bang dat hij door wat dan ook in de waterbak terecht gaat komen en er niet uit kan komen. Of gezien de sneeuw wil ik ook niet een door en door koude natte vogel aan gaan treffen. Normaal ee jong wat zich zou kunnen redden vliegt ook voor de nachten weer omhoog het blok in. Deze komt gewoon niet van de grond af dus dat is wachten op ongelukken.

Groetjes

PS
Oja en om even weer terug te komen op het hele eerste punt. Hoe zit dat toch met zijn pootje? Hoe kan het? Trekt zoiets nog bij? Heeft iemand er iets eerder van gezien?

(Binnen 5 minuten na 't posten kun je je bericht nog aanpassen. Gebruik hiervoor de Verander-knop)

*wendy*

Het is wel slim geweest om het jong naar binnen te halen samen met papa en mama. Een nestje in deze tijd is niet verstandig en als het weer gebeurd kan je beter de ouders meteen naar binnen halen en/of het broeden stoppen (nepeitjes, blok weg en dergelijke). Voor in de toekomst.

Wat je kan doen is in ieder geval voer aanbieden op de bodem van de kooi: een sliert trosgierst, geplette zaadjes, eivoer, andijvie. Allemaal dingen die gemakkelijk gegeten worden. Op deze manier kan je het zelfstandig eten proberen te stimuleren. In principe lijkt mij dwangvoeren niet nodig, omdat de ouders deze taak nog op zich horen te nemen.

Van het gewicht van een parkietje van die leeftijd heb ik geen idee, dus daar zou ik niets nuttigs over kunnen zeggen. Ik weet wel dat het heel lastig is om een jong van deze leeftijd nog aan de dwangvoeding te krijgen. Ik zou dus gewoon proberen zaadvoer aan te bieden! Het gewicht in de gaten houden lijkt me daarbij een goed plan.

Over het pootje: ik denk niet dat dit nog bijtrekt. Daarvoor had je er eerder wat aan moeten doen door het te spalken. Het lijkt toch wel wat weg te hebben van een soort spreidpootje. Als je voor dit parkietje een nieuw huisje gaat zoeken, zorg dan dat het een ervaren parkietenhouder is en dat de kooi aangepast wordt voor dit vogeltje. Dit zal je zelf ook moeten doen: je kan bijvoorbeeld kanagdierenbruggetjes (wilgenbruggetjes) gebruiken om plateautjes te maken waar hij op kan zitten/liggen. Zorg ook voor genoeg klim en klauter mogelijkheden (geen vertikale spijlen en anders ladders en dergelijke er langs om te klimmen) en zorg dat hij goed bij het voer en water kan komen. Dikke stokken zijn vaak gemakkelijker om op te zitten, dus dat kan je ook nog proberen. 

Succes.

*wendy*

Even een aanvulling, voor de zekerheid: zowel het jong als de ouders kunnen absoluut niet meer naar buiten deze winter. Pas van het voorjaar als de temperatuur het toelaat (minimaal 10 graden boven nul in de nacht) kunnen de ouders weer naar buiten. En het jonkie is vanwege zijn handicap meer een binnen/kooi vogeltje dan een volierevogel. In een voliere zal hij zich niet kunnen redden.

k_i_m_m_y89

Heey,

Bedankt voor dat laatste antwoord!

Ouders hebben alsnog het voeren gelukkig opgepakt. Ik weeg hem/haar 2x daags en groeit per dag n grammetje. Dus gaat prima.
Ik heb eerder 2 nestjes groot moeten brengen doordat ouders zelf niet meer konden en ik geen ander nestje kon vinden. Beide nesten (waarvan de jongste een week) hebben het toen gered maar inderdaad de oudste waren moeilijk op pap te krijgen. De aller oudste begonnen inderdaad met 4 of 5 weken trosgierst te eten en voor zichzelf te zorgen. Zelfs daarna de jongere ook te voeren.

Afgelopen dagen zie je hem wel echt goed ontwikkelen. Soms hoor je hem heel hard fladderen om te oefenen. Gister vloog hij bij het wegen ook even weg maar stopte tegen de muur (boem is ho). Hij vloog al beter. Volierevogel wordt m inderdaad denk ik niet meer. Hij klimt wel wat in de kooi maar alleen schuin omhoog. Op een stokje zitten blijft lastig. Dikkere takken ga ik eens even proberen. Nu zitten er standaard stokjes in. Hier achter het huis is een knotwilg dus daar kan ik altijd wel goede takken af halen (al is dat nu niet de beste tijd van het jaar maar helaas).

Zaadjes pletten ga ik inderdaad ook doen. Nu eten ze met zijn 3en gewoon veel trosgierst. Maar zaad is toch iets beter. Eivoer had ik er al wel bij ja. Stukjes appel en sla wordt nu nog niet echt gegeten.

Bedankt voor het meedenken allemaal. Kleine details helpen toch aardig goed om erbij te doen.

Inderdaad zitten ze voorlopig alle 3 nog binnen. Binnen is t constant rond de 20 graden dus de overgang naar buiten kan echt niet. Het jong wil ik op den duur wel een goed plekje voor zoeken. Mocht iemand hier op het forum interesse en de mogelijkheden hebben is dat zeker welkom. Ik woon onderin Friesland dus moet natuurlijk wel reisbaar zijn.

karin v h

Ik vind het wel een trieste kop die je eraan gegeven hebt.
"wat moet ik met deze klungel"
Dit beestje kan er ook niets aan doen dat zijn pootje niet helemaal goed staat.
Ik hoop dat er gauw iemand komt die hem bij jouw vandaan komt halen.