Parkietje van dochter is dood...

Gestart door Pippin, december 09, 2012, 23:16:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pippin

Hallo allemaal,

Net kwam een totaal oversture dochter beneden dat haar parkietje Mars dood in de kooi lag. In februari gebeurde hetzelfde, met zijn vriendinnetje Venus. Beide keren heb ik de vogeltjes bekeken en bevoeld en kon niets ontdekken behalve dat ik hun borstbeen erg duidelijk kon voelen. Met mijn lekenvingers voelden ze mager, maar ik weet niet hoe een gezonde parkiet moet voelen.

Daarom overwegen mijn man en ik sectie te laten plegen. Natuurlijk kunnen we weer zo snel mogelijk een vriendje voor Afrodite zoeken, maar wij vinden ook parkietjes geen wegwerpzaken. Als onze dochter steken heeft laten vallen bij de verzorging, is het de vraag of er überhaupt weer een parkietje bij moet.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de parkietenveteranen hier zeggen: "Mens, je bent stapelgek! Dood is dood, en besteed dat geld voor de sectie maar aan een nieuw parkietje bij een bona fide kweker vandaan." Graag jullie gedachten (ook van de newbies...)

Pip

d-helios

Wat naar van je verlies!

Een sectie laten doen is in mijn ogen overbodig geld.

Wat mij opvalt aan het verhaal is dat je duidelijk het borstbeen voelde bij het parkietje. Dit kan onder andere komen door de voeding. At de parkiet goed en voldoende? Welke voeding heb je gegeven? En welke supplementen?

Ik ben nog een leek op dit forum, maar lees al geruime tijd mee (vergis je niet in de registratie datum ;)). Dus het wordt tijd om ook een handje bij te drageb. Als het niet klopt van wat ik zeg, horen we dat wel van de experts :)

Ayarea

Het kan ook megabacterie of parasieten zijn geweest. Als ze beide mager aanvoelden (dan is het borstbeen echt scherp voelbaar) dan is het waarschijnlijk dat geweest. Sectie plegen lijkt mij in dit geval wel verstandig. Dan weet je of het inderdaad iets onderliggends is geweest of dat je dochter steken heeft laten vallen.

*wendy*

Zeker, sectie plegen kan helemaal geen kwaad. Wellicht is de oorzaak te achterhalen en daar kan je alleen maar van leren!  :)

Mocht er niets uit de sectie komen, dan kan je ook nog overwegen om van je overgebleven parkietje even de ontlasting te laten controleren. Op deze manier kan je bacterien, gisten en schimmels uitsluiten.

Sterkte!

inge

Sterkte met het verlies van jullie parkietje,

Als je erover nadenkt om sectie te doen ,zou ik ook zeggen doen.
Je kan ook je grasje nog even wegen en dan weet je wel al of het inderdaad te mager was.

Groetjes.


Esther751

Hoi Pippin,

wel of geen sectie, vind ik moeilijk. Ik denk dat ik dan inderdaad de ontlasting zou laten onderzoeken.

Maar misschien de oorzaak van het overlijden: is het parkietje misschien overleden door eenzaamheid?
Uit je verhaal begrijp ik dat het parkietje op de slaapkamer van je dochter stond en geen vriendje had.
Parkietjes zijn groepsdiertjes en kunnen doodgaan door eenzaamheid.....

Sterkte!

Groetjes, Esther

*wendy*

Citaat van: Pippin op december 09, 2012, 23:16:33
Natuurlijk kunnen we weer zo snel mogelijk een vriendje voor Afrodite zoeken, maar wij vinden ook parkietjes geen wegwerpzaken.

Die was er gelukkig wel.

Als het borstbeen zo goed voelbaar was, dan is het beestje waarschijnlijk door die vermagering overleden. De oorzaak van de vermagering is onduidelijk; dit kan inderdaad megabacterie zijn (wel eten, maar niet aankomen), maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden.

Het lijkt mij in ieder geval belangrijk om besmettelijke ziektes uit te sluiten voordat er een nieuw maatje komt; door middel van sectie zijn de meeste dingen uit te sluiten..

Pippin

Iedereen bedankt voor de reacties en voor de tips. Even een update:

Na een nacht met niet al te veel slaap, begint hier het verlies echt in te dalen. Voor de duidelijkheid, ik heb 2 dochters en ze hebben allebei 2 parkietjes sinds vorig jaar december. De vogeltjes waren toen ongeveer een half jaar oud. In februari ging van de oudste dochter het vrouwtje Venus dood. Die lag ook zomaar dood in de kooi en daar voor is Afrodite in de plaats gekomen. Gisteravond lag Mars dus dood.

Venus was van alle vier parkietjes veruit de tamste, en Afrodite het minst op mensen gericht. Voor mij zou dat een uitdaging geweest zijn, maar Polemia (de naam waarmee de oudste dochter zich hier geregistreerd heeft) miste Venus vreselijk en had er moeite mee om met Afrodite een zelfde band op proberen te bouwen.

Ik denk dat ik met wegen en evt ontlasting onderzoek meer zicht krijg op een doodsoorzaak zonder meteen sectie te laten verrichten. Een sectie is niet gratis en dat geld geef ik liever uit wanneer een levend vogeltje de dierenarts nodig heeft. Zonet heb ik met de dierenarts gebeld en die gaf ook de mogelijkheid tot "schouwen", dan wordt Mars niet opgesneden maar dan kan er wel gekeken worden naar zaken als vermagering en zo. Dat gecombineerd met een ontlastingsonderzoek sluit dan in ieder geval de meest voor de hand liggende infectieziekten uit, wat van belang is bij aanschaf van een nieuw makkertje voor Afrodite.

Voor haar is het denk ik het beste dat er weer een vriendje bij komt. Volgens dochter was Mars eindelijk verliefd op Afrodite en die logeert nu tijdelijk met kooi en al bij het andere koppel op de kamer van de jongste dochter staat. Ik ga op zoek naar een eenzame maar tammere man en zorg voor een keramische warmtelamp boven de kooi.

Verder krijgen beide dames een whiteboard waarop ze moeten aanvinken wanneer eivoer gegeven is, wanneer en wat voor verse groente/fruit, wanneer de badjes in de kooi hebben gehangen enz enz. Hierbij zou ik graag wat hulp en tips ingefluisterd krijgen van andere parkietenliefhebbers hier. Ook een pelletmerk met pellets die kleine parkietensnaveltjes kunnen verwerken. We hebben op aanraden van een dierenwinkel voor middelslag kromsnavels gegeven en daar hadden ze het veel te zwaar mee.

Ik ga niet zover om te zeggen dat het haar eigen schuld is (dat doet ze zelf al); het andere koppel van de jongste dochter krijgt nagenoeg dezelfde verzorging en voer en die fladderen lustig rond. Alles dat leeft, sterft vroeger of later, en hoewel iedereen gaat voor later, dat vroeger valt niet altijd te beïnvloeden. Maar ik wil vanaf nu een optimale verzorging en leefomstandigheden, zodat het daar niet aan zal liggen...

Pippin

*wendy*

Waarom een warmtelamp?

Over de voeding: 2 keer per week is voldoende; tijdens de rui kan je vaker geven. groente en fruit: 3 à 4 keer per week; elke dag vers voer en vers water; het water aanzuren met biologische appelazijn (1ml op 100ml water).

Over de pellets: weet je zeker dat ze die goed eten? Overzetten op pellets gaat vaak niet zo gemakkelijk en kan een beste aanslag zijn op de gezondheid van je parkietje als deze de pellets niet goed eet. In prinicpe zit in pellets alles wat ze nodig hebben en zouden toevoegingen niet meer nodig zijn. Kwaad kan het echter niet. Ik geef zelf zaadvoer, met pellets geen ervaring.

Pippin

#9
Citaat van: *wendy* op december 10, 2012, 12:13:22
Waarom een warmtelamp?

Het is haar slaapkamer en vanaf kleins af aan heeft ze de voorkeur gegeven aan koelte in bed. Het is daar zo maar 3 graden kouder dan op de slaapkamer van de jongste dochter. Ook is er alleen direct zonlicht als het hoogzomer is (kamer op het noorden). Ze kan niet slapen in een warme kamer, maar ik wil ook niet dat die kleine vogeltjes het koud hebben. Ze zitten niet te kleumen voor zover ik kan zien, maar ik vind die kamer zelf ook koud. Het is er koel, het tocht niet.

Loeky

#10
Beste Pippin,

Allereerst veel sterkte met het verlies van het parkietje. Echt heftig. We denken aan jullie! :'(

Geef je parkieten gewoon parkietenvoer (zaadjes) mijne doen het hier al jaren op.
De oudste is 9,5 geworden! Je kunt ook Xtravitalvoer geven, zit alles al in.
Verder is beweging heel belangrijk mits ze uit de kooi willen.

Hier staat de kooi altijd open (mits er toezicht is) kunnen ze zelf weten of ze eruit willen.

Tocht is ook funest voor parkieten, let daar ook op. Dus niet de kooi voor het raam zetten.
Ook moet het natuurlijk niet ijskoud zijn in een slaapkamer!

Goed dat je op een whiteboard je kinderen laat bijhouden wat ze eten.

Ik ben benieuwd wat er uit de schouwing komt!



Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

pixie

Als de verzorging etc gelijk is, zou het dan kunnen liggen aan de plek waar ze staan?
Tocht misschien, in de buurt van een raam?

*wendy*

Er zitten ook vogels gewoon buiten in de voliere, dus zolang de vogels gewend zijn aan de temperatuur in de slaapkamer is er geen enkel probleem. Een warmtelamp is alleen nodig bij een ziek parkietje.

Wat de anderen zeggen sluit ik mij bij aan: pas op voor tocht, niet bij een raam, niet recht tegenover een deur..

Esther751

Oeps! Sorry!

Ik dacht dat Afrodite de naam van je dochter was........ :-[

Groetjes, Esther

Pippin

Ik ben net terug van de dierenarts die Mars "geschouwd" heeft en heb daar een potje met poep achter gelaten. Mars was inderdaad broodmager en nu wordt de ontlasting onderzocht of hij iets onder de leden had. Als daar niets uitkomt, willen ze zijn vriendinnetje en kooigenootje Afrodite onderzoeken. Dan kan er verse ontlasting uit de cloaca gehaald worden voor onderzoek en je kunt er gevoeglijk van uit gaan dat beide vogeltjes dezelfde microben bij zich dragen.

Wel was duidelijk dat het vermageren van Mars niet van de een op de andere dag gebeurd is. De dierenarts heeft duidelijk uitgelegd dat de kam van het borstbeen niet zou mogen uitsteken. Dat moeten de meiden dus zelf voelen, want ik wil niet dat de parkietjes tam voor mij worden; het zijn hun vogeltjes en zij moeten ze zo tam maken dat zij ze kunnen pakken, niet ik (als ik dat wil kies ik wel een eigen vogeltje; ja, het kriebelt...)

Ik heb uitgelegd hoe de parkietjes op hun kamers worden gehouden; de dierenarts zag geen noodzaak voor een warmtelamp. Wat ik in het jaar dat we ze hebben heb opgestoken over correcte verzorging en behandeling is afdoende. Parkietenzaad, een paar keer groente of fruit in de week, 2 keer per week eivoer, voldoende gritjes en maagkiezel, een speciale puimsteenstok om snavel en nageltjes te kunnen afslijpen en 2 keer per dag vers water en evt een vitamine supplement. Regelmatig buiten de kooi om de vliegspieren in conditie te houden, een vogelbadje en natuurlijk een makkertje om lekker parkiet te wezen. Het kan zijn dat ik besluit dat de dames om de twee weken me hun vogeltjes laten voelen, zodat ik kan voelen of ze vermageren. Ik wil nooit weer naar een dierenarts om te horen dat een dier veel te mager is. :(

Ik krijg nog een telefoontje van de DA om te horen of Mars inderdaad een infectie had of dat het veilig is een vriendje te gaan zoeken. Maar daar vertel ik wel elders op het forum over... :)

Pippin,
moeder van Polemia;  vogeloma van Afrodite, Mars en Venus (beide gestorven),
moeder van Torelei; vogeloma van Aagje en Hendrik

*wendy*

CiteerWel was duidelijk dat het vermageren van Mars niet van de een op de andere dag gebeurd is. De dierenarts heeft duidelijk uitgelegd dat de kam van het borstbeen niet zou mogen uitsteken. Dat moeten de meiden dus zelf voelen, want ik wil niet dat de parkietjes tam voor mij worden

Mag ik vragen hoe oud je dochters zijn?

Ik vind het goed dat je je kinderen deze verantwoordelijkheid bij wil brengen (dus begrijp mij niet verkeerd), maar uiteindelijk ben je als ouder toch wel degene die eindverantwoordelijke is en in de gaten moet houden of de parkietjes goed verzorgd worden...

Pippin

10 en bijna 13. Na jarenlang gezeur om een eigen beest (we hebben 4 katten, 2 honden en een paard) zijn we overstag gegaan met de plechtige regel: Het mag, maar dan moet je er echt zelf voor zorgen (en natuurlijk hou ik een oogje in het zeil). De jongste besteedt tijd aan haar vogeltjes, zit relatief veel op haar kamer om met ze om te tutten en heeft geen verwachtingen wat de diertjes betreft.

Zo begon de oudste dochter ook, maar na de dood van Venus (van het kwartet het tamste parkietje) leek het alsof ze verwachtte dat Afrodite net zo tam zou zijn als haar voorgangster. Ik heb gepraat als brugman en verteld dat het nieuwe vogeltje net zo ver kon komen als ze maar geduld had. Daar ben ik ook van overtuigd maar het zijn de parkietjes van de dames en zij moeten ze tam maken, niet ik.

Maar als mijn man en ik zien dat een bakje leeg is, dan vullen we dat gewoon bij (met Een Preek natuurlijk) en we zetten ze ook wel eens aan het schoonmaken van de kooi. Maar zodra wij het leeuwendeel van de verzorging moeten doen, kunnen ze die verantwoording niet dragen en zoeken we een ander tehuis. Dit is heel duidelijk met de dames afgesproken! Dit zijn mijn eerste vogeltjes (op afstand dus), maar ik heb al vanaf mijn vierde katten en later kwamen daar honden en een paard bij. En ik weet dat kinderen niet de absolute eindverantwoordelijkheid kunnen dragen in zaken als euthanasie, sterfte of verwaarlozing.

RicoBella

#17
Wat naar om dit verhaal te lezen, wat erg van het verlies :(. Ik herken het erg van vroeger. Het is tegelijk ook een stukje opvoeding. Maar in de praktijk werkt dit heel lastig. Ze gaan naar school etc. Het worden pubers, ik herken het heel erg. Jouw idee van het whiteboard met een to do list vind ik overigens erg goed! Maar Is het niet handiger om de kooi in de woonkamer te plaatsen? Hier is meer te doen overdag en de kans op tocht e.d. Is vaak ook kleiner. Daarnaast wordt het dan toch een beetje een ding en verantwoordelijkheid van jullie allemaal.
Nu nog een vraagje, heb je de vogeltjes in de dierenzaak gekocht? Mijn ervaring is dat deze beestjes bijna altijd bacteriën ofwel infecties bij zich dragen, en ook helaas steeds vaker de megabacterie. in een dierenzaak vind je bijna geen gezonde vogeltjes meer. Maar dit zal dan wel blijken uit de ontlasting. Ik zou dit afwachten. Toch zou ik bij een volgende aanschaf overwegen om de diertjes in de woonkamer te plaatsen. Ze houden echt van gezelligheid.. :)
Om dit nog even aan te vullen trouwens, mijn parkietje faked soms echt ziekte, om maar wat kusjes en lekkers te krijgen..heel erg eigenlijk natuurlijk, maar zo slim zijn ze dus! Als die van mij 1 dag niemand zien worden ze echt depressief..dus zou dat het misschien nog kunnen zijn?

Pippin

Ja, de vogeltjes zijn in een dierenzaak gekocht; allemaal in eerste instantie dezelfde dierenzaak. Als het zou gaan om een infectieziekte (en onderzoek van de ontlasting heeft dat uitgesloten) zouden ze allemaal veel eerder ziek geweest zijn. Het tocht niet op de slaapkamers, en de vogeltjes zitten per paar in een kooi. Maar beneden in de woonkamer is geen optie. We hebben 4 katten die dat geweldig zouden vinden, maar dan loop ik een reële kans de parkietjes 's avonds dood in de kooi te vinden vanwege de stress...




RicoBella

Even off-topic: een infectie of een bacterie hoeft zich niet persé direct te uiten in ziekteverschijnselen, soms worden de vogeltjes pas echt ziek als ze een lagere weerstand hebben, bijv. als ze in de rui zijn, of 'gewoon' als ze een lagere weerstand hebben. Zo kunnen vogels soms ook 'drager' zijn van bacteriën, maar er op den duur toch ziek van worden.

In ieder geval, als de ontlasting is onderzocht en deze was schoon dan is dat inderdaad geen optie. En ik zou het dan eigenlijk ook niet voor je weten. Was er helemaal niets gevonden in de ontlasting? Dat met de katten is inderdaad ook geen mogelijkheid. Lastig. Als ik jou was zou ik eens bellen met Hedwig van der Horst (vogelarts). Zij kan je alles vertellen over de gezondheid van vogeltjes, en misschien kun je ook met haar bespreken dat je van plan bent nieuwe vogeltjes te kopen maar dat je eerst wil weten wat er aan de hand is. Zij zal jou verder kunnen informeren. Of is er inmiddels alweer een nieuwe ontwikkeling?