vergroeiing van de neusdop of schurft?

Gestart door GG, november 28, 2012, 23:13:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

GG

Hallo,

Ik heb 2 parkietjes een mannetje en een vrouwtje. Nu is het zo dat het popje een "misvormde" neusdop begint de krijgen. Nu is ze redelijk lomp met spelen waardoor ze flink met dr neusdop overal tegenaan tikt. Ik heb getwijfeld of het schurft was, maar ik heb het even aangekeken en het ziet er niet naar uit dat ze er last van heeft. Ook heeft het mannetje nergens last van ( zijn neusdop is mooi gaaf). De neusdop en snavel van het popje lijkt soms  ook wat te "vervellen".
Wat zouden jullie mij adviseren?

Loeky

Het lijkt mij wel schurftmijt. Smeren met vaseline is dan het beste wat je kunt doen,
ook het mannetje uit voorzorg.
Zo snel mogelijk mee beginnen! Mocht je twijfelen of het schurftmijt is dan zou ik zo
snel mogelijk naar de vogelarts gaan!

Succes
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

*wendy*

Pfoeh, lastig want het kan ook gewoon een hormoondop zijn. Ten eerste is even belangrijk er achter te komen wat het is (hormoondop/schurftmijt).

Als het een hormoondop blijkt te zijn, is het belangrijk dat je in de gaten houdt of de neusgaten open blijven. Dan is er verder niets aan de hand.

Als het schurftmijt is, dan zal de vogelarts je een behandeling geven. De behandeling is een pipetje Anti Parasiet 10 in de nek, na 4 weken herhalen, beide vogels hiermee behandelen en de neusdop (en snavel en pootjes) insmeren met vaseline.

Succes!