Geschreeuw om gek van te Worden!

Gestart door Stefanie, november 18, 2012, 12:25:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefanie

Hoi Allemaal,

Een tijd geleden dat ik hier alweer geweest ben en meteen een poos op de site om bij te lezen wat andere allemaal posten!:)

1,5 jaar Geleden ben ik met mijn vriend samen gaan wonen en heb ik Tico(groen) meegenomen.
Hij was zo alleen en wij werkte veel dus hebben we besloten afgelopen voorjaar een vriendje voor Tico erbij te nemen(Bailey) een Blauw vogeltje.
nu heb ik meerdere vragen en zelfs al veel opgezocht maar ik kom er niet uit!

1: ik weet het geslacht te bepalen aan de kleur van het dopje,
maar bailey's snavel heeft er een handje van om steeds te veranderen??.. eerst was hij blauw,
daarna werd hij bruinig en nu een beetje met vliebertjes bruin, het kan bijna geen vitamine tekort zijn want ze krijgen bijna elke dag iets lekkers zoals spinazie, andijvie, sinasapel,banaan ect...

Daarnaast heeft hij/zij er een handje van ontzettend hard te schreeuwen, en dat houdt ie dan wel uren vol!
om echt gek van te worden, het gaat zo hard dat je het weekend niet eens uit kan slapen!
ik heb veel geduld, maar ik vind het vervelend voor tico die ontzettend lief en rustig is.

verveling las ik ergens, maar dat kan haast niet!
ze vliegen bijna hele dagen los, hebben een speeltuin+een houten stokken gebeuren voor het raam..
hij/zij ettert tico ook veel, land bovenop tico als hij bij me zit, of pikt hem weg als tico in de buurt komt..

is dit allemaal normaal? en wat kan ik doen aan het ontzettend harde geschreeuw..
ik doe er niks op uit, maar van de week was ik er zo klaar mee dat ik hem helemaal nat heb gesproeid! dat hielp even en hij ging zich wassen
maar nog geen half uur later begint het opnieuw..

Alvast bedankt allemaal,
Groetjes Stefanie, Tico en Bailey :-*

*wendy*

Tegen het schreeuwen werkt negeren echt het beste. Ik heb hier ook een schreeuwer gehad en we hebben veel geduld moeten hebben, maar ik ben er nu al jaren vanaf. Alleen als hij 'hitsig' is, wil hij nog wel eens een paar dagen schreeuwerig zijn, maar verder helemaal niet meer.

Hoe ik het deed: negeren als hij schreeuwde; dus ook niet de kamer in komen als hij schreeuwde. Zodra hij een paar minuten stil was gaf ik hem aandacht, wat lekkers, noem maar op om hem te belonen. Het kwam er op neer dat ik hem een week or 3 continu heb moeten laten schreeuwen, soms wel 45 minuten achtereen. Maar dit werd langzaamaan steeds minder en na een paar weken was het helemaal over. Belangrijk is wel dat iedereen consequent is in het toepassen van deze regel.

Over het uitslapen: dit probleem is niet in 1 keer opgelost en ik snap dat het niet prettig is als je wakker geschreeuwd wordt. Een oplossing hiervan is een doek over de kooi voor de nacht. Die kan je er dan afhalen als je klaar bent met slapen. Wel een beetje rekening mee houden dat het niet echt 'netjes' is om ze tot het middaguur onder die doek te houden ;-)

Stefanie

Hoi Wendy, Bedankt voor het reageren...
dit antwoord had ik al een beetje verwacht, maar ik ga het zeker doorzetten! en veel belonen met het lief zijn..

heb je ook enig idee waarom zijn/haar snavel deze kleuren krijgt? Groetjes

*wendy*

Het kleuren van baluw naar bruin en weer terug duidt meestal op een popje (al dan niet in de broedstemming). Het is dan wel vaak heel licht blauw tot soms zelfs bijna wit, en meestal met witte randjes om de neusgaatjes.

Je zou eens een foto kunnen maken van de neusdop zodat we met je mee kunnen kijken!

Stefanie

Hoi Wendy,

Oke, dan gaan we het gewoon volhouden en hoop ik dat het gaat lukken en hij/zij wat stiller en liever wordt..

een foto zeg je?
weet je hoe lastig dat is hahah, ze zitten nooit stil...

de eerste foto is van een paar weken geleden toen het buiten nog lekker was..
en de 2e heb ik net even snel gemaakt, hoop dat je het een beetje kan zien

Groetjes Stefanie

Kleintjes

Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Stefanie

hihihihi... echt!! wat Leuk!!

dus als ze geslachtsrijp is wordt de dop meer roze?

misschien verklaard dat het schreeuwen ook wel ;)

*wendy*

Ja da's een mooi popje. Een popje heeft ofwel een lichtblauwe ofwel een bruine dop..

Een echte roze dop is een man (bij bonte kleurslagen) net als een diepblauwe neusdop (bij gewone kleurslagen).

Het kan zijn dat ze wat in de broedstemming is en daardoor wat schreeuweriger is. Popjes willen ook nog wel eens wat feller zijn dan mannetjes.. Als dit de reden is van het schreeuwen, dan is de beste aanpak zoals hierboven beschreven.

Enne, je hebt er 2 toch? Weet je van die andere wel zeker wat voor geslacht? 2 popjes is namelijk niet aan te raden en kan ook voor heel wat gekibbel (en dus vaak ook geschreeuw) zorgen..

Stefanie

Wat Leuk!

van Tico weet ik 200% zeker dat hij een man is...
mijn vrijdoos, een echte knuffelkont en heeeeele verhalen kletsen ;D

dat worden babietjes volgend Jaar ::)

*wendy*

Haha ja da;s een mooi mannetje. Gelukkig komen er geen kleintjes als je geen blok ophangt. Kweken vereist veel kennis (wat begint met het herkennen van het geslacht , haha 8))

Tico ziet er inderdaad uit als een leuk menneke!

Stefanie

Hahaa..

Tico had ik goed toch;)
Dat lijkt me zo Leuk om van mijn knappe man kleintjes te krijgen.
Tegen die tijd zien we dat wel weer nu veel te koud voor;)

Groetjes

*wendy*

De tussentijd kan je gebruiken om ladingen info te verzamelen ;-)

ParkietHaarlem

Citaat van: Stefanie op november 18, 2012, 14:51:31
hihihihi... echt!! wat Leuk!!

dus als ze geslachtsrijp is wordt de dop meer roze?

misschien verklaard dat het schreeuwen ook wel ;)

Als de pop in broedstemming is wordt de neusdop bruin. :)

Stefanie

Hoi,

Dan is ze nu dus broedsrijp..
Maar het is nu niet verstandig jongen te krijgen toch?
In het voorjaar is ze nog steeds broedrijp:)
Ik zie op fotos ook veel popjes met een mooie egale roze/bruine neus
Wanneer is dit dan van toepassing?

Groetjes

Kleintjes

Citaat van: ParkietHaarlem op november 18, 2012, 22:01:32
Als de pop in broedstemming is wordt de neusdop bruin. :)

Mijn ervaring is dat als ze broeds is, de dop lichter wordt. Bij Silly werd de dop bijna wit, bij Cookie trouwens ook.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Stefanie

#15
Hoii,

Volgend probleem(je blijft bezig)
Ik kom vanmiddag thuis en tot mijn schrik zie ik de bloempot, die op de grond staat, kapot geknaagd!
Niet te geloven, er ligt al een doek overhern zodat ze niet bij de potgrond komen en nu is er een hele rand gewoon uit..
Er ligt veel op de grond, zouden ze de rest hebben opgegeten?
Iemand een oplossing? Ik heb deze plant nieuw gekocht omdat de vorige giftig was, en nu beginnen ze aan de pot. Ik ga toch niet steeds die plant de kamer uit slepen!... Waarom doen ze dit?

(Graag normale zinnen, dat leest prettiger.)

*wendy*

Uit je verhaal maak ik op dat de vogels los zijn terwijl jij weg bent.. Dat is nooit aan te raden. Als je ze alleen los laat als je thuis bent, kan je dan ook dit soort dingen voorkomen.

Stefanie

#17
Hoi,
Tico vliegt al 4jaar los en dit gaat altijd prima, totdat bailey erbij kwam die echt ontzettend ontdeugend is en van alles uitspookt en Tico dat afkijkt. Buiten de kooi hebben ze een grote speeltuin op de vensterbank waar 'smiddags de zon op schijnt.. Vaak zitten ze daar te genieten, of zitten ze te kletsen op het aanrecht.
Maar dit alles is mijn keuze, vroeg me gewoon af waarom ze dit zouden kunnen doen.

Groetjes

*wendy*

Tsjah, Bailey is een popje, en dat zijn vaak slopers..

Kleintjes

Vogels lostlaten zonder dat er iemand is, is onverantwoordt. Je kunt de intelligentie van parkieten vergelijken met 'n kindje van 5 jaar; die proberen ook alles uit met alle mogelijke gevolgen vandien. Heb je geluk, gebeurd er niets ernstigs, heb je pech dan heb je kans dat je de vogel(s) ergens terug vindt.

Dat ze gaan graven en woelen is meer uit nieuwschierigheid dan wat anders. Als ze werkelijk zoveel potgrond hadden gegeten, dan had je ze allang ergens gevonden. Leg er steentjes / tegels of iets op dat ze niet aan de kant kunne  gooien / schuiven. Of, zet de plant aan de kant als de vogels los mogen, of zet de plant waar de vogels niet kunnen komen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses