Parkiet valt aan?

Gestart door Lady Kaka, november 17, 2012, 21:23:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lady Kaka

Hoi,

Ik heb nu sinds een jaar een heel leuk parkietje, een vrouwtje, Lady Kaka heet ze. Ik heb haar proberen tam te maken maar dat is niet helemaal gelukt. Alhoewel ze niet echt bang voor me is, komt ze niet op mijn hand zitten bijvoorbeeld. Ik laat haar altijd door mijn kamer vliegen zodra het uitkomt.
MAAR nu heb ik sinds een paar weken het idee dat ze veel agressiever is. Wanneer ik met mijn hand in/bij de kooi kom gaat ze me bijten en als ze nu rond mijn kamer vliegt lijkt het wel alsof ze me aanvalt. Ze komt dan naar me toe vliegen en gaat (soms) krijsen. Nu weet ik niet of ze nu naar me toe wil vliegen en bij me wil komen maar toch niet helemaal durft of dat ze me echt aanvalt en een soort machtspelletje aan het spelen is... Iemand hier ervaring meer toevallig?? En hoe ik dit afleer... ik heb het idee dat we elkaar steeds minder leuk gaan vinden op deze manier! :(

Daarnaast heb ik nog een vraagje. Ik zou graag een tweede parkietje erbij nemen. Nu heb ik gehoord dat het niet handig is om een jonge parkiet erbij te zetten? Klopt dit? Is het misschien een idee om ze eerst in een aparte kooi te houden en later bij elkaar te zetten?

Alvast bedankt voor de hulp!

ParkietHaarlem

#1
Hoe oud is je grasparkiet? Parkieten komen met ongeveer 6 maanden in de puberteit. Dit kan gepaard gaan met schreeuwerig en bijterig gedrag en kan wel tot een jaar duren. Ik heb op dit moment ook een parkietje in de puberteit, en dat kan best vervelend zijn. Ja, ook die van mij bijt meer en lijkt haar eigen schreeuw bijzonder mooi te vinden. Ik denk dat het een kwestie van tijd is. Gewoon doorgaan met waar je mee bezig bent. Wees niet bang voor je parkietje en schroom niet om haar duidelijk te maken dat het gedrag niet gewenst is. Zet haar bijvoorbeeld terug in de kooi als ze je 'aanvalt', Maar vergeet haar ook niet te belonen!

Uiteraard kunnen er veel meer dingen spelen, zoals verveling; daag haar uit, blijf met haar bezig of maak leuke speeltjes voor binnen en buiten de kooi. Of eenzaamheid. Misschien is een tweede parkietje een welkome oplossing. Want met zijn tweeen zijn parkietjes veel gelukkiger.

Succes. Het kost tijd, houd dat in je achterhoofd.


*wendy*

Over je vraag over een tweede parkietje: leeftijd maakt niet uit. ik heb er hier eentje van 1 jr oud en eentje van 4,5 jaar oud.. Je kan er dus gewoon een jonkie bij zetten. Ik raad je wel aan deze bij een goede kweker vandaan te halen. Ook moet het jonkie minimaal 7 weken oud zijn (een goede kweker geeft ze ook niet eerder mee).

Ik raad je wel aan een tweede parkietje erbij te zetten. Het zijn groepsdiertjes en de aanwezigheid van een soortgenootje kan jij nooit vervangen. Je zal je parkietje er in ieder geval veel gelukkiger mee maken!

Over het bijten/aanvallen: parkiethaarlem geeft je al wat tips. Daarnaast is de zoekfunctie in dit geval heel nuttig, want er is echt verschrikkelijk veel over geschreven. Tik maar eens 'bijten' in op het zoekscherm ;-)