Teflon

Gestart door Yada, november 06, 2005, 19:48:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Yada

Hoi iedereen,

Ik heb een vraag over Teflon!

Ik had er nog nooit van gehoord, maar na 4 overleden parkietjes in korte tijd begon ik zo te twijfelen of ik ze dan mss echt slecht verzorgde, tot ik hier op 'Parkieten Freak' over Teflon las.

Inmiddels heb ik 4 maanden geleden 2 parkietjes gekocht die sinds een paar weken net als de anderen opvallend veel slapen.

Nu heb ik dus gelezen dat het door Teflon komt, maar nu is mijn vraag of het dan nu wel weer goed kan komen met mijn schatjes of dat ze het niet zullen overleven.

groetjes Yada

Parkieten-Freak

Hallo Yada,
Slaperigheid ten gevolge van Teflon toxicose duurt over het algemeen vrij kort.
De vogels sterven eigenlijk meestal binnen 24 uur na inademing van de giftige dampen.
Het lijkt me dus niet dat de slaperigheid (die al wat langer duurt), in dit geval aan Teflon te wijten is.
Wellicht spelen andere zaken een rol. Te denken valt aan eventuele giftigheid van materialen in- of buiten de kooi. Misschien kun je wat meer vertellen over je vogels. (Wat voor kooi, wat hangt er allemaal in, vliegen de vogels los, knabbelen ze wel eens aan planten, potloden, muren e.d.)





Yada

Als het niet door de Teflon kan zijn dan zit ik weer mooi met m'n handen in m'n haar.
Het kan ook niet zijn dat ze elke keer een beetje van dat lucht binnen krijgen zodat het proses langer duurd? Ik weet het niet hoor, maar ik dacht daar aan.

M'n vogels zitten in een kooi van 60cm hoog, 45cm breed en 30cm diep.
Er hangt van dat soort plastic (zal het niet zijn, maar weet ook niet wat het wel is) speelgoed in.
Ze komen de kooi nooit uit, het deurtje is wel vaak open, maar ze willen er dus niet uit. (ik heb ook geen planten, dus als ze er wel uit zouden komen is er geen gevaar voor gif)

Ik zal ook even vertellen hoe ik ze verzorg, mss ga ik daar de fout in?

1 x per week verschoon ik de kooi en het speelgoed met heet water.
De bodem bedek ik met schelpenzand en strooi er een beetje maagkiezel over.
Ze krijgen elke dag vers drink- en badwater.
De zaaddopjes blaas ik elke dag uit de voerbakjes en zonodig vul ik bij.
Ze krijgen bij hun voer ook altijd eivoer.

Ik hoop dat je me kan vertellen waar de fout zit, want dit is echt hopeloos en dan helemaal voor de vogels.

Safrena

Hey yada

welkom op het forum

Het is zoals parkietenfreak al reeds zei:
Citeer...De vogels sterven eigenlijk meestal binnen 24 uur na inademing van de giftige dampen

is je parkietje soms in de rui?
Dan slapen ze ook meer dan anders.

Je kan je parkietje ook vers fruit en groentjes geven en /of wat roosvicee vruchtenmix (gele dop) door hun water doen daar zitten ook extra vitamintjes in ;)

vele groetjes

Yada

Dank je Safrena

Dan zal het daar dus echt niet van komen, maar waarvan dan wel?

Ze verliezen wel veel veren, maar dat is altijd zo geweest, ook bij m'n vorige vogels, de ene keer meer dan de andere keer.

Ik zal zo eens naar de winkel gaan voor de roosvicee, bedankt voor de tip, hoeveel moet ik er dan bij doen?

Safrena

Hey yada

Je doet een beetje roosvicee door het water zoals je het zelf lekker zou vinden niet te zoet ;)

Als je parkietje veel veren verliezen zijn ze in de rui en dan slapen parkietjes meer dan anders. ;)

Vele groetjes

Yada

Dan zijn ze wel erg lang in rui  :D  maar dan weet ik wel waarom ze zoveel slapen dan, maar waarom ze alke keer weer na +- 6 maanden ovelijden  :unsure:

Ingrid

Hoi Yada,

Ik probeer mee te denken, misschien heb je geurkaarsjes of wierook of iets in die strekking branden? Daar zitten ook stoffen in die giftig zijn.
Ik weet niet of je met je parkietjes naar de dierenarts bent geweest, maar je zou dat kunnen overwegen?

Groetjes, Ingrid

Yada

Hoi Ingrid, dank je voor het meedenken  :)

Goed dat je het over geurkaarsjes ed hebt, ik heb ze niet in huis, maar wilde het toevallig wel kopen, niet doen dus  :blink:

Ik ben nog niet naar de dierenarts geweest, maar zal het binnenkort wel moeten doen vrees ik.

Chantalleke

Hoi Yada,

Jouw parkietjes verliezen altijd veel veertjes zeg je hè? Hmmmm, zitten ze dan misschien niet op de tocht? Of veranderd de temperatuur geregeld in de kamer waar ze in zitten? Of zitten ze misschien net op een looproute van jullie (waardoor ze steeds een stevige bries krijgen als jullie voorbij komen)?

Mijn parkietjes (en alle anderen waarschijnlijk ook wel) verliezen ook tussen het ruien door zo nu en dan wel eens een veertje, maar niet zo erg als tijdens de rui zelf (nu mogen we iedere dag stofzuigen, want er ligt een heel donspak in de kamer) Maar als je parkietje altijd veel veertjes verliest zou misschien één van de bovenstaande dingen van invloed kunnen zijn.

Hopelijk kom je erachter wat het nu precies is
Groetjes,
Chantal

Yada

Ze staan in de hoek van de huiskamer, tussen de banken in, voor een raam (die niet open kan) dus wind van voorbij lopen, lijkt me niet, maar het is hier in huis wel altijd, vreselijk heet óf erg koel, dus daar kan het wel aan liggen dan.
Kunnen ze daar ook aan dood gaan dan?
Mijn vorige vogels stonden op een andere plek in het huis waar ze wel veel wind van voorbij lopen konden voelen al stonden ze wel erg hoog

Chantalleke

Hoi Yada,

Door temperatuursschommelingen is wel te verklaren waarom jouw parkietjes altijd veel veertjes verliezen. Het is moeilijk voor je vogeltjes om hun lijfje aan te passen aan de omgevingstemperatuur, omdat die temperatuur heel erg verschillend is.
Ik denk niet dat ze daar direct aan zullen overlijden, maar het kan misschien wel zijn dat ze hierdoor sneller ziek worden (het kost ze namelijk nog al veel energie om hun lichaamstemperatuur constant te houden op deze manier)

Vertonen jouw vogeltje meer verschijnselen uit het lijstje van de link?
http://www.parkietenfreak.nl/ziekten.php

Groetjes,
Chantal

Sonja

Hoi Yada,

Je schrijft ook dat je dagelijks de lege zaadhulsjes uit het voerbakje blaast, en het zonodig bijvult. Het is goed om het bakje pas bij te vullen, als ze alle zaadjes hebben opgegeten. Anders kunnen ze tekorten krijgen, omdat ze alleen de lekkerste zaadjes er tussenuit eten.
Wat voor parkietenzaad krijgen ze? XtraVital is een goed en compleet voer, waar ook het eivoer al doorheen zit. Als je ze hier dagelijks per vogel 1,5 tot 2 maatschepjes van geeft, weet je zeker dat ze alles opeten.

Een plek bij een raam is niet zo goed voor je parkietjes, overdag kan hier de temperatuur flink oplopen, terwijl het 's nachts erg afkoelt. Bovendien tocht het hier meestal, en tocht is funest voor een vogel.
Ik weet niet of ze bij een radiator staan, maar dat is niet zo goed voor ze, het beste is eigenlijk een rustige plek, liefst tegen een muur, van waaruit ze de kamer goed kunnen overzien.

Je schrijft dat er grote temperatuurverschillen zijn in huis, dus dat zou kunnen verklaren, waarom je parkietjes zo lang en zo erg in de rui zijn.

Heb je ook nog andere huisdieren?

Ik hoop van harte dat duidelijk wordt, wat er aan de hand is.

Groetjes, Sonja.


Yada

Kom ik net bij de drukke supermarkt vandaan met het laatste flesje roosvicee vruchtenmix, zie ik nu  dat ie al 3 maanden over de datum is en ik heb helemaal geen bonnetje mee gekregen  :angry2:

Chantal, ik heb eens gekeken bij de link die je gaf en als ik aan m'n vorige vogeltjes denk, hadden ze bijna het hele rijtje wel, maar deze vogeltjes niet.
Af en toe betrap ik ze met opgezette veren, maar dat is echt heeeel af en toe.
Ze slapen wel met 2 pootjes, voorheen met 1
Ze waren super stil, maar dat halen ze op dit moment even in :P
En ze slapen meer dan normaal.

Maar nu lees ik ook dat bij 1 of meerdere symptomen maatregelen getroffen moeten worden.  :o

Sonja, het is inderdaad waar dat ik altijd hetzelfde voer op de bodem zie liggen, slimme beesies, ik heb ooit eens XtraVital gekocht, maar ik had het idee dat alles zo groot was en heb toen weer gewone parkietenvoer gekocht met appart eivoer, maar die is alweer bijna op, dus dan toch maar weer XtraVital.
Ik heb echt geen andere plek voor m'n vogels, ik heb al zitten denken aan een boekenkast, dan hebben ze alleen zicht van voren en kan het echt niet tochten, maar ik vraag me dan af of de luchtcirculatie wel voldoende was.
Ze slapen met een doek om, dus zal het savonds niet zo koud zijn en overdag als de zon naar binnen schijnt, zorg ik er wel voor dat het niet in de kooi schijnt, maar of dat dan voldoende is weet ik niet.

Safrena

#14
Hey Yada

Het lijkt me dan inderdaad beter dat je je parkietjes op de (boeken)kast of tegen een andere muur kunt zetten zo zullen ze zich ook veiliger voelen omdat er dan maar langs een kant iemand kan komen ;)

Tocht is inderdaad heel slecht voor je parkietjes en dicht bij het raam staan en /of de verwarming zijn zeker een oorzaak waarom je parkietjes blijven ruien. Ook daardoor zullen ze waarschijnlijk meer slapen.
Zoals chantal al zei:
Citeer...(het kost ze namelijk nog al veel energie om hun lichaamstemperatuur constant te houden op deze manier)
als ook de rui op zich  ;)

Xtra-vital heb je ook speciaal voor parkietjes en die is inderdaad zoals Sonja ook al aangaf heel goed voor je parkietjes en daar zit echt alles in wat een parkietje nodig heeft.
Je kan en mag dan vers fruit en groentjes blijven bij geven en af en toe wat roosvicee in hun water doen ;)

Hmmmm geen goede winkel die spulletjes over datum verkoopt  :huh:
Miischien mag je het toch nog wisselen als je bij dezelfde kassierster terug gaat. :unsure:

Vele groetjes

Yada

Dan is de keuze snel gemaakt, er moet zo snel mogenlijk een boekenkast komen en XtraVital als het andere op is, dat is deze week nog denk ik.

Ik ben ook weer terug gegaan met de Roosvicee en ik had de massel dat er meerdere flessen (andere smaken) over de datum waren, maar nu heb ik dus geen roosvicee vruchtenmix  :glare:

Hoe vaak mag ik dat eigenlijk geven per week?

Sonja

Hoi Yada,

Je kunt je parkietjes twee keer per week wat roosvicee door hun drinkwater geven.
Verder (zoals al geschreven is) wat fruit en groenvoer (geen avocado, want dat is giftig) en een pinknagelgroot stukje jonge kaas eens per week vinden ze ook vaak heel lekker. Kiwi's zitten ook boordevol vitaminen, dus daar kun je ook een stukje van geven.
Het kan zijn, dat ze het allemaal niet direct willen eten, omdat ze er nog aan moeten wennen. Gewoon aan blijven bieden, op den duur zullen ze het toch gaan proeven. ;)

Ik hoop dat het weer helemaal goed komt met je parkietjes.

Groetjes, Sonja.

Yada

Ik had al eens stukjes appel aangeboden, maar namen het steeds niet aan, ze zijn ook bang, dus ik vond het zo zielig om ze steeds te 'plagen' met m'n handen in de kooi, dus was ik daar weer mee gestopt, morgen weer mee beginnen dus  :P

Nog even een vraagje over het feit dat de kooi bij het raam staat, de kooi staat niet op de vensterbank ofzo, dus niet zo dicht bij het raam, maar bijna een meter ervandaan, is dit alsnog te dicht bij het raam?

Ingrid

Hoi Yada

Ik heb de kooi ook bij het raam staan, wel met een kant tegen de muur. Qua indeling van mijn huis is dit de enige plek waar de kooi kan staan. Vooralsnog heb ik nog geen problemen ondervonden, ook niet wat tocht betreft. Je kunt heel makkelijk controleren of het een tochtige plek is, even een aansteker op verschillende hoogten (rondom de kooi) aandoen, wappert het vlammetje dan is er sprake van tocht.

Groetjes, Ingrid

Yada

Dat is ook een heel goed idee, dat ga ik meteen even uittesten!