Zieke vogel

Gestart door Anita1965, november 04, 2012, 17:21:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anita1965

Mijn grasparkiet slaapt bijna de hele dag dat is nu sinds 3 dagen zo , hij eet en drinkt wel wat als je het bakje voor hem houd.
Boven de blauwe neusdoppen zijn de veertjes wat bruinig .
Net met de dierenarts gebeld en ik kan nu antibiotica ophalen was er liever heen gegaan maar heb geen auto .
Alleen het toedienen in de bek zie ik niet zo zitten ,,hij is wel tam maar pak hem nooit vast.
Kan dat ook op een andere manier ? ik hoop dat die het overleefd het is een hele leuke tamme vogel.

*wendy*

De beste manier om medicatie toe te dienen is in de snavel. De manier waarop hier medicatie voorgeschreven is, vind ik echter verre van ideaal. Dit is lijkt mij puur op basis van je omschrijving gebeurd.

Als het niet mogelijk is om heen te gaan, dan kan je proberen ontlasting op te sturen naar een vogelarts voor controle (bijvoorbeeld Hedwig van der Horst (Riel), Dierenkliniek Centrum Oost (Amsterdam), Dierenziekenhuis Drachten (Drachten).. Doe hier een brief bij met zoveel mogelijk informatie over je parkietje (leeftijd, geslacht, dieet, symptomen, of je medicatie opgestuurd wil krijgen, contactgegevens).

Ontlasting verzamelen als volgt: bodembedekker, voer, drinken en al het andere etenswaar uit de kooi verwijderen en een strook aluminiumfolie op de bodem van de kooi leggen. Op deze manier ca. 3 poepjes verzamelen (alu folie per poepje dichtvouwen). In ca. 45 minuten heb je dit klaar. Dan kan je de bodembedekking, eten en drinken weer in de kooi hangen. Bij voorkeur eind van de middag verzamelen en meteen op de bus doen, zodat het de volgende dag direct onderzocht kan worden. Dan is de ontlasting zo vers mogelijk. Op de dag van verzenden even contact opnemen met de betreffende vogelarts om te melden dat er ontlasting onderweg is.

Ik zou nooit zonder (ontlasting)controle medicatie gaan toedienen.

Tips voor het toedienen van medicatie: zorg dat je alles klaar hebt staan. Maak de kamer zo donker mogelijk. Als je met z'n 2en bent, dan kan je 1 lampje bv laten branden, kijken waar de vogel zit, lampje uit, vangen, lampje weer aan, medicatie toedienen, terugzetten in de kooi en de kamer weer verlicht maken. In een donkere kamer, zonder (geruststellende) geluidjes te maken, kan je je vogel het snelste vangen en is het minder stressvol. Ik heb hier (helaas) veel ervaring met het toedienen van medicatie. Ik doe het op deze manier en dit werkt perfect voor mij. Binnen 30 seconden heb ik mijn vogel gevangen, medicatie toegediend en 'm weer in de kooi gezet. De eerste keren zal het wat langer duren, maar je zal zien dat je er snel handig in wordt!

Sterkte!

Anita1965

Ja het was ook op eigen risico die antibiotica maar er kon niemand mee om naar de dierenarts te gaan...en je wilt toch dat de vogel zo snel mogelijk beter word.
Ik ga zeker morgen meteen de ontlasting opsturen naar Adam en hoop dat daar wat uitkomt ...Bedankt  :D

lovesbudgies

Nog 1 extra tipje: als je de vogel vasthoudt, houdt dan je duim en wijsvinger aan weerszijden van het kopje, dus op het bot boven de nek, dit voel je vanzelf. Het spuitje met medicijnen druk je onder het puntje van de bovensnavel naar boven, zo gaat het snaveltje open en kun je gelijk de medicijnen naar binnen spuiten. Geef niet meer dan 0,05 ml per keer, als je meer moet geven gebruik dan meerdere spuitjes met 0,05 ml erin, anders is het teveel om in 1x door te slikken en loopt het aan de zijkant van de snavel weer naar buiten.
Als de medicijnen echt heel vies zijn, zoals Baytrill, dan geef ik daarna altijd nog een drupje Roosvicee met een spuitje, voor de vieze smaak. En een bolletje 'troost'gierst natuurlijk. ;)

Veel succes ennehh.. ik zou ook nooit een medicijn geven zonder dat ik wist of het wel het juiste was, dus ontlasting opsturen is een goed idee.