tamme vogel

Gestart door vannerumc, oktober 31, 2012, 22:04:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

vannerumc

Hallo allemaal ,
Ik ben hier net nieuw op dit forum en ik heb even paar vragen.
Ik ben 17 jaar oud en begin net met grasparkieten.
Een vriend van mij gaat hem tam kopen op de markt van mol zondag.
Mijn vragen zijn :
Wat moet ik eerst doen, vogel meteen pakken of eerst aan zijn huisvesting laten wennen?
Kunnen jullie tips geven alstublieft?

mvg
Vannerumc

Wouter

Welkom op het forum!

Allereerst: De meningen zullen erover verdeeld zijn, maar ik ben gruwelijk tegen het (ver)kopen van een parkiet op de markt. Koop je parkiet bij een hobbykweker, dan weet je zeker dat je parkiet een goed leven heeft gehad ook voordat hij bij jou thuis komt wonen én dat het vogeltje in goede gezondheid verkeert.

Een vogel pak je ook niet zomaar. Een vogel kun je wel tam maken. Nadat je het vogeltje aan zijn nieuwe huisje hebt laten wennen kun je hieraan beginnen. Hoe je dat doet vind je elders op dit forum en op de site.

Ik wil je verzoeken de Forum Regels even goed door te nemen. Hierin staat bijvoorbeeld dat wij veel waarde hechten aan de spelling op het forum. "drek" en "eig" kennen wij hier niet. Schrijf hier op het forum zoals je ook een sollicitatiebrief zou schrijven, dit komt niet alleen netjes en beleefd over, maar is ook lees- en begrijpbaar.

*wendy*

Ik sluit mij aan bij Wouter.

Ter aanvulling: wacht met het kopen van een grasparkietje (liever 2!) totdat jij je hier ingelezen hebt over de verzorging van grasparkietjes.

Enne, vogeltjes 'pak' je niet. In het begin niet, nooit niet, tenzij medicatie nodig is. Als je een huisdier wilt, dat je vast kan pakken en neer kan zetten op je schoot, dan kan je beter een ander huisdier nemen.

vannerumc

Citaat van: Wouter op oktober 31, 2012, 23:02:06
Welkom op het forum!

Allereerst: De meningen zullen erover verdeeld zijn, maar ik ben gruwelijk tegen het (ver)kopen van een parkiet op de markt. Koop je parkiet bij een hobbykweker, dan weet je zeker dat je parkiet een goed leven heeft gehad ook voordat hij bij jou thuis komt wonen én dat het vogeltje in goede gezondheid verkeert.

Een vogel pak je ook niet zomaar. Een vogel kun je wel tam maken. Nadat je het vogeltje aan zijn nieuwe huisje hebt laten wennen kun je hieraan beginnen. Hoe je dat doet vind je elders op dit forum en op de site.

Ik wil je verzoeken de Forum Regels even goed door te nemen. Hierin staat bijvoorbeeld dat wij veel waarde hechten aan de spelling op het forum. "drek" en "eig" kennen wij hier niet. Schrijf hier op het forum zoals je ook een sollicitatiebrief zou schrijven, dit komt niet alleen netjes en beleefd over, maar is ook lees- en begrijpbaar.

ok sorry wouter  ik zal er rekening met houden.

Dus je raad mij aan om liever 1 grasparkiet gaan hallen bij een hobby kweker ?

zal ik dat doen weet ik ook zeker dat ze goed verzorgt worden ( daar heb je groot gelijk in )

bedankt

Ricky

Wij hebben een jonge parkiet gekocht bij een hobbykweker. Net uit het nest en kon zelfstandig eten. Eerste paar dagen zat de vogel stilletjes in zijn kooi. Dagelijks een paar keer met je hand in de kooi gaan en je hand dan gewoon stil houden. Na verloop van tijd een beetje trosgierst op je hand en kijken wat er gebeurd. Hij komt dan vanzelf kijken en stapt uiteindelijk op de hand. Belangrijk vonden wij het dat er dagelijks voor een groot deel van de dag iemand thuis was, al was het alleen maar om tegen hem te praten. Geduld is een schone zaak.

vannerumc

er zal altijd iemand bij hem zien hij staat dan bij mijn oma.

Zal zeker elke dag met vogel bezig zijn.

is er een voor keur dat ik mannetje of vrouwtje moet nemen ?

mvg

*wendy*

Lezen, lezen, lezen.

Ga nu eerst eens lezen, voordat je overhaast een parkietje aanschaft. Er is genoeg te vinden over het verschil in karakter van mannetjes en popjes op het forum (uitgaande van standaarden, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen) en over alle andere vragen die je nog zal hebben.  ;)

Viooltje

Als je al kan zien of het een mannetje of een vrouwtje is, dan is het een al wat oudere vogel. Die kun je minder goed tam maken. Tenzij je tijd genoeg hebt om te oefenen met de hand in de kooi en zo langzaam verder gaan. Onze jongedame was van een hobbykweker en we kregen haar toen ze net zelfstandig was. Veel geoefend. Onze jongeman was al wat ouder en kwam uit een voliere. Met hem heeft het heel wat meer tijd gekost. Maar het is gelukt, hij zit regelmatig op de schouder van mijn vriend. Beide vogeltjes mogen elke dag een poos uit de kooi, het deurtje staat dan open. Dus ze kunnen zelf beslissen of ze eruit willen of niet.

Maar zoals al gezegd ... je hebt heel veel geduld nodig met de vogeltjes anders maak je ze alleen maar bang.