HELP!! grasparkieten worden aangevallen door roofdier....

Gestart door Inge132, oktober 26, 2012, 21:44:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Inge132

Hallo,

Ik heb al jaren een voliere in de tuin staan met grasparkieten, kakariki's en valkparkieten,
een paar dagen geleden heb ik al een dode grasparkiet gevonden op de grond met alleen een wond aan de voorkant van z'n buik en aan het gaas zit ook bloed..
net een half uur geleden hoorde ik dat alle parkieten in paniek waren buiten, dus ben er snel heen gegaan met een zaklamp, en weer een dode parkiet op de grond, nog warm en weer bloed voor op z'n buik en weer allemaal bloed aan het gaas...
dus nu ben ik er wel achter dat de parkieten aangevallen worden door een roofdier..

weten jullie misschien watvoor dier dit kan zijn en wat ik eraan kan doen??
ben bang dat ik over een tijdje geen parkieten meer heb als ik er niks aan doe...

hopelijk kunnen jullie me helpen!

Groetjes,
Inge

Sonja

Ik zou niet weten om wat voor dier het gaat...het kan ook een kat zijn misschien.
Maar dat blijft koffiedik kijken.
Komt er een dier IN de volière, of worden je vogels via de buitenkant aangevallen?
Ik begrijp uit je verhaal via de buitenkant.
Misschien kun je er voor een gedeelte plexiglas voor maken?

Inge132

ik weet t eigenlijk niet, er hangt ook bloed aan het gaas dus dacht eerst dat ze gewoon vanuit buiten aangevallen werden, maar de dode parkieten liggen niet net naast het gaas op de grond, maar een stuk er vandaan, dus waarschijnlijk kan t roofdiertje er toch in :( Mijn moeder dacht al aan een wezel ofzo..
Denk dat plexiglas inderdaad een optie is, dus morgen snel naar de winkel..
en ga denk ik ook een paar diervriendelijke vallen halen, ben toch echt benieuwd wie de moordenaar is...

Meer tips zijn altijd welkom!

Sonja

Ik hoop ook dat je nog meer tips krijgt, ik ben hier niet zo in thuis..
Ik weet niet hoe je volière eruit ziet, maar ik zou ook iets proberen te (laten) maken dat een mogelijk roofdiertje zich geen weg naar binnen kan graven, dus in de grond zal dan ook iets moeten wat dat tegen kan houden.

Moeilijk hoor, ik wens je hier in ieder geval heel veel sterkte mee.
Het lijkt me vreselijk om je vogels zo aan te treffen.... :(

Naast alle andere maatregelen kun je ook eens kijken naar de mogelijkheid een camera op te hangen, want als je weet om wat voor diertje het gaat kun je ook zo gericht mogelijk maatregelen nemen, lijkt me.

Inge132

jah ik heb al overal gekeken, maar er word gelukkig (nog) niet gegraven door t roofdiertje..
proberen t met plexiglas, en misschien inderdaad een idee om t plexiglas een stuk in te graven!
bedankt!!

zeker balen dit, heb t ook nog nooit eerder meegemaakt..

Ik wilde daarom ook die vallen plaatsen om te zien wat voor diertje t is, diervriendelijke val, kan ik m daarna netjes in t bos droppen waar ie waarschijnlijk thuis hoort :P



hermina

Nou ja.. Ik denk als hij in de voilere dood ligt, zou het een vogel in de voilere kunnen zijn. Zooo zieig klink dit :'( Je kan ook een webcam in de voilere hangen, en kijken wat of wie het is, en dan kun je het probleem opossen.

savannahvk

Misschien een rat? Die vallen vaker aan via de buitenkant van een voliere weet ik uit ervaring....

Sara

Ik denk dat het misschien toch wel van buitenaf kan gebeuren, bijvoorbeeld als de parkietjes niet meteen dood zijn en zich eerst nog verder van de tralies verplaatsen voor ze sterven. Je zou wel kunnen opzoeken welke dieren hun prooi aanvallen, doden en niet meenemen. Er zijn roofdieren die erom bekend staan dat ze hun prooi niet meenemen, dus je zal dan moeten zoeken in die richting (als het toch een dier is dat de vollière ingaat). Ik heb echter ook ervaring met roofdieren bij mijn buitenvollière. Een buizerd (roofvogel) is immers een tijdje mijn vollière komen plagen. Hij ging aan de tralies hangen en probeerde zo aan mijn parkietjes te komen. Ik heb toen netten over mijn vollière gehangen, waarna hij nog één keer terugkwam kijken, maar hij durfde er niet echt dichtbij komen en is toen nooit meer teruggeweest. Ook miste een parkietje van mij op een dag een pootje, en tot nu toe weet ik nog niet hoe dat gebeurd kan zijn. Ik vermoedde toen geloof ik dat de buizerd de schuldige kon zijn (ik heb daar trouwens ook topics over).

Het lijkt me in ieder geval al het proberen waard om de vollière te dichten met plexiglas.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes