Overplaatsen niet-tamme parkietjes naar andere kooi

Gestart door Sabine Esmee, oktober 25, 2012, 19:39:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sabine Esmee

Hoi!

Ik heb samen met mijn vriend sinds gisteren 2 grapsparkietjes, Rasta en Pippi, ze zijn 10 weken oud.
We hebben dezelfde dag een kooi gekocht. Eenmaal in de kooi zagen we dat de kooi aan de rechterkant een beetje verbogen is. We mogen hem van de verkoper omruilen, maar dit betekent dat de vogeltjes er uit moeten worden gehaald, tijdelijk in een klein kooitje moeten en daarna in de nieuwe kooi.

Hebben jullie tips hoe we dit het beste kunnen doen?
De parkietjes zijn nog niet tam en mijn vriend is bang dat ze hierdoor heel bang worden, omdat we ze in korte tijd een aantal keer verplaatsen.

Ik hoor het heel graag van jullie :)

*wendy*

Je parkietjes zijn nog maar 10 weken oud en dus nog gemakkelijk tam te krijgen. Ook na het vangen. Zorg wel voor zo min mogelijk stress, dus snel vangen. Snel vangen doe je in een donkere kamer, want dan reageren ze langzamer omdat ze je niet zien aankomen. Als je daarbij dan ook nog eens geen geluid maakt, dan weten ze helemaal niet waar je bent en heb je ze zo te pakken ;-) Zorg ook dat je kalme energie uit straalt. Voor het vangen kan je eventueel een handschoen gebruiken, zodat ze niet 'bang' worden van je handen. Ik doe dat echter nooit, en ik moet ze hier regelmatig vangen om te behandelen. Angst voor mijn handen is hier totaal niet.

Voor het terugzetten in de nieuwe kooi kan je de deurtjes van beide kooien tegen elkaar houden en ze op die manier in de nieuwe kooi bonjouren. Wil dat niet, dan toch weer even uitvangen zoals hierboven beschreven.

Gaat helemaal goed komen hoor.

Sabine Esmee

Bedankt voor de tips Wendy!
Voelde me een stuk meer gerustgesteld en heb vanochtend de parkietjes overgezet naar een andere kooi. Inmiddels zitten ze weer rustig in hun eigen kooi!