Papegaaienpark Veldhoven in nood

Gestart door pixie, oktober 16, 2012, 19:58:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pixie

Ik hoop dat dit de goede plaats is om dit onderwerp te plaatsen.

Net las ik op mijn facebook pagina onderstaand bericht van het papegaaienpark in Veldhoven.

Echt heel triest omdat we het er laatst nog over hadden dat het daar zo leuk is. En ik ben er vorige week nog geweest.

Misschien zijn er mensen die iets willen doneren, of misschien kunnen we samen iets organiseren?


Het bericht:
-----------------
Lees a.u.b. dit onderstaande bericht en help ons. Like onze faceboekpagina en kopieer deze dringende oproep op uw eigen prikbord!

Het Papegaaienpark van de Stichting Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien (NOP) te Veldhoven staat op de rand van een faillissement. Indien er binnen één week niet een grote som geld beschikbaar komt, zal het bestaan van dit geweldige opvangcentrum eindigen. Voor de ruim 2.100 dieren kan niet langer gezorgd worden omdat er eenvoudigweg geen geld meer aanwezig is om deze te voeren, de medische verzorging die vele van deze dieren nodig hebben te garanderen én voor olie te zorgen welke nodig is voor het verwarmen van de onderkomens van deze tropische dieren in de aanstormende winter.

De ruim 60 medewerkers en vrijwilligers doen nu een dringend beroep op u om snel geld aan ons te doneren. Er zijn in Nederland miljoenen mensen die een huisdier hebben en er vol overgave voor willen zorgen. Help ons dan ook om nu meteen eenmalig een minimum bedrag van € 10,- over te maken op de bankrekening Rabo 15.82.20.323 t.n.v. Stichting NOP.

Alleen met uw hulp kunnen wij een faillissement afwenden met dramatische gevolgen voor deze dieren.

Bij een eventueel faillissement vrezen wij dat dit voor het overgrote deel van onze vogels ook het einde betekent. Immers de meeste zijn met gezondheidsproblemen aan ons afgestaan en hebben daarom ook totaal geen financiële waarde. Voor een curator zal dat een moeilijke beslissing worden en wij vrezen het ergste voor deze groep dieren.
----------------------

Kleintjes

Vreemd dat ze NU pas aan de bel trekken.
Ik zal dit laten staan, zien wat de rest vindt.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

#2
Hm.... inderdaad vreemd maar er wordt op de website van het NOP ook melding van gemaakt.
Ik zal contact opnemen met het NOP.

edit: done.
Zodra ik nieuws heb laat ik het weten.



RicoBella

Ik las dit bericht inderdaad ook en ik vond het natuurlijk heel erg triest. Maar voordat ik in alle enthousiasme geld ga doneren, wil ik inderdaad wel even weten hoe het zit en of het klopt. Ik ben er namelijk half september nog geweest, en toen heb ik daar weinig van vernomen. Als je logisch nadenkt kan ik me voorstellen dat het niet zo goed loopt (weinig bezoekers, vrijwilligers etc.), maar dit wist ik ook niet en het komt een beetje op het laatste moment uit de lucht vallen vind ik eigenlijk. Als het inderdaad allemaal zo is hebben ze mijn steun, maar ik wacht nog even op hun antwoord.. :) Goed dat er even naar gevraagd wordt!

pixie

Dit bericht staat op de Facebook pagina en op de website van het park, zo kom ik ook aan mijn informatie.
Zoals ik zei was ik er zelf vorige week nog, toen zag ik er inderdaad ook niets van, maar ik vraag me ook af hoe je dit zou kunnen opmerken als je gewoon rondloopt in het park.

Kleintjes, mag ik je vragen waarom je zegt "ik zal dit laten staan"?
Ik heb dit ook gedeeld op fb en Twitter, maar omdat dit specifiek een medium is voor vogelliefhebbers dacht ik dat het hier meer gehoor zou krijgen.
Is dit niet iets wat hier gepost mag worden?

Kleintjes

Ik heb dat geschreven omdat ik dat nog niet wist.
't Gebeurd tegenwoordig helaas steeds vaker dat er berichten in 't nieuws komen, die achteraf niet blijken te kloppen, vandaar. Ik heb dan ook nadere info gevraagd bij degene die bekend zijn met 't NOP :)

Verder niks verkeerds mee hoor pixie :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

RicoBella

Ik heb er ook rondgelopen, maar daarnaast ook nog met een aantal vrijwilligers gesproken, omdat mijn vriend geïnteresseerd was in het hoe en het waarom van het park. Daarbij ook nog aan de orde gesteld dat het 'wel erg rustig was'. En toen is daar verder niets uit naar voren gekomen. Ook bij de vraag of het allemaal wel lukte omdat er zo weinig bezoekers waren kreeg ik absoluut geen andere verdenkingen, behalve dan dat het op het moment erg rustig was. Vandaar mijn indruk hiervan. Misschien is dit alles ook een privacy-kwestie, maar waar het mij nu om gaat, dat mijn eventuele donatie wel goed terecht komt, en dat het allemaal juist en kloppend is. Ik ben goedgelovig, maar zou toch wat meer info willen hebben. Ik houd alles goed in de gaten en hoop dat er meer info komt!

Petr@

Ook ik ben af gelopen zomer in het park geweest en ik schrok hoe het park erbij lag vergeleken met een paar jaar geleden. Het was ook inderdaad heel stil en weinig vrijwilligers. Zag veel zieke vogels, kapotte kooien. Dit park heeft zeker een hele grote opknap beurt nodig.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Parkieten-Freak

Ook ik wil graag eerst wat meer info en daar ben ik al mee bezig. Ik hou jullie oo de hoogte. Er stond vanmorgen ook een stuk in het Eindhovens dagblad over het noodlijdende NOP.


grasparkietjes

In eerste instantie dacht ik: "wat sneu", maar nadat ik de onderstaande heb gelezen ben ik wel in shock.

Volgens het TROS-televisieprogramma Radar is tachtig procent van de papegaaien die bij het Papegaaienpark in Veldhoven zijn binnengebracht, nu dood. De verzorging van de vogels is bovendien in handen van ondeskundige vrijwilligers. Dat zijn de conclusies van de uitzending die zijn uitgezonden...

Wat moet ik ervan denken??

lovesbudgies

Ik dacht het NOP ging fuseren met een dierentuin? Dat was het verhaal tenminste nog toen ik er was...

RicoBella

#11
Dat is mij daar verder toen niet verteld..maar goed, net als ik al zei, dat soort dingen zullen ze misschien ook wel niet direct met de eerste de beste delen. Ik was er half september op een dinsdag. En wij waren denk ik de enige bezoekers. Ik wist niet wat ik moest verwachten maar dit vond ik wel heel dramatisch. Los van dit feit weet ik natuurlijk niet hoe het park er daar voor uitzag, maar ik vond het wat kil en rommelig. Een beetje uitgestorven. Desondanks vond ik het als vogelliefhebber echt de moeite waard, maar dat terzijde. Ik weet op dit moment ook niet goed wat ik er van moet denken. Ik heb te weinig info om een mening te vormen, en lees inderdaad ook verschillende dingen op internet die best wel heftig zijn. Daarnaast vind ik de uitingen via facebook van het papegaaienpark (ik weet niet of iemand hier gebruik van maakt?) weinig toegankelijk overkomen. Dit was een reactie op iemand die vroeg of haar geld wel goed terecht zou komen en beheerd zou worden door een grotere instantie: 'Beste Kaketoevrouwtje. Juist dit soort stemminmakerij heeft voor de ondergang van het park gezorgd. Na tientallen onderzoeken n.a.v. valse beschuldigingen is op alle fronten gebleken dat er nooit strafbare feiten plaatsgevonden hebben, noch verduistering of papegaaien verkocht zijn. Dit moet een keer gestopt worden. De groep mensen die het park om eigen gewin wil kapot maken hebben nu eindelijk hun zin. Maar de 2.100 dieren op het park zijn hier wel de dupe van geworden. Laten we vooral niet met de neus in het (valse) verleden kijken, want dan sta je met de rug naar de toekomt. En wij willen juist een zekerheid gaan bieden in die toekomst!
Hoewel ik de reactie wel begrijp, kan ik nergens de 'op alle fronten is gebleken' terugvinden, en hoe meer roddels, hoe meer mensen wantrouwig worden. Waaronder ook ik zelf. Ik begrijp namelijk niet dat je niet eerder ingrijpt als je maar voor 1 week voer zou hebben (wat ik daarom ook al direct in twijfel trek).
Om een lang verhaal kort te maken: ik vind het werk wat ze doen echt super, begrijp me niet verkeerd, maar ja, misschien al wel voor de 2e keer: er moet meer duidelijkheid komen.
@ grasparkietjes, zulke verhalen heb ik ook al wel eerder gehoord, maar wat ik er mee moet? Geen idee..

@ Parkieten-Freak, super dat je er mee bezig bent! Ik houd het in de gaten!

Parkieten-Freak

#12
@ grasparkietjes: die zaak is goed onderzocht en afgesloten. Er zijn wel degelijk maatregelen genomen om een groot aantal zaken in het park te verbeteren. Natuurlijk gaan daar met regelmaat vogels dood. Het gros wat binnenkomt is namelijk al ziek of onderwege.

@ all:
Het is inderdaad triest om te lezen dat de tendentieuze aanklachten van Radar het NOP blijft achtervolgen.
Er spelen hier een aantal zaken mee: allereerst is er de negatieve publiciteit die ontstond na het gewraakte tv programma van Tros Radar.
Vreemd genoeg voert het NOP deze negatieve publiciteit zelf op gezette tijden weer op en dat vind ik zeer onverstandig. Zo hou je namelijk het wantrouwen levend. Ik deel de mening van RicoBella in deze dan ook helemaal. Het NOP moet eigenlijk een goede (vrijwillige) persvoorlichter hebben die goed weet wat je wel en wat je juist niet neer moet schrijven in de (sociale) media.

Ook de economische crisis treft het NOP. Donateurs haken af en alles wordt duurder. Ook het aantal dieren in het park is toegenomen, daarmee de onkosten dus ook. De inkomsten lopen terug, geen wonder dat het fout loopt.
Het NOP zal echt verder moeten professionaliseren. Dit kan o.a. door fuseren, bredere financiele steun van banken, meer subsidie(s), goed management etc. en mogelijk een geschiktere locatie. Kortom: er moet veel geld in en als alles in orde is moet het NOP "zelf de broek ophouden".

Jorijn en ik deze zomer i.v.m. sponsoring in het park geweest. We hebben daar heel veel goeds gezien. Met weinig geld doet men daar veel goede dingen, ook op medisch gebied. De vele vrijwilligers zijn goud waard.
Ik heb inmiddels contact gehad met iemand van "de vriendenkring van het NOP" en word doorverwezen naar de directie. Ik zal straks een mailtje sturen.

Als mensen willen doneren: Dat ondersteun ik uiteraard van harte want het NOP is op dit moment sterk afhankelijk van giften. Maak dus a.u.b. een bijdrage over naar het NOP, ik ga zelf ook wat geld overmaken.

Je kunt je financiële bijdrage overmaken naar het onderstaande rekeningnummer:

Rabobank Oerle Rekeningnummer 15.82.20.323
IBAN: NL82RABO0158220323
BIC: RABONL2U

Ter attentie van Stichting Opvangcentrum Papegaaien


lovesbudgies

CiteerHet NOP zal echt verder moeten professionaliseren. Dit kan o.a. door fuseren, bredere financiele steun van banken, meer subsidie(s), goed management etc. en mogelijk een geschiktere locatie. Kortom: er moet veel geld in en als alles in orde is moet het NOP "zelf de broek ophouden".

Inderdaad. En wat er ook over het NOP gezegd wordt, er moet een opvangplaats zijn in Nederland voor papegaaien en andere kromsnavels, de hoeveelheid op te vangen vogels rijst de pan uit. Of het nou bij het NOP is of ergens anders, er is geld nodig! Zonder een opvang krijgen de vogels gewoon een spuitje.

savannahvk

Ik werk in een opvangplaats voor allemaal subtropische vogels.... papegaaien, toekans, verschillende parkieten, ara's enz.
Laatst nog een kaketoe binnen gekregen... heeft bij zijn vorige eigenaar alleen maar koffie en worst gekregen en in rokers lucht geleefd, echt sneu, ziet er nu ook niet uit, maar ontzettend lief beestje :)

Www.utropia.nl


pixie

Er staat nu dat het park gesloten is voor publiek, verder geen info.
Ik maak me erge zorgen en hoop dat er snel meer informatie komt!

Parkieten-Freak

#16
Ja, ik heb het ook gelezen. Weet ook niet wat ik ervan moet denken maar het wordt heel erg hoog tijd dat er voor eens en altijd duidelijkheid komt én dat nieuwe informatie door de directie zelf naar buiten wordt gebracht via de daartoe geeigende kanalen.
De mededeling dat het NOP tijdelijk gesloten is voor publiek roept vragen op bij mensen die het NOP vervolgens weer niet kan beantwoorden. Vreemde zaak dat het na al die tijd nog steeds onduidelijk is wat er gaat gebeuren.


pixie

Ja, daar ben ik het mee eens. De communicatie is al de hele tijd vrij rommelig en komt onprofessioneel over. Dat is erg jammer, omdat organisaties als het papegaaienpark het vooral van donaties en dus positieve ervaringen en indrukken moeten hebben.

Hopelijk komen ze snel met een concreet verhaal. Ik hoop zeker dat het park blijft bestaan.
Voor de beestjes natuurlijk, maar ik vind het ook een ontzettend leuk park om te bezoeken.

Idske

Nu echt failliet???  :'(

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21254535/__Papegaaienpark_Veldhoven_failliet__.html


Ben zelf niet zo gek op de Telegraaf maar dit is de eerste waar ik het bericht las.
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Parkieten-Freak

Het is goed mogelijk Idske, maar er staat niets over geschreven op de site van het NOP. Het is dus afwachten of de Telegraaf het bij het rechte eind heeft.


Parkieten-Freak

Ik las hetzelfde nieuws zojuist op de website van Omroep Brabant en op de website van het Eindhovens Dagblad.
Heel erg jammer.  :(


Idske

Is er meer bekend over wat er met de vogels gaat gebeuren?
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Parkieten-Freak

Nog niets definitiefs voor zover ik weet, maar de curator van het park (ze is zelf donateur van het NOP)  is druk bezig met het zoeken naar een oplossing.
Er zijn gesprekken gaande op alle fronten, laten we hopen dat het goed komt met het park!


Loeky

Wat jammer zeg :'( :-\
Hopelijk komt er een oplossing!

Houd je ons op de hoogte parkietenfreak?
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Parkieten-Freak

Ik hou jullie op de hoogte Idske maar ik ben afhankelijk van nieuws en berichten in  de regionale dag- en weekbladen. ;)