Parkietenvilla kweekverslag.

Gestart door Sanne, oktober 14, 2012, 22:08:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sanne

Circa 4,5 jaar geleden heb ik een nestje parkietjes gehad van Simba en Robin. Dit is bepaald niet vlekkeloos verlopen. Daarna heb ik met verschillende koppels geprobeerd om een nestje te krijgen. Na bijna 4 jaar proberen is het nu dan eindelijk gelukt en zijn er tot nu toe twee schattige baby-vogeltjes  :D. Via dit topic zal ik jullie op de hoogte houden van de gebeurtenissen rondom het nestje en zal ik natuurlijk hele schattige foto's plaatsen van de kleintjes ;). Alle details rondom het nestje: wanneer de eitjes zijn gelegd, wanneer de jonkies zijn geboren en hoe de aanloop naar het nestje is verlopen vind je op mijn website: www.parkietenvilla.nl.

Ik zal eerst papa en mama even voorstellen:

Papa Fryske is een mannetje uit 2008 en Fenne is een popje geboren in 2010. Ze zijn afkomstig van een kweekster uit Friesland (vandaar ook de mooie namen) en daar hebben ze in 2011 twee nestjes jonkies grootgebracht.

Foto Fenne (links) en Fryske (rechts)
 

In de voliere hingen twee broedblokken: een horizontaal blok en een verticaal zeshoekig blok. Fenne heeft beide blokken grondig geinspecteerd, maar uiteindelijk heeft ze toch gekozen voor het verticale zeshoekige broedblok.

   

Fryske en Fenne zaten met nog een ander koppel in de voliere, maar dat koppel ging niet broeden dus toen het eerste jonkie van Fryske en Fenne is geboren heb ik dat koppel voor de zekerheid apart gezet. Het mannetje van dat koppel was namelijk erg nieuwsgierig naar wat er allemaal in het broedblok van Fryske en Fenne gebeurde. En nu hebben Fryske en Fenne de voliere voor zich alleen en worden ze niet gestoord door nieuwsgierige mannetjes :)

Dit zijn de eerste twee jonkies:


Het eerste jonkie heeft rode oogjes. Dat betekent dat het een albino is. En volgens de regels van de vererving is dit dan ook een popje. Het tweede jonkie heeft donkere ogen en kan zowel een popje als 'n mannetje zijn. En natuurlijk is de kleur van dit vogeltje nog een verrassing ;)

Uit eerdere nestjes van dit koppel (bij de kweekster) zijn de volgende kleurslagen gekomen:
- albino
- kobalt blauw
- kobalt blauw gezoomd
- violet
- violet gezoomd

Er liggen nu nog 4 eitjes in het nestje, maar ik verwacht nog maximaal 3 jonkies erbij. Gisteren is jonkie #2 geboren en meestal komt er om de dag een jonkie bij en komen de jonkies ook ongeveer op hetzelfde tijdstip uit het ei. Dus waarschijnlijk komt er morgenavond rond 18.30 uur weer een ukkie uit het eitje. Ik houd jullie op de hoogte! ;)

savannahvk

wat leuk om dit te lezen en wat geweldig zijn die foto's van de jonkies altijd! ik ben benieuwd, ik ga je topic zeker met plezier volgen!  ;D

inge

Proficiat met je kleine ukkies ;)

Leuk dat je dit opgestart hebt, heb het ook een keertje meegemaakt met een koppeltje van mij geniet ervan!!

We blijven benieuwd naar de volgende stappen,veel succes.

Sara

Heel leuk Sanne, proficiat met de kleintjes! Ben benieuwd of de kroost nog groter wordt komende tijd.
Een nestje is altijd een heel spannende en bijzondere gebeurtenis, geniet ervan! :)
Volgens mij is het nog interessanter omdat je heel wat van vererving kent. Ik ga dit topic ook zeker volgen!  :)

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Sanne

Er is nog geen jonkie geboren vandaag. En ik denk ook niet dat er vandaag nog eentje komt. Ik heb zojuis de 4 eitjes die er liggen onder de lamp bekeken. Bij 3 van de 4 eitjes zag ik een donkere helft en een lichte helft. De donkere helft is uitgedroogd en de lichte helft is lucht. Bij 1 eitje zag ik rode lijntjes. Dit zijn de bloedvaten van een jonkie. Er komt waarschijnlijk woensdag of vrijdag nog 1 jonkie bij :)

Loeky

Leuk, eindelijk weer eens een verhaal in het bijzondere topic.
Erg leuke foto's Sanne en ik ga de kleintjes volgen.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

grasparkietjes

Happy birthday jonkies... Echt leuk dat je je ervaringen met ons wilt delen. Ik zal dit topic ook met alle nieuwschierigheid volgen, veel succes met het grootbrengen van de kleine wondertjes.
Veel liefs,

parkietengek12

Gefeliciteerd.
Ik zal dit topic volgen en ben benieuwd hoe het hier zal gaan ;)

Sanne

Hier nog even een paar foto'tjes van Fenne die de jonkies beschermt:

   

Misschien komt er morgen weer 'n ukkie uit 't eitje.... maar mogelijk moeten we nog even wachten tot vrijdag ;)

Parkieten-Freak

Wat een fantastische moeder is Fenne! Heel mooi om te zien hoe ze met gespreide vleugels haar jonkies warm houdt  ;D


Sanne

Vandaag is er geen eitje uitgekomen. Waarschijnlijk komt het laatste jonkie vrijdag uit het eitje. Er zit 4 dagen tussen jonkie #1 en #2. Als het laatste eitje vrijdag uitkomt zitten er 6 dagen tussen jonkie #2 en #3 en zelfs 10 dagen tussen #1 en #3. Dat is wel een erg groot verschil.

Hier 'n close-up van jonkie #1 die net haar rode oogjes begint open te doen:

Parkieten-Freak

#11
Wat een ontzettend mooie foto Sanne!  :D
Even een tip tussendoor voor (al dan niet jonge) parkietenfreaks met wat minder ervaring: zie het oortje? En kijk eens hoe groot de pootjes zijn in verhouding tot de rest van het lichaam!  ;D


grasparkietjes

Hoe voelt zo een klein wondertje trouwens aan??? :D So beautiful...

Sanne

Citaat van: grasparkietjes op oktober 18, 2012, 02:13:40
Hoe voelt zo een klein wondertje trouwens aan??? :D So beautiful...

Tja ze zijn heel licht. En je moet oppassen dat je ze niet fijnknijpt  :P

Hier nog 'n schattige foto:



Meer foto's van de ukkies staan op www.parkietenvilla.nl

Jonkie #2 heeft trouwens witte donsveertjes. Dat betekent dat het een opaline kleurslag is. Aangezien beide ouders niet opaline zijn en opaline geslachtsgebonden vererft moet dit wel een popje zijn (en is Fryske dus split voor opaline). Voor albino geldt hetzelfde: jonkie #1 is ook een popje.

grasparkietjes

Ze groeien wel hard he :D Dankjewel voor de foto!

Sanne


De vleugelpennen van jonkie #2 komen door.... kei lelijke foto  ;D




Oke nou ook nog een lieve foto dan ;):


savannahvk


grasparkietjes

Woooow! Ben ik effe blij dat ik de hele ontwikkeling kan meemaken :D Zo afhankelijk en mooi... :))

ParkietHaarlem

Hele mooie foto van Fenna die haar jonkies beschermd!
Prachtig!

Sanne

Tijd voor nieuwe foto's  ;D





Het tweede jonkie lijkt mij gezoomd opaline. Bij de staart begint een klein beetje kleur te komen. Zoals ik het nu gok wordt ze kobalt blauw. Waarschijnlijk ga ik het tweede jonkie zelf houden als vriendinnetje voor onze 'huiskamerparkiet' Navi ;)