kan een ouder mannetje bij een ander mannetje?

Gestart door Angold, oktober 13, 2012, 21:51:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Angold

Situatie in notedop: 2 jaar geleden hier huilend topics moeten plaatsen over ons popje in legnood. Helaas heeft ze 't allemaal niet overleefd. Dat had ik moeten posten maar we waren echt intens verdrietig, bovendien was er nog meer aan de hand in familiesferen. De twee parkieten (mannen) bleven over en waren erg lief tegen elkaar. Heel erg lief. Tot ons Engelse parkietje Sjippie ineens ziek gedrag ging vertonen. Dat was vorige week. En natuurlijk was het weekend. En natuurlijk moesten mijn man en ik allebei werken dat weekend. Maandag direct met Sjippie naar 1 van de twee vogeldierenartsen in Den Haag.
Te laat. Sjip stierf daar, gelukkig nog net in mijn hand. Sjip bleek geen mannetje te zijn ondanks het blauwe neusje. Er zat een ei. Wij grienen natuurlijk, déja vu. Verschrikkelijk.
Dus nu hebben we Bobo, de enige man in een enorm grote Montanakooi in zijn eentje zitten. En dat is zo zielig! Hij heeft dringend een maatje nodig!
Maar wij willen pertinent GEEN POP! Jullie snappen wel waarom. Dus in de dierenzaak willen we geen parkietje kopen. Liever kopen we een al wat ouder mannetje. Maar kan dat zonder problemen met Bobo? Tegen vrouwtjes is hij altijd lief geweest natuurlijk. Hoe zit dat met mannetjes? We hebben een reservekooi dus het wennen zal weer eerst in 2 verschillende kooien gaan.
En dan de volgende vraag. Waar haal ik een wat ouder bewezen mannetje? Ik heb Marktplaats al uitgespit maar daar heb je bijna alleen jonge parkietjes net uit het blok geslacht onbekend. Dat is wat ik niet wil. Asiel en opvang heeft momenteel niets.
En ik kan er toch moeilijk een valkparkiet bijzetten?
Wat zouden jullie doen?
Weten jullie misschien iemand in de buurt van Den Haag die op zoek is naar een nieuw gezin voor een mannelijke parkiet?
Help!
Bijvoorbaat dank voor de moeite om te antwoorden.

grasparkietjes

Beste Angold,

Wat verschrikkelijk voor je dat je Sjippie en je andere parkietje hebt verloren, gecondoleerd... Het valt inderdaad niet mee om je liefjes te verliezen, zeer treurige verhaal... :( Ik heb zoiets nog nooit eerder gehoord zeg. Wat apart dat je blauw-neusje een popje was...

Als je een iets ouder parkietje wil adopteren, raad ik je aan op de site van Stichting Dierenasiel te kijken. Misschien hebben zij wel een langzittende maatje voor Bobo, waarmee hij gezellig kan spelen. http://www.dierenasiels.com

Veel succes en sterkte toegewenst.

Liefs,

godeniz

Gecondoleerd met je vogels.

Ik ken trouwens een winkel!
Pets Place in de megastores. Daar verkopen ze een wat ouder parkiet. Ik weet alleen niet of je ze van een dierenwinkel wilt.

Ps: ik heb de mijne ook hiervandaan. Het zijn beide mannen, een wat oudere en een jonge heb ik.

Veel succes!

Angold

Via MP, dit forum en dierenambusites is het niet gelukt. Dus toch maar de dierenzaak. Bobo zat ondertussen bijna roerloos tegen zijn spiegeltje aan dus haast was geboden. Pet's Place was een optie maar logistiek niet te doen (openbaar vervoer, kinderwagen, ouderwetse tram, sjouwen en met levende have terug... pfff). Dus met de RandstadRail naar Avonturia Vogelkelder gegaan. Zoals verwacht daar alleen maar parkietjes net uit het blok maar na goed kijken en vragen een ouder mannetje gevonden! Deze mee naar huis genomen, incl. een klein kooitje, want ze moeten wennen...
Nou Bobo wist niet hoe hij het had! Het nieuwe parkietje geïnstalleerd in zijn kleine kooitje. Bobo even losgelaten.
Voor we het wisten zaten ze met z'n tweetjes in het veel te krappe kooitje elkaar hun levensverhaal te vertellen.
Het eindigde ermee dat de nieuwe (die nu Blue heet) diezelfde avond nog bij Bobo in de kooi is gestapt. Ze hebben het heel gezellig samen.
Morgen heb ik wat langer tijd, dan gaat Blue voor het eerst de huiskamer verkennen.

Ellen

Klinkt als een succes story, helemaal leuk!

Ik zou alleen wel het spiegeltje uit de kooi halen. Ze zien daarin niet zichzelf, maar een soortgenootje die niet reageert zoals wordt gevraagd, wat ongewenst gedrag kan gaan veroorzaken als dominantie, onderlinge ruzies, omdat ze dat 'parkietje' als een kooigenootje gaan zien  ;)

In ieder geval, ontzettend veel plezier van je kietenduo!