Gevonden: grasparkietje geel/groen (m) omgeving Delfzijl

Gestart door RicoBella, oktober 06, 2012, 17:55:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RicoBella

Nou komt het volgende probleem: Kiki zit samen met Joep in één kooi, en Lucky (de vondeling), zit vanzelfsprekend apart. Sinds Lucky er is en Kiki door heeft dat er een andere vogel is, is Kiki niet meer te houden. Ik kan ze haast niet meer los laten vliegen want ik moet er steeds voor waken dat Kiki niet te dicht bij de kooi van Lucky komt en onder veel protest pluk ik hem daar steeds weg. Joep interesseert zich hier weinig voor, en geeft Kiki af en toe een pik omdat hij gek van Kiki wordt. Wat moet ik hier nou mee doen? Kiki klautert continu over de tralies heen en geeft een waar 'roep-concert' af ongeveer, nou eh, de hele dag.. :) Hoewel ik ontzettend van mijn vriendjes hou, vind ik dit op een bepaalde manier ook wat zielig, en ja, soms dan wou ik dat ik oordopjes had.  ;D
Ik heb al geprobeerd Lucky wat meer uit het zicht te zetten, maar ook dit helpt niets. Als Kiki dit nou voor even deed, maar het gaat steeds maar door (tenzij hij eet of ik hem afleid met wat lekkers).
Contact met elkaar wil ik zeker niet. Kiki heeft een MB-verleden, of heden, je weet het nooit, en als Lucky ooit naar een ander huis gaat vind ik dat risico te groot. Andersom wil ik het contact ook niet, omdat Kiki's weerstand laag is en ik op dit moment niet weet wat Lucky allemaal wel of niet bij zich draagt.
Moet ik hem echt helemaal in een andere kamer zetten? Of dit gedrag gewoon laten geworden? Ik dacht namelijk dat het voor Lucky wel goed is om bij andere soortgenootjes in de kamer te zitten. Iemand tips? :)

Delle

Ahhh wat een sneu mopje zeg!
Hoe gaat het nu met hem? Is hij al wat meer opgeknapt

*wendy*

Tsjah, kan zo niet echt een kant en klare oplossing noemen. Het is aan jou denk ik om te beoordelen of zoals ze nu zitten 'zielig' is en of het beter is om hem af te zonderen van de andere 2. Je kan het natuurlijk altijd een paar dagen proberen. Misschien komt hij op die manier wel tot rust.

RicoBella

Ik heb het even aangezien, Kiki draaft nog veel door de kooi heen, maar is nogsteeds wild. Fluit iets minder, maar bij tijden is hij helemaal hoteldebotel. De laatste 2 dagen gaat hij zich echter afreageren op Joep. Waar Joep eerst de dominante parkiet was zijn de rollen nu omgedraaid. Kiki neemt hem best vaak flink te grazen, waarbij ik zelfs moet ingrijpen, met gemopper van Kiki als gevolg. Ik weet dat die 2 nooit echte soulmates zijn geweest, maar ik durf nou soms de kamer niet echt uit, omdat ik dan niet weet wat er gebeurt. Ze pikken elkaar niet tot bloedens toe ofzo, maar een heftig opstootje is er regelmatig. Denken jullie dat het meevalt? Of moet ik nu wel echt maatregelen nemen?

Met Lucky gaat het goed. De schurft wordt steeds ietsje minder erg, maar Lucky is erg bang. Ik denk geen 'huis-tuin-en-keuken-vogel' dus... :)

*wendy*

Als er geen bloed vloeit, is er in principe geen dringende reden om wat te veranderen, maar als ik dit zo lees, verstoord Lucky de relatie tussen Kiki en Joep behoorlijk. Ik denk dat ik het zou uitproberen om Lucky in een andere kamer te zetten om te kijken of dat werkt.

Lucky zal, gezien zijn gezondheid toen jij 'm vond, nooit goed verzorgd zijn door mensen en dus weinig vertrouwen hebben in de mens. Nu wordt hij daarnaast ook nog eens steeds vastgepakt. Hoewel dit is om hem beter te maken, ziet hij het niet als zodanig. Wellicht kan je proberen iedere keer na de behandeling Lucky te belonen met trosgierst uit dezelfde handen die hem gegrepen hebben (zonder dat die handen zich opdringen) en dit buiten de behandeling ook zo af en toe proberen. Het echte bange zal pas verdwijnen als de behandeling klaar is en je kan gaan werken aan het tam maken.

grasparkietjes

Ik vind dat bloed niet hoeft te vloeien hoor, voordat je een beslissing neemt. Je kan het beter voorkomen dan genezen. Het zal misschien wel nog zieliger zijn voor Lucky om in zijn eentje in een apart kamer te verblijven, maar op deze manier zou je hem ook beschermd kunnen hebben van de jaloerse koppel, voordat er nog nare dingen gebeuren... Hij heeft het al zo moeilijk gehad en extra bescherming zou altijd van pas komen. Ik zou hem pas weer terugzetten, nadat hij zich iets enthousiaster begint te gedragen. Een teken van; "ik ben er weer helemaal bovenop". ;)

Groetjes,

*wendy*

Bloed vloeien wordt over het algemeen als maatstaf gebruikt: niet altijd even letterlijk genomen, maar om een graad van vechten aan te geven. Het is namelijk heel normaal dat grasparkietjes elkaar van stokjes wegjagen, naar elkaar pikken en in elkaars staart bijten. En door ons 'mensen' wordt dit al snel als vechten aangemerkt, terwijl dit in de parkietenwereld nog lang niet zo hoeft te zijn.

RicoBella weet overigens prima wat er met die maatstraf bedoeld wordt volgens mij ;-)

Vandaar ook mijn opmerking daarna: "maar als ik dit zo lees, verstoord Lucky de relatie tussen Kiki en Joep behoorlijk. Ik denk dat ik het zou uitproberen om Lucky in een andere kamer te zetten om te kijken of dat werkt."


grasparkietjes


Ellen

Ik had gehoopt de eigenaresse van dit diertje te kennen, maar helaas...  :(
Ik hoop in ieder geval dat hij weer helemaal opknapt, het arme ding...

RicoBella

Wat jammer Ellen! Goed dat je meedenkt! Ik ben nogsteeds hard opzoek, maar nog altijd niemand gevonden. Ik denk eerlijk gezegd ook maar dat ik hem weer helemaal laat opknappen, en dan een lief huis voor hem zoek (als ik het tenminste over mijn hart kan verkrijgen..... ::)). Tenzij er natuurlijk echt een verdrietig baasje zich meldt...

@Wendy en grasparkietjes, het is inderdaad dat ik wel weet wanneer het echt fout gaat. Het gaat mij er meer om dat ik misschien iets te menselijk over grasparkieten denk.. ;) dan denk ik: arme Joep, hij probeert zo lief voor Kiki te zijn en dan krijgt ie weer een pik. Ik ben ook een beetje bang dat het hun relatie nog iets slechter maakt, maar grasparkietjes zijn gelukkig heel vergevingsgezind. (Kijk daar ga ik alweer, het zijn dieren haha ;D) Ik heb hem nu stiekem naast de piano verstopt, dus het gaat ietsje beter, maar op moment dat Lucky een roep laat ontsnappen is Kiki door het dolle heen..ik kijk het nog wel even aan... :) Vrijdag of zaterdag weer een update met foto's!!

ParkietHaarlem

Ricobella,

Ik ben het eigenlijk met Wendy eens. Jij weet zelf wanneer de situatie 'onhandelbaar' is. Maar ik zou er ook voor kiezen om Lucky op een andere kamer te zetten. Om de precies zelfde redenen als Wendy.

Ik kijk uit naar je update!


RicoBella

Zo, eindelijk weer even tijd om te updaten. Het gaat nogsteeds goed met Lucky. Hij fluit inmiddels wat meer, maar hij 'brabbelt' nog niet echt, hij roept alleen nog maar naar de vogels buiten. Reageert eigenlijk met fluiten ook niet op mijn andere parkieten.
Daarnaast loop ik wel tegen wat dingen aan. Inmiddels was ik opgehouden elke dag te smeren met vaseline, en deed ik het nu deze week 2 keer per week. Toen ik het vandaag deed stribbelde Lucky veel tegen en probeerde mij te bijten (wat op zich goed is), maar nu tijdes het bijten brak er een klein stukje van de 'onder'snavel af. Daarnaast was het aangetaste deel van de schurft bovenop de snavel wat week geworden, en dit veegde ik er als het ware tijdens het insmeren bijna af. Ik ben er toen maar gauw mee gestopt. Wat ik nu vermoed is dat het resterende gezonde deel van zijn snavel zo dun is, dat het bijna zou kunnen afbreken (vandaar waarschijnlijk ook de krulvorm naar buiten toe, vanwege de druk die steeds uitgeoefend wordt op de snavel tijdens het ontdoppen en klauteren etc, als de snavel dun is vervormt die makkelijker lijkt me) Ik ben direct maar gestopt en heb nu ook maar besloten er helemaal niet meer aan te komen. Ik maak me nu best wel een beetje zorgen of hij door mijn 'geveeg' geen pijn heeft gekregen, en of hij nu nog wel goed kan eten. Helemaal optimaal eten deed hij namelijk niet, want hij verbruikt ontiegelijk veel zaad, waarschijnlijk kan hij het gewoon niet goed kapot krijgen. Zijn ontlasting is verder wel goed, dus hij krijgt wel wát binnen. Maar ik ben nu echt bezorgd, is dit normaal? Inmiddels ben ik de zaden aan het weken om wat makkelijker voer voor hem te koken. Ik kan hem zeer slecht op de foto krijgen. Maar ik kan een beschrijving geven van hoe de snavel eruit ziet. Het is gewoon alsof er een laagje viezigheid opzit, wat aangetaste snavel was en nu vermengd is met vaseline, en waaronder dus nog goede snavel zit, maar welke naar mijn idee erg dun is. Ik hoop dat jullie het begrijpen en met mij mee kunnen denken. Bijgevoegd nog een foto van voor het 'snavel-veeg-incident'. (hij houdt niet zo van foto's)
Hoop van jullie te horen!

*wendy*

Ja de snavel is behoorlijk aangetast door de schurft. Of dit vanzelf weer helemaal goed komt, betwijfel ik. Misschien moet de snavel de rest van zijn leven wel geknipt worden. Ik denk dat ik er even mee langs een vogelarts zou gaan. Misschien dat er een manier is om de snavel aan te laten sterken, bijvoorbeeld met vitamines of mineralen van het een of ander.

Of het veilig is om die snavel in te smeren kan je het beste zelf beoordelen. Op de foto is echt niet te zien hoe zwak de snavel is. Als je het niet aandurft, zou ik het in ieder geval niet doen.

Om hem te helpen met eten, kan je de zaadjes pletten tussen 2 lepels. Dan hoeft hij niet zoveel moeite te doen met pellen. Dit wordt ook gedaan bij jonkies om ze te leren zaad te eten.

Parkieten-Freak

Ben het helemaal eens met Wendy en wat ik ook nog kwijt wil: je hebt heel goed werk verricht RicoBella!
Mijn complimenten! :)


Delle

Ben het ook eens met het boven gezegde!
Maar wat goed dat je dit doet. Je doet flink je best.
De vogelarts heeft misschien ook nog wat ideen bellen kan altijd.

karin v h

Allereerst wil ik zeggen dat ik geweldig vindt wat je allemaal gedaan hebt voor dit 'verwaarloosde' vogeltje. Echt super.
Persoonlijk zou ik hem in een klein bakje wat ei geven geprakt, kan nooit kwaad, krijgt hij toch wat extra's binnen ivm zijn snavel. Heb je al trosgierst geprobeerd, vast wel iedere dag een klein stukje zijn ook kleinere zaadjes dan gewoon zaad.

Ik heb echt vol bewondering dit hele verhaal zitten lezen en ik vind het wel zielig dat het nu onrust geeft tussen de 2 andere parkietjes en dat is heel moeilijk.
Wat ik alleen niet snap is dat je zoekt naar het baasje, wil je hebben dat dit parkietje dan weer terug gaat naar dit baasje waar het verwaarloosd is of tenminste niet goed verzorgd is? Dat kun je dit beestje toch niet aandoen?

Echt je bent een toppertje. :D

RicoBella

Bedankt voor al jullie lieve en bemoedigende reacties! :) Allereerst: Lucky eet gelukkig wel gewoon, dus dat was iets te voorbarig van mij. Ik heb besloten om gewoon van de snavel af te blijven, en het de tijd te geven. Ik ga er vanuit dat er uiteindelijk toch wel weer gezonde snavel gaat groeien, hoewel ik dat eigenlijk niet zeker weet. Ik ga niet eerder opzoek naar een ander huis voor Lucky voordat hij voldoende hersteld is.
Er is nog steeds wel wat onrust tussen mijn andere parkietjes, maar hoe meer ik die tijdens het rondvliegen wat vrij laat (als in: even wat om de kooi van Lucky heen laten scharrelen etc.), hoe minder interessant het ook wordt. Ze gaan elkaar gelukkig niet echt meer te lijf. Lucky zit nu lekker in het zonnetje en fluit hard tegen de buitenvogels, zo leuk om te horen dat hij een ander geluidje heeft dan mijn andere parkietjes! ::)

@ karin v h, ik ben opzoek naar het baasje om meerdere redenen. Ten eerste weet ik de omstandigheden niet waaronder hij ontsnapt ofwel gedumpt is, voor het zelfde geld is het beestje de hele zomer al zoek (parkieten kunnen soms best lang buiten doorleven). Daarnaast kan het baasje ook gewoon onwetend zijn geweest, veel mensen hebben 'gewoon' een parkietje in een kooitje namelijk, en met name de wat oudere mensen. Wat ik eigenlijk bedoel is dat ook deze zieke parkiet vast een baasje heeft gehad. Het is niet persé mijn bedoeling om het parkietje weer terug te brengen. Maar ik zou graag achterhalen wat er gebeurd is. En ik hoopte dan eigenlijk in overleg met het oude baasje een nieuw huis voor Lucky te vinden. Ik begrijp je reactie hoor, zo heb ik mij ook gevoeld. Maar toch zou ik als ik mijn parkietje kwijt was, graag willen weten waar hij nu was. Daarnaast weten veel mensen niet wat ze met een vogel aan moeten. Ik was jaren terug ook zo, de plaatselijke dierenarts kon je niet helpen, dus wat moest je dan? Dankzij zoeken op het internet en via dit forum ben ik veel meer te weten gekomen en geef ik het ook door aan anderen. Ik denk niet dat iedereen het altijd opzettelijk doet, maar het is absoluut niet mijn eerste prioriteit dat het vogeltje terug zou komen bij het baasje.
Oke lang verhaal, maar zo heb ik het even uitgelegd.. ;)

Lucky weegt nu 32 gram, dit is niet echt duidelijk te weinig, maar ik vind het ook niet heel veel. Moet ik meer 'power-food' geven, of valt dit wel een beetje mee?

karin v h

Dank je wel voor je uitgebreide verhaal.
ik denk dan altijd aan de hond die aan een boom gebonden wordt.
Het is jouw goed recht om uit te zoeken wie het baasje is en ik hoop voor jou dat je het gaat vinden al zal het na zo'n lange tijd moeilijk worden.

Fijn dat Lucky wel goed eet en dat het lukt met eten.
Ja de onrust zal nog wel een tijdje duren, misschien gaat het inderdaad iedere dag een beetje beter.
Sterkte met het verzorgen van dit schatje. ;)