Jeuk? Allergie?

Gestart door Aliceke, november 04, 2005, 12:45:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aliceke


Beste vogelliefhebbers,

ik heb reeds een jaar een grasparkiet,
die sinds enkele dagen last heeft van "jeuk" en ook hier en daar schilfertjes achterlaat na het vele "krabben" met z'n snavel...
Zou het kunnen, dat hij allergies is aan sommige planten (bijt er dikwijls in..)
Ben reeds naar dierenarts gegaan, maar die schreef een poeder voor, dat voor katten en honden bestemd is
en veel te zwaar is voor een kleine vogel!
Kan iemand mij helpen? 't Is zo zielig om te zien..

Alvast bedankt!

Safrena

Hey Aliceke

Welkom op het forum

Is je parkietje net uit de rui?

Dan kunnen ze vaak ook last hebben van schilffertjes en jeuk ;)
Een badje kan dan heel goed helpen of je parkietje met een plantenspuit gevuld met lauw water nat maken ;)

Of een poeder voor katten en honden zo goed is voor je parkietje dat weet ik niet helemaal zeker maar ik vermoed van niet.

Daar kan parkietenfreak je beter antwoord op geven ;)

vele groetjes

Parkieten-Freak

Safrena geeft eigenlijk het antwoord al.
Kijk, op zich peuteren parkieten regelmatig met hun snavel in de veren. Dat kan soms inderdaad gepaard gaan met huidschilfers, deze schilfers lijken een beetje op "hoofdroos" zoals wij mensen dat hebben.
Op zich is dit schilferen helemaal niet zo'n probleem, tenzij je de indruk hebt dat je parkiet daardoor echt ernstige jeuk heeft.
Soms kun je tijdens/na de rui ook zien dat parkieten wat fanatieker zitten te poetsen, je ziet dan tussen de schilfers ook hulsjes van nieuwe veren liggen.

Kortom: ik zou eerst bekijken of het echt noodzakelijk is dat dit met medicijnen behandeld wordt. Vaak is een lekkere badbeurt (als dan niet met plantenspuit) even effectief.
Verder ben ik benieuwd wat je van de dierenarts voor poeder gekregen hebt.....
Heb je een merknaam?



Aliceke

CiteerHey Aliceke

Welkom op het forum

Is je parkietje net uit de rui?

Dan kunnen ze vaak ook last hebben van schilffertjes en jeuk ;)
Een badje kan dan heel goed helpen of je parkietje met een plantenspuit gevuld met lauw water nat maken ;)

Of een poeder voor katten en honden zo goed is voor je parkietje dat weet ik niet helemaal zeker maar ik vermoed van niet.

Daar kan parkietenfreak je beter antwoord op geven ;)

vele groetjes
[snapback]16269[/snapback]


Mijn parkiet was al een 2-tal weken uit de rui,
maar 't valt op, dat hij meer last heeft van jeuk,
als hij opgewonden raakt door te spelen of door bij z'n "plastic" vrouwtje te zitten...

Alvast bedankt voor je reactie!

Aliceke

Beste parkietenfreak,

de dierenarts schreef Bolfo poeder voor handen en katten voor tegen vlooien en teken.
Waarom hij dit besliste snap ik niet,
want hij heeft mijn parkiet zelfs niet bekeken of in zijn handen genomen...

Groetjes,

Aliceke

Carla

Ik zou in ieder geval dat poeder niet gebruiken.
Kijk na een badje hoe het gesteld is met je parkiet.