Opsluiten in nachthok 's nachts??

Gestart door eye078, oktober 04, 2012, 14:06:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

eye078

Goedemiddag allemaal,

Wat zouden jullie doen?
Ik heb een voliere met 8 leuke grasjes. Nu zit daar een nachthok in waar ze ook in worden gevoerd. Ze zitten er vaak in, maar niet in de avond en nacht. Nu met het oog op de winter; zouden jullie ze in de nacht op gaan sluiten? Ik ben zo bang dat ze het te koud gaan krijgen.

Hebben jullie verder nog tips voor de winter? Wil een groot deel af gaan sluiten met plexiglas. maar wanneer moet ik dat gaan doen? Als t vriest of nu al?
Dit is mijn eerste winter met voliere en wil het graag goed doen.

Alvast dank v jullie advies!

Groetjes eline

rissiejjj

Ik zou even uitleggen hoe ik het hier doe.

Heb een buitenvoliere met binnenhok welke in een tuinschuur zit.
Altijd gaan ze in de avond/nacht naar binnen toe en het luikje gaat dan ook dicht.
Dit weten ze en ligt eraan hoelang de dagen zijn, maar ze zitten altijd voor het donker keurig binnen.
Zelf doe ik dit om stress van katten etc te voorkomen, en ik heb ook valkjes en die kunnen flink schreeuwen en wil geen gedoe met buren.

De tuinschuur is vocht en tocht vrij, maar zeker niet vorstvrij, het vriest in de schuur zo ongeveer net zo hard als buiten.
Ik verwarm nooit bij, ik zorg dat ze voldoende dikke zitstokken hebben om de pootjes te beschermen tegen de vrieskou.
Ook krijgen ze onbeperkt voeding waardoor ze zichzelf klaar kunnen maken voor de winter.
Afgelopen winter zaten ze ook met -20 buiten en niks aan het handje met de vogels.

De buitenvoliere is niet afgeschermd.
Ene kant staat tegen de schuur, een andere kant langs de schuttingen, hier zit ter hoogte van de stokken een canvasdoek om tocht te voorkomen, andere 2 kanten zijn open, geen afscherming.
Swinters staat overdag altijd de schuurdeur los.
Enige waar je rekening mee moet houden is het bevriezen van het water.
Hier zit met de echt koude dagen na een half uurtje alweer een vlieslaagje ijs op het water, dat haal ik er direct af of breek ik.

Sommigen vinden het zielig hoor dat ik ze in de kou heb zitten, maar vind het zieliger om bij te warmen waardoor ze kou niet gewoon worden, verwarming kapot, vogels dood. Vorig jaar had ik een 25 parkieten zitten en elke vogel heeft de winter prima doorstaan!

jwsnekkers

Ik heb altijd 8 van de 12 parkieten binnen zitten vanaf December dit i.v.m. de kweek de andere 4 en 2 Rosella's zitten in de buiten volière. Dit gaat altijd goed. Wel extra in de gaten houden natuurlijk.

eye078

Bedankt voor jullie reacties!
Denk dat ik ze ook maar op ga sluiten. Het nachthok is alleen niet zo groot.  0,66x0,50x0,80 hxbxd met plexiglas ad voorkant, dus niet heel donker en genoeg zitgelegenheid voor 8 grasjes, dat wel. Is t dan wel verantwoord ze op te sluiten denken jullie??
Het geeft mij wel een beter gevoel, heb ook tralieslapers en dat is in het nachthokje niet zo erg!
Ik zal ook zeker op water en voer letten!

Groetjes eline

rissiejjj

Ja het is niet een heel groot nachthok.
Maar 8 parkieten, moet denk wel te doen zijn.

Hier zitten ze dit jaar met een 25 parkieten weer in een nachthok van 1x2x2meter.
Als ze voldoende zitgelegenheid hebben moet het niet zo'n ramp zijn.

Zorg wel voor voldoende dikke zitstokken.
Als ze te dun zijn kunnen ze hun pootjes niet goed beschermen tegen de kou waardoor teentjes kunnen afvriezen.
Zelf gebruik ik Bezemstelen voor de valkjes, grasjes en catharina's.

Wouter

Een nachthok is niet eens noodzakelijk, laat staan opsluiten in het nachthok. Nergens voor nodig. Zolang je maar zorgt dat ze ergens beschut kunnen zitten kunnen de parkietjes prima tegen de kou!
Anders dan parkietjes die binnen worden gehouden ontwikkelen zij namelijk een "wintervacht", die dikker is dan hun zomervacht. Je zult ze wel vaker wat boller zien zitten. Dit is niet omdat ze ziek zijn, maar om zichzelf warm te houden. Dit zie je bij de vogels in de natuur ook, heel normaal dus.

eye078

Bedankt hoor! Had ze ook nog maar niet opgesloten, tis toch wat klein dat nachthok. Ze hebben voldoende beschutting, maar ze zitten zeker niet warm. Hoop dat t 'winterpak' genoeg is ????