Is dit normaal? (foto's)

Gestart door ParkietHaarlem, oktober 02, 2012, 12:31:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ParkietHaarlem

We hebben onlangs een nieuwe parkiet gekocht (Rico een mannetje van 8 weken), die ons oude parkiet (Vida een vrouwtje van 9 maanden) gezelschap moet houden. We proberen hen aan de hand van de gegeven tips op het forum, rustig aan elkaar te laten wennen. Dit betekend eerst beide in een aparte kooi... enzovoorts.  Mijn vriendin en ik kiezen ervoor om Vida en Rico op gescheiden momenten los te laten. We proberen Rico eerst (hand)tam te maken, alvorens hem bij Vida te plaatsen.

Rico is nu 10 dagen bij ons en gedraagt zich heel goed. Hij raakt steeds meer vertrouwd met de omgeving en durft ondertussen zowel binnen als buiten de kooi op onze vinger te zitten. Zelf durft hij zijn kooi nog niet te verlaten. Hiervoor moet hij geholpen worden door ons. We merken dat Vida en Rico elkaar continue willen opzoeken. Vida vult zijn vrije uurtjes in door op de kooi van Rico te zitten en andersom ook. Toch willen we hen nog niet samenvoegen omdat Rico er nog niet klaar voor is.

Vandaag was niet anders. Toen ik Vida wat fruit wilde brengen glipte hij uit zijn kooi en vloog naar Rico toe. Ik was vergeten dat de kooi van Rico ook openstond en voordat ik het wist vloog hij uit zijn kooi! Stomverbaasd keek ik toe hoe beide vogels elkaar begroette en achterna zaten. Ik besloot van het moment gebruik te maken om te bekijken hoe de vogels elkaar om gingen. Na een periode van aftasten zag ik dat Vida steeds wilder met Rico omging. Op een gegeven moment zat hij bovenop Rico en liet hem niet meer met rust (zie foto's).

Is dit normaal gedrag van Vida? Moet ik dit zo toestaan?

Alvast bedankt voor alle reacties!

*wendy*

Volgens mij zijn zij de rangorde aan het bepalen. Hoe langer jij dit blijft béïnvloeden door ze uit elkaar te houden, hoe langer dit bepalen van de rangorde ook zal duren. Zolang zij niet tot bloedens aan toe vechten, kan je het het beste laten gaan, des te eerder is het geregeld ;-)

ParkietHaarlem

Bedankt voor je antwoord. Ben je van mening dat ik de parkieten eerder bij elkaar moet zetten? Zoja, na hoeveel weken? En wat is het voordeel?

De nieuwe parkiet kan zich nog moeilijk verweren of wegvliegen omdat hij is kortgewiekt. Dat had ik niet moeten doen. Maarja, het ging allemaal wat snel bij de kweker.

Wat raad je aan? Hij is nu pas 10 dagen bij ons.

*wendy*

Zodra de parkietjes interesse in elkaar tonen en aangeven naar elkaar toe te willen (wat volgens mij duidelijk is als ze naar elkaar toe vliegen) vind ik dat je ze bij elkaar moet zetten, ja. Dan kunnen zij de rangorde gaan bepalen in de kooi (wel even de inrichting van de kooi veranderen en zorgen voor genoeg zitplekjes op dezelfde hoogtes).

10 dagen vind ik al best lang, haha! Lekker bij elkaar zetten joh! Je zal zien dat het prima is. Ze zullen ongetwijfeld naar elkaar gaan pikken en elkaar van stokjes af jagen, maar dat hoort er allemaal bij. Zorg voor voldoende voerbakjes: minimaal 2, soms is 3 zelfs nog beter.

Jammer dat hij gekortwiekt is, maar dat duurt nog wel een flinke tijd voor hij weer helemaal goede vleugels heeft, dus daar hoef je niet op te wachten!

ParkietHaarlem

Nogmaals bedankt. Maar dat betekend dat de nieuwe nooit handtam zal worden?

*wendy*

Waarom zou de nieuwe nooit handtam worden? Ik zie niet waar je dat uit afleid?

ParkietHaarlem

Omdat hij dan meer op de andere parkiet gericht zal zijn.
Maargoed, dat zal dan allemaal wel goedkomen!

*wendy*

Nou, ik kan je vertellen dat ik hier 2 tamme parkietjes heb, die heel gezellig met elkaar spelen, kroelen, knuffelen, voeren en noem het maar op, maar die ook lekker bij mij komen zitten en aan mijn armbandjes en kettinkjes pulken, verhalen vertellen en noem maar op.

En ja, grasparkietjes zijn groepsdiertjes. Dus als hij een soortgenootje heeft, dan zal hij ook met z'n soortgenootje gaan spelen. En weet je? Dan is je parkietje gelukkig. En is dat niet het allerbelangrijkste? Want jij als mens, kan je parkietje niet kroelen, voeren en dergelijke meer op een manier dat een soortgenootje dat kan.

Maar niet tam worden? Dat is onzin. En dat zullen heel veel mensen hier kunnen beamen, want het merendeel van de parkietenhouders hier, hebben meer dan 1 parkietje, en ook allemaal (in diverse gradaties van) tam. En weet je waarom? Omdat het groepsdiertjes zijn en dus het gelukkigst zijn als zij een soortgenootje om zich heen hebben.

ParkietHaarlem

Dat is precies de keuze waarom wij ervoor hebben gekozen om een tweede parkietje aan te schaffen. En uiteindelijk willen we er wel meer :)

Bedankt. Ze vliegen ondertussen met zijn tweeën rond en we laten ze zaterdag bij elkaar. Dus een spannend en leuk moment voor ons allemaal! Bedankt voor alle tips!

rissiejjj

Ik wil eventjes mee gaan met Wendy.
Meerdere vogels bij elkaar kunnen prima tam worden.

Zelf heb ik 4 vogels bij elkaar zitten, 2 tamme en 2 niet tamme.
De 2 die niet tam zijn ligt aan mij.
Heb er vorige week 2 jonge vogels bij in gezet om ze tam te maken.
2 tegelijk, nou gaat helemaal prima, oke heb de eerste paar keer een doek voor de kooi moeten doen tijdens trainen maar na 2 á 3 keer was dat al niet meer nodig.

Ligt er maar net aan hoeveel tijd je eraan besteed en hoeveel geduld je hebt.
Een vogel Nooit vangen, dat beschadigd het vertrouwen.
Als ik met niet tamme vogels bezig ga trek ik er minimaal een uur voor uit.
Zelf haal ik de niet tamme na een paar keer in de kooi trainen er gewoon uit.
Laat ze rondvliegen en wacht tot ze zitten, voorzichtig hand erheen, vliegen ze weer weg, prima, gewoon weer wachten tot ze zitten.

Zo ga ik door totdat ze wel opstappen, maar vang ze nooit en leg ook nergens druk op.
Heb dan wel het voordeel dat ik een mega grote kooi heb, waardoor ik alle ruimte heb om te werken.
En heb een kooi met een vrijzitplaats bovenop waar ze eigenlijk altijd landen.

Dit jaar 8 vogels binnen gehad om tam te maken, en bij geen enkele mislukt! ondanks de meerdere vogels

ParkietHaarlem

#10
Voor de volledigheid zou ik jullie graag willen laten weten hoe het is afgelopen.

Op advies van Wendy heb ik beide parkieten bij elkaar gezet. Dit is nu zo'n twee weken geleden.
De kennismaking verliep soepel en rustig. Al binnen een uur zaten beide parkieten elkaar te kroelen en leken ze elkaar helemaal te accepteren. Het gedrag wat Vida vertoond op de foto's heeft hij niet meer laten zien. Vida en Rico zitten de gehele dag bij elkaar in de buurt. Enkel bij het slapen gaat Vida een stokje hoger zitten dan Rico, dit ondanks het feit dat er meerdere stokjes op dezelfde hoogte zijn geplaatst.

Het tam maken van Rico leek sneller te gaan, want diezelfde dag vloog Rico zelfstandig zijn kooi nog uit. Tóch lijkt Rico banger te zijn van onze handen dan voorheen. Waar hij eerst op je vinger ging zitten, zoekt hij nu dekking achter Vida. Je merkt dat hij zich erg hecht aan Vida.

Met Vida gaat alles helemaal top. Hij lijkt ontzetten blij te zijn met zijn maatje en natuurlijk andersom ook. Zijn gedrag tegenover ons lijkt alleen maar te verbeteren. Hij blijft ons opzoeken en is erg aanhankelijk. De verhalen van dat je eerste parkietje minder tam zou worden lijkt helemaal niet te kloppen! De band die wij hiervoor hadden met Vida, lijkt alleen maar sterker te worden.

Bedankt voor alle tips. En voor iedereen die twijfelt aan een tweede parkietje en de plan van aanpak, lees dit topic nog even door of stuur me een privé bericht en ik kan je wellicht heel wat tips geven.

*wendy*

Super!

Rico komt wel hoor, geef hem de tijd om je te vertrouwen. Dat Vita een band met jullie heeft, zal hierin alleen maar helpen!