Voeding

Gestart door degekstuh, september 30, 2012, 17:47:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

degekstuh

Hey Allemaal,

even een vraag over de voeding van ons parkietje Frutsel, ze eet nog niet veel na 3 dagen vind ik..  :(

we hebben dit in huis:

-XtraVital premium in hangende veilige bakjes
-Ma-ki (in een luciferdoosje (binnenkant) op de bodem
-een steen voor het slijpen (zonder Iodine) bij een zitstok.
-trosgierst, daar zijn we mee aan het oefenen. eet ze nog niet van.

moet er nog iets bij? ik dacht zelf aan grit, maar zit dit ook in de slijpsteen?

Groetjes!!

*wendy*

Je moet zowel grit als maagkiezel aanbieden. Dit kan je in hetzelfde bakje doen. Van maagkiezel is minder nodig dan van grit; een goede verhouding is 20% maagkiezel / 80% grit.
De mineralensteen (zo'n roze steen, bedoel je neem ik aan) kan het beste juist mét Iodine zijn.

Je kan de trosgierst ook even in de kooi hangen, zodat ze het leert kennen. Zodra ze het door heeft, haal je het er meteen weer uit, en dan kan je gaan oefenen. Ze moet wel eerst weten dat het overheerlijk is natuurlijk ;-)

Verder mis ik nog appelazijn. Hiermee kan je het water aanzuren. Dit helpt bacteriën tegen te gaan / maakt het in ieder geval moeilijker voor bacteriën.

Maar je bent al een heel eind op weg! ;-)

Parkieten-Freak

Vergeet ook niet om elke dag in de kooi wat fruit en groenten aan te bieden. Jonge vogels leren dit razendsnel eten!
Een overzicht van groenten en fruit vind je hier:
http://www.parkietenfreak.nl/a-voeding.php


degekstuh

#3
super voor de informatie! ik ga morgen zowiezo nog even snel naar intratuin, cementzitstokjes halen, ik heb nu 1 laddertje (smalle spijlen)
3 "normale "houten zitstokken en een schommel (dikke stok).

@ wendy, dan ga ik dat proberen van de trosgierst. ik doe dit morgen op het gemak, heb ik er alle tijd voor namelijk!
ik heb een witte steen, deze ga ik vervangen door een Iodine steen, of mag ik ook en een kalksteen en een Iodine steen ophangen, of is dit overbodig?

. en dan gelijk een appelazijn fles halen. en dan alles verder opzoeken!

ik vind het echt een fijn forum!
dankjewel voor de info. ik laat nog iets weten op Frutsels topic  ;D

*wendy*

Zorg dat je in de kooi stokken hebt van veel verschillende diktes. Hiervan slijten de nageltjes, waardoor je ze (meestal) niet hoeft te knippen! Met die cementstokken bedoel je neem ik aan de pedi perch stokken (http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooiuitrusting/roesten/73826)? Dat zijn prima zitstokken ook om de nageltjes te slijten. 1 van deze stokjes is prima (voor 1 vogeltje). Ik hoop niet dat je zandhulsjes bedoeld. Die vind je ook in de dierenwinkel, maar zijn heel slecht voor de pootjes van je parkietje, dus die hoef je niet te kopen ;-)

Het is overbodig om beide stenen op te hangen. De Iodinesteen is voldoende.

Als je appelazijn gaat halen, zorg dan dat je biologische haalt (bij de AH of bij de Jumbo, maar ook bijv. bij een natuur(voedings)winkel), zonder toevoegingen.

Fijn dat jij je goed inleest! Dan kan je Frutsel, en hopelijk ook in de nabije toekomst een maatje, het allerbeste leventje geven!