Oh jee..tóch een popje?

Gestart door Bentley, september 29, 2012, 19:11:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bentley

Hallo

Ik heb sinds vandaag een jong parkietje erbij .
Ik heb een pop en wilde graag een mannetje erbij. Nou waren ze nog jong en degene die ik eigenlijk had uitgekozen was volgens mij en mijn dochter een mannetje maar volgens de verkoper een pop dus dat ging niet samen zei hij.
Hierop heeft hij het andere parkietje gepakt en zei dit is een mannetje.
Maar onze eerste keus had heel blauw/paarsig neusdopje en deze die ik nu heb lichtblauw met witte randen.

Ik denk dat ie me mooi voor de gek gehouden heeft?
En nu heb ik dan twee poppen , iedereen zegt dat gaat nooit! goed. Mijn andere parkietje is 6 jaar. De kleine is erg ondeugend voor niks of niemand bang en daar moet mijn oudere wel even aan wennen.
Zitten wel tegenover elkaar op t schommeltje en stokje .
Maar zodra de kleine rond gaat vladderen ( die wil steeds naar mijn oudere parkietje toe) dan gaat mijn oudere parkietje ergens anders zitten.

Ik had nog wel goed gezocht op internet hoe een jong mannetje eruit zag, maar dan vertrouw je tóch op zon verkoper die er  ' verstand ' van heeft?!

Mijn vraag:
Kunnen jullie mij vertellen of het inderdaad een pop is.... en belangrijker.... gaat het ook wel es goed met 2 popjes?

alvast heel erg bedankt
groetjes


Sara

Dit is inderdaad een popje, het parkietje met de paarse neusdop was inderdaad waarschijnlijk wel een kereltje geweest. De verkoper heeft je dus inderdaad wat wijsgemaakt.
Het gaat tevens niet altijd slecht tussen 2 popjes. Er zijn ook tal van voorbeelden waarbij het wel goed gaat. Je kan altijd bekijken hoe het gaat.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Bentley

#2
Dank je wel voor je reactie. 
Ik zit er best wel mee want mijn oudere parkietje heeft niks meer te vertellen en dat terwijl de ander nog maar een jonkie is??!
Vind het best zielig. De nieuwe heeft zelfs haar schommelslaaplek al ingepikt.
Hoelang zou ik dit aan moeten kijken?
Moet wel eerlijk zeggen dat ik het jonge parkietje nog maar een dagje heb.

Maar wil niet dat mijn oudere er slechter van wordt natuurlijk.

Sara

Er wordt eigenlijk meestal als raad gegeven om een nieuw parkietje eerst in een aparte kooi te zetten, naast de kooi van je huidige parkietje. Als je dit niet kan, kan je best de inrichting veranderen van de kooi. Ook moet je 2 schommeltjes voorzien, 2 voerbakjes, 2 drinkbakjes, ... Natuurlijk moet je kooi ook groot genoeg zijn.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Bentley

Hoi

ik had hele tegenstrijdige dingen gelezen.over wel of niet
in aparte kooien.
ik Maar het blijven twee poppen vind het alleen raar dat juist het jonge
vogeltje al de baas lijkt na een dag?

op het moment durft mijn.oudere parkiet niet eens meer bovenin
de kooi te komen waar de jonge op schommeltje zit.

uiteraard heb ik  alles dubbel!
én een hele grote kooi anders was ik er niet aan begonnen.

als ze elkaar morgen nog steeds de kooi doorjagen wat dan?

moet ik dan verhaal halen bij dierenwinkel.dat ze de verjeerde hebben
meegegeven?
lijkt me niet dat je haar daarom mag of kan gaan ruilen.
het is wel een levend wezentje.

maar had specifiek om een mannetje gevraagd.
het was de bedoeling dat mijn.vogeltje er beter op zou worden en niet
slechter.

lastig...zit er erg mee!
Heb mijn hele vingers al kapot gebeten vanavond



Wouter

Ik vind dit eigenlijk helemaal geen gekke reactie. Je ziet vaak dat de nieuweling aansluiting (en steun) zoekt bij de parkiet die er al een tijdje woont. Voor hem is het natuurlijk allemaal nieuw en spannend, en bovendien is het nog een jong parkietje. Je oudere parkiet woont al een tijdje bij jullie en woont dus al een tijdje alleen. Voor haar is een nieuw huisgenootje verwarrend en erg wennen.

Bij mij in de volière (van 200×70 cm) gaat het er precies hetzelfde aan toe. Ik heb een tijdje drie parkietjes gehad, maar afgelopen zomer is Charlie erbij gekomen. Dit was even schrikken voor de vogels die er al in zaten. Charlie zocht aansluiting bij de rest en vloog dus de hele tijd naar ze toe, maar de rest was bang voor Charlie en vloog dus steeds weer weg. Zo gaat het even een paar dagen. Twee aparte kooien; Kan, maar ik ben er niet zo'n fan van, mits je een grote kooi of volière hebt.

Moraal van het verhaal: Ze moeten nou eenmaal aan elkaar wennen. Deze reactie op elkaar klinkt mij heel natuurlijk in de oren en ik denk dat het bij een mannetje net zo gegaan zou zijn. Of ze het met elkaar kunnen vinden zal moeten blijken. Daar kan nu nog niks over gezegd worden. :)

Bentley

#6
Bedankt voor je reactie!

Mijn andere parkietje is trouwens een kruipertje, weet niet of dat uitmaakt.
Misschien dat het daarom zo paniekerig overkomt als ze de kooi door fladdert  :-\
Het jonge parkietje doet nu eigenlijk niks anders als steeds naar haar toe vliegen...ik heb het idee dat als ie dat iets subtieler zou doen
het iets minder bedreigend overkwam op haar. Maar goed het is nog een baby, dus...

Ik heb vanmorgen van armoede maar een kartonnen tussenschot in de kooi gezet, zodat ze beiden even tot rust konden komen.
zat echt even met mijn handen in 't haar.
Ik heb 2 duitse herders die elkaar ook wel eens 'n soort van in de haren vliegen (speels) maar vind het erbij de parkieten iets erger uit zien, juist omdat ze zo klein zijn.
Ik was bang dat mijn oudje van de stress 't leven zou laten...vandaar dus even het schotje.
Na een uurtje of drie zag je dat ze wat nieuwsgierig werden van wat er aan de andere kant zat.
En daarbij... mijn oudere parkietje is gekruist met een pitbull ofzo want alles wat in de kooi komt......MOET gesloopt worden  :P
dus die was toch al een eind op weg om er doorheen te knagen.
Ik heb een uurtje of anderhalf geleden het schotje verwijderd...en toen het jonkie rustig op het stokje zat, kwam mijn oudje voorzichtig dichterbij en ging heel raar doen.....leek wel of ze dingen uit haar keel aan schrapen was en dat bij het jonkie erin wilde stoppen?

Dit ging even goed, daarna ging het weer de hele kooi door.
Wel knauwden ze net aan hetzelfde snoepstokje.

Ik ben misschien ook wel beetje bang gemaakt doordat heel veel mensen zeiden: twee popjes gaat nooit samen!
er zullen toch ook wel ervaring zijn bij wie 't goed ging (alstublieft)  8) ?

Als ik het goed begrijp zal dit gedrag sowieso nog wel een paar dagen blijven?
wat ik zeg...honden kom maar op...weet ik genoeg van, maar parkietjes niet zoveel.
Omdat ik er altijd gewoon één heb gehad hier dus geen ervaring mee

Dus bedankt voor het meedenken en de reacties
en tips zijn altijd welkom!!

(Aangepast waar nodig. es en dr zijn geen woorden ;) )

birdy888

Allereerst: ik heb ook twee popjes! En dit gaat goed, af en toe kibbelen ze wel maar dat hoort erbij. Het was bij mij ook niet de bedoeling maar omdat het in dit geval goed gaat, is het prima. Ik herken wel wat je schrijft. De nieuwe ging bij mij ook heel heftig de oudere achtervolgen, en die zat daar totaal niet op te wachten, zo leek het. Ik heb er daarbij juist heel bewust voor gekozen dat zij altijd de ruimte had om weg te kunnen komen en zo mochten ze buiten de kooi al snel samen, en liet ik dan overdag de nieuwe in de kooi zitten en 't oudje mocht er dan uit. Als ik dan thuis kwam zat 't oudje altijd op de kooi. Zo wist ik dat de interesse er zeker was. Moet wel zeggen dat ik 't oudje slechts een paar maanden eerder had gehaald dan de nieuwe.

En nog altijd vliegt 't oudje even weg als de nieuweling er aan komt, dat gaat inderdaad altijd zo onbenullig dat zij dat toch niet helemaal prettig vindt.. Heb 't idee dat het jonkie wat onhandig is.. Succes!