2 popjes of toch een stelletje?

Gestart door fietsmiep64, september 29, 2012, 13:40:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

fietsmiep64

Ik heb 2 parkietjes, eind vorig jaar in een dierenwinkel gekocht als een stelletje. Ze hebben echter geen van beiden een blauwe neusdop. Wel voeren ze elkaar enzo. Doen 2 vrouwtjes dat ook of is het toch een stelletje? De ene is lichtblauw, de andere wit  met lichtblauw. Heb al een boek bij de bieb geleend maar kom er niet achter. Of moet ik domweg volgend voorjaar een broedblokje aan de kooi hangen en kijken wat er gebeurd?

Andere vraag:
Ik heb ze in een kamervoliere buiten onder de veranda. Er kunnen er volgens mij nog wel een paar bij. Nu weet ik wat jonge parkieten te koop maar daarvan is nog niet te zien welk geslacht ze zijn. Is het erg als ik er 2 bij koop en het achteraf vrouwtjes blijken te zijn? Of 1 mannetje? En als het toevallig wel 2 mannetjes zijn, heb ik dan automatisch 2 stelletjes of hebben ze nog voorkeur?

Alvast bedankt voor de reactie(s).
Groet van een onervaren parkietenliefhebster.

*wendy*

Bij grasparkietjes kan je aan de kleur van de neusdop zien van welk geslacht zij zijn. Daar kan je op dit forum al veel informatie over vinden. Je kan ons even mee laten kijken door een foto van beide parkietjes te plaatsen, waarbij de neusdop duidelijk zichtbaar is. Wij kunnen je vast vertellen wat voor geslachten jij in huis hebt.

Popjes voeren elkaar ook, dit doen mannetjes samen ook, en koppeltjes ook, dus daar is weinig van te zeggen ;-) Een bloedblok in de kooi hangen om achter de geslachten te komen is nooit een goed idee. Kweken doe je niet even 'zomaar', en raad ik dan ook absoluut af.

Het beste is om altijd een even aantal grasparkietjes te hebben, waarbij de geslachten ook gelijk verdeeld zijn: dus 2 mannen en 2 poppen, 3 mannen en 3 poppen, etcetera. Allemaal mannen is ook prima. Het is dus wel verstandig om te weten welke geslachten je nu in huis hebt en welke daarbij kunnen.

Verder raad ik je aan lekker op de website en het forum het een en ander door te lezen. Zo leer je veel over je gevederde vriendjes!

rissiejjj

Voor de geslachten inderdaad best even een foto plaatsen!.

Over het broedhokje plaatsen kan ik alleen maar ontzettend eens zijn met Wendy.
Al doe je het met de beste gedachten, je moet je eerst ontzettend goed inlezen voor je dat doet.
Kweken is niet iets wat je zomaar eventjes doet.
Ik heb me destijds een jaar ingelezen over vogels, toen een jaar lang vogels gehad zonder te kweken en aldoor nog steeds lezen. En nu dit jaar was mijn eerste kweekseizoen, en ondanks de voorbereiding is een kweekseizoen nog weer wat heel anders dan gewoon vogels houden.

Vooral als je 2 vogels bij de kamervoliere in doet zou ik niet zo snel gaan kweken, ik vind die oppervlakte te klein voor 2 koppels om te kweken. Dat kan heel veel problemen geven.

Conclusie, eventjes kijken of je foto's kan plaatsen van je vogels.
En over kweken, lees je ontzettend goed in voor je eraan begint;)

fietsmiep64

Hallo,

Dat viel nog niet mee om een paar foto's te maken maar hierbij de 2 scherpste. De lichtste van kleur heeft van de vorige kooi de verf afgeknabbeld waarna de tralies een beetje gingen roesten en dat zit nog een beetje aan het koppie. Ik ben benieuwd of jullie ook denken dat het 2 popjes zijn.

Ik denk trouwens niet dat ik ermee ga kweken. Wel zou ik het leuk vinden (en ook gezellig voor ze) als er wat meer vogels in de kamervoliere zitten. Kunnen er trouwens ook andere soorten bij?

En als het beiden popjes zijn, kan ik er dan volgend voorjaar bijvoorbeeld gewoon 2 mannen bijzetten (eerst laten wennen in aparte kooi ernaast?) en worden ze dan automatisch stelletjes of hebben ze misschien voorkeur en willen ze beiden 1 man en de andere geen van beiden?


*wendy*

Dit zijn duidelijk 2 popjes, geen twijfel over mogelijk ;-) In een kamervoliere kunnen in principe wel wat meer dan 2 grasjes. Het is wel aan te raden het alleen bij grasjes te houden, omdat je dan gewoon de grootste kans op succes hebt. Ik zou er dan inderdaad 2 mannetjes bij zetten; zorg wel dat je 100% zeker weet dat het mannetjes zijn, want 3 popjes en 1 mannetje wordt vechten.

2 popjes gaat niet zo heel vaak goed. Mocht je eerder merken dat het fout gaat, dan is het misschien een idee om er eerder 2 mannetjes bij te zetten. Er zijn ook kwekers die het hele jaar door kweken, dus er is wel wat te vinden dan. Of je twee koppeltjes krijgt, dat is niet te zeggen. Het is net als bij mensen, eigenlijk. Als je twee vrouwen in een huis hebt, en je zet daar 2 mannen bij, weet je ook niet zeker of er 2 koppeltjes komen ;-)