Nieuwe parkiet krabt veel

Gestart door ParkietHaarlem, september 26, 2012, 19:55:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ParkietHaarlem

Beste forumleden.

Onlangs heb ik een handtam parkietje gekocht bij een kweker. Nu blijkt deze zichzelf erg veel te krabben en te verschonen. Dit in vergelijking met mijn eerste parkiet. Het lijkt er ook op dat zijn huid beter zichtbaar is. Dus kalige plekjes.
Daarnaast eet en poept de nieuwe parkiet veel meer.

We maken ons een beetje zorgen dat hij misschien iets heeft wat jeuk veroorzaakt.
Onze zorg komt ook voort uit het idee dat hij kleiner is dan normaal. Misschien inteelt?

Gelukkig is hij verder wél actief en maakt een gezonde indruk.

Kan hij luizen, vlooien of schurft hebben?
Misschien andere oorzaken of is dit volledig normaal voor een parkiet van ongeveer 12 weken?

Alvast bedankt!

*wendy*

Een foto zou handig zijn bij je verhaal. Anders kan ik alleen maar algemene antwoorden geven.

Wat is kleiner dan normaal? Je hebt verschillende formaten grasparkieten.

Vedermijt kan een mogelijkheid zijn, dat veroorzaakt jeuk, evenals schurft een optie kan zijn. Een parkietje van 12 weken kan ook gewoon in de rui zijn. Daarnaast is het vrij normaal dat parkietjes zich veel poetsen. Als je meer eet, dan poep je ook meer. Niet iedere parkiet eet evenveel. Je moet wel in de gaten houden dat je parkietje niet te dik wordt.

Tot slot: bij twijfel over de gezondheid bezoek je de vogelarts. Parkietjes laten het pas laat merken als zij ziek zijn, dus zodra je een ziekteverschijnsel opmerkt, moet je er snel bij zijn, anders ben je te laat.

savannahvk

#2
Zit hij alleen? Heb je ook goed gekeken of hij zichzelf niet schoonmaakt maar plukt? Want hoeveel aandacht je ook geeft aan een vogel, je kan nooit een echt maatje vervangen, en kunnen ze uiteindelijk toch eenzaam zijn.... Een foto zou dus wel fijn zijn :) En als je het niet vertrouwt naar de VA! Want het kan ook  schurft zijn....of iets anders.

ParkietHaarlem

Bedankt voor beide reacties.
Ik begrijp dat de symptonen enigsinds tegenstrijdig zijn en dat er misschien niets aan de hand is. Maar toch wilde ik graag jullie mening.

@Savanna: De parkiet plukt zichzelf niet.

De belangrijkste verschillen ten opzichte van mijn andere parkieten zijn:

1. Kleiner postuur
2. Uitpuilende oogjes
3. Geen volledige kleur op de buik. Duidelijk witte plekken zichtbaar.
4. Kale plekken in hals en onder de vleugels.

Ik heb wat problemen met het uploaden van de foto's. Ik zal deze vandaag proberen te uploden.

ParkietHaarlem

#4
1ste foto van Loeka waar de buik goed zichtbaar is.

Ook kan je de veren rondom zijn snavel zien. Dit is heel dun en kaal achtig.

ParkietHaarlem

2de foto van Loeka waar je goed onder de vleugels kan kijken.
Daarnaast kan je een inschatting maken van zijn grootte.

De gele parkiet is 9 maanden
De groene parkiet is 8 weken

De blauwe parkiet (Loeka) is rond de 12 weken.

*wendy*

Onder de vleugels ziet er - voor zover ik kan zien - normaal uit. Op het buikje zie ik wat je bedoeld. Het zou vedermijt kunnen zijn. Maar hier ben ik absoluut niet zeker van. Het hoeft niets te betekenen.

Wil je het zeker weten, dan kan je beter even naar een vogelarts.

Er is overigens geen sprake van schurftmijt. De neusdop en snavel zien er keurig schoon uit. Dus dat is het zeker niet. Met je parkietje is qua formaat ook niets mis. De oogjes zijn ook normaal.

Behandeling vedermijt:
Bogena Anti-Parasiet 10. Je kan het beste alle drie de vogeltjes een pipetje in de nek geven. Dit dient na 4 weken (niet eerder) herhaalt te worden. Dit wordt ook preventief gebruikt, dus het kan geen kwaad.
Je kunt ook behandelen met Frontline Spray (http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbak_kattenverzorging/frontline/170937): 1 pufje onder 1 vleugel. Herhaling is dan niet nodig.
Als er sprake is van vedermijt, dient ook de kooi en de omgeving (de kamer waar ze in zitten) goed ontsmet te worden met een ontsmettingsmiddel.

Wacht de mening van anderen nog even af.

savannahvk

Mijn jongste parkietje heeft ook van zulke witte plekjes op d'r buik, maar krabben doet ze niet... als je het echt niet vertrouwd zou ik langs de dierenarts gaan, want dan zou het vedermijt kunnen zijn. De vleugels zien er naar mijn idee ook gewoon keurig uit., en met de oogjes is ook niks mis hoor. :)

Sonja

Als je er niet helemaal gerust op bent, kun je het beste even een bezoekje brengen aan een vogelarts.
Gewoon voor de zekerheid.
Ik zou niet -voordat je zekerheid hebt of er echt iets aan de hand is en zo ja, voordat je weet wát- zelf met middeltjes in de weer gaan.

Het snaveltje/neusdop, de oogjes en ook het formaat van je parkietje: daar zie ik niets bijzonders aan.
Een mooi parkietje trouwens, en een grappige actiefoto. :D