2e parkiet

Gestart door Matthieu S, september 25, 2012, 17:55:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Matthieu S

Beste mede-parkietenliefhebbers

Ikzelf heb een parkietje (mannetje) van 4 jaar, vroeger had ik er veel tijd voor, maar nu een pak minder. Dan komt al gauw de vraag, een 2e parkietje of niet, mijn kooi is zeker groot genoeg, dus dat is geen probleem, maar aangezien de "Koko" al 4 jaar is, weet ik niet als dit wel verstandig is om een 2e parkiet erbij te zetten. Hij is het nu zo gewoon, misschien ziet hij een kooigenoot eerder als een bedreiging dan als een vriend?

Misschien kunnen jullie mij verder helpen?


Alvast bedankt

Matthieu Sergeant

Sonja

Hallo Matthieu,

Over het algemeen kun je een parkietje ook als hij al wat ouder is (en al die tijd alleen is geweest) nog wel blij maken met een lief vriendje, hoor. (uitzonderingen daargelaten)
Ik heb mijn parkietje ook eerst een paar jaar alleen gehad, en er daarna een soortgenootje bij gehaald.
Je kunt ze dan wel het beste eerst geleidelijk aan elkaar laten wennen, daar heb ik tenminste zelf goede ervaringen mee.

Omdat Koko een mannetje is, kan er zowel een mannetje als een popje bij.

Groetjes
Sonja

Matthieu S


*wendy*

Sky heeft ook 4,5 jaar alleen gezeten en heeft sinds eind februari een vriendje erbij. En hij is zo blij! Ik heb zo'n spijt dat ik 'm zo lang alleen gehouden heb. Ik heb nooit een soortgenootje kunnen evenaren. Ik ben blij dat ik alsnog besloten heb een vriendje erbij te nemen. Dus ik kan het alleen maar aanraden. Ik heb ze ook in aparte kooien aan elkaar laten wennen. Zodra zij aangaven naar elkaar toe te willen, heb ik beide kooien open gedaan en ze buiten de kooi kennis met elkaar laten maken. Hier had ik een goed gevoel bij en dit ging perfect.

mobii

Hoi Matthieu,

Ik heb iets andere ervaringen dan de andere forumleden. Mijn parkietje bowie was ook al 3 jaar, toen heb ik er eentje bijgekocht. Op sommige momenten kunnen ze het wel goed vinden met elkaar, heb in elk geval het idee dat ze niet meer zo alleen zijn. Maar het jongste parkietje is veel dominanter en drukker dan de andere (heeft waars met karakter en leeftijd te maken). Ik heb ze in het begin goed aan elkaar laten wennen (2 kooien, samen los, na paar weken bij elkaar), ik dacht dat het nog wel goed zou komen.

Nu zit ik met het dilemma wat  te doen. tweede parkiet weg, omruilen, of een hok met twee aparte gedeeltes. Dus... denk er nog even goed over na. Probeer eventueel een afspraak te maken bij de kweker dat je het parkietje na 2 maanden ofzo nog kan ruilen.

Succes, groetjes Mobii

Ps. Mijn oudere parkiet kan ook niet vliegen, misschien is hij daarom het 'pispaaltje.'