Volume van het brabbelen

Gestart door Helma, september 27, 2012, 14:03:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Helma

Hallo allemaal,
Na een lange tijd zonder parkiet, hebben wij sinds vijf weken een parkietje in huis. Hij is nu 3 maanden oud. Regelmatig zit hij zachtjes te brabbelen en het ljjkt soms dat hij het 'fiet-fieuw' fluitje al over begint te nemen. Ik vroeg me af of het volume waarmee ze brabbelen ook nog gaat toenemen als ze ouder worden. Ik vind het namelijk zo gezellig, dat gekwetter...
Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie parkieten was..
Alvast dank voor de reacties.

Sonja

Hallo Helma,

Wat leuk dat je weer een lief kromsnaveltje in huis hebt genomen. :)

Over het brabbelen/kwetteren:
Mijn eigen ervaring is dat ze dat de ene keer wat harder doen, en de andere keer wat meer "in zichzelf", wat zachter.
Ook volwassen parkietjes doen dat, dat heeft m.i. niet zozeer met de leeftijd te maken.

Wel heb ik gemerkt dat mijn eigen parkietjes (die praten en doen ook allerlei geluidjes na) een nieuw woordje of geluidje wat ze geleerd hebben, in eerste instantie wat zachter nadoen.
Het lijkt een soort van "oefenen", want naarmate ze het duidelijker kunnen nabootsen komt het er ook met meer zekerheid uit, zeg maar. ;)

Verder hangt het er ook vanaf hoeveel geluid er in de omgeving is.
Hoe meer geluid, hoe harder het gekwetter van de parkietjes, want wat is er nu leuker om te proberen er bovenuit te komen? ;)

Groetjes
Sonja


Helma

Sonja,
Bedankt voor je antwoord. Ja het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
We hebben inmiddels twee honden, dus eerst enorm getwijfeld, maar blij dat we toch gedaan hebben.
We hebben hem Pino genoemd.
Pino is een parkietje dat echt op gang moet komen.
Het heeft een week geduurd voordat hij tot leven kwam en ook nu na een week of twee, heeft hij in de gaten dat de parkietenboom toch wel erg leuk is.
Daar brabbelt hij er wat af en alsof de duvel er mee speelt, begint hij zowaar steeds harder te kwebbelen.
Maakt niet uit, we helpen hem gewoon leren dat het buiten de kooi wel erg leuk is.
We krijgen over een paar weken een logee die je de oren van je hoofd tettert, wie weet wat hij daar nog van leert hahaha.

Sonja

Hoi Helma,

Je parkietje moet ook gewoon nog wat wennen, en je merkt al dat hij zich al steeds meer thuis begint te voelen.
Hoe meer hij op zijn gemak is, hoe meer praatjes hij zal krijgen.

Veel plezier met Pino! En ook met het logeetje erbij straks, dat gaat vast een gezellige boel worden. ;)
Wel zal Pino zich waarschijnlijk wat eenzaam gaan voelen als dan straks zijn soortgenootje weer weg is...

Parkietjes zijn tenslotte groepsdiertjes, dus je kunt altijd in overweging nemen om hem een lief vriendje of vriendinnetje te geven, zodat ze samen de boel op stelten kunnen gaan zetten, want zeg nou zelf, dat is nóg gezelliger, toch? ;D

Groetjes
Sonja

Helma

O ja hoor, die optie is zeker aanwezig.
We hebben er in het verleden ook twee gehad.