Parkiet springt op het gezicht

Gestart door noekienoek, september 24, 2012, 19:52:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

noekienoek

hallo iedereen,

Wij hebben een parkiet van 3 jaar oud.. De laatste tijd toont hij raar gedrag wat hij niet eerder deed.
Als hij bij mijn moeder op de schouder zit aast hij op haar bril. Hij springt omhoog en gaat aan de poot van de bril hangen naast het gezicht en pikt haar dan net boven haar oog. Nu heeft mijn moeder de bril een keer afgezet en dan doet hij het nog maar grijpt zich gewoon vast aan het gezicht.
Dit is natuurlijk pijnlijk en daarom vragen we ons ook af waarom hij dit toch doet! Hij doet het alleen bij haar.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee!

Groetjes Anouk

Parkieten-Freak

Mijn parkiet deed dit ook toen hij nog jong was. Hij ging aan mijn brilpootje hangen en verplaatste zich vervolgens richting glas. Prachtig uitzicht had ik daar. :)
Mijn parkiet vond destijds mijn wenkbrauwen heel interessant om aan te knabbelen. Gelukkig heeft hij dit niet lang gedaan, op een gegeven moment was voor hem de lol eraf.
Ik denk dat jouw parkietje ontdekt heeft dat brilhangen leuk is. Hij associeert dit gebeuren duidelijk met je moeder, vandaar dat hij nu alleen tegen haar gezicht aanspringt want hij zoekt haar bril.
Wat ik zou doen is hetvolgende: laat je moeder gewoon haar bril ophouden. De eerste de beste keer dat hij aan de brilpoot gaat hangen, pakt je moeder hem op zonder hem aandacht te geven. Hup naar de kooi, even deurtje dicht en laat hem maar even 10 minuten zitten zonder hem aandacht te geven. Daarna laat je hem opnieuw los.
Het kan zeker even duren voordat je parkiet doorheeft dat " brilpoot-hangen" resulteert in 10 minuten kooi zitten, geef dus niet te snel op.  ;)