kleurslag vogels goed?

Gestart door grasParkiet2, september 11, 2012, 20:01:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

grasParkiet2

hoi ik heb 2 parkietjes die eieren leggen en wil graag weten of ik de kleurslag een beetje goed heb of dat iemand weet welke ze echt zijn. want ze hebben vorig jaar ook eitjes gelegd en wil kijken of ze misschien ergens split voor zijn.

Dit zijn mijn man en pop (1,5 jaar geleden dus waren nog jong):

Ik denk dat ze deze kleurslag hebben:
Man: Dominant Bont(EF), Groen(turquoise? omdat die vroeger heel licht groen-blauw was en nu heel groen, maar misschien is dit normaal bij groene parkieten dat ze licht beginnen en met de rui steeds sterkere kleur krijgen)-geel  (?geelmasker type 2)
Pop:Dominant Bont(EF), Hemelsblauw-wit

Dit waren de jongen van vorig jaar:

?Dominant Bont(DF), Groen-geel + ?Dominant Bont(DF), Hemelsblauw-wit + ?Turquoise (groen), Geelmasker type 2

En om alles in 1 topic te vragen wou ik graag weten of ik de kleurslagen van mijn 2 valkparkieten ook goed heb.
het gaat dan vooral over mijn pop:

Ze is sowieso een witmasker, cinnamon. Alleen ze heeft ook een witte vlek op haar achterhoofd hoort dit gewoon of is dit een teken van een beetje bont die erin zit?

hoop dat iemand mij kan helpen  :)
Alvast bedankt

Wouter

Citeermaar misschien is dit normaal bij groene parkieten dat ze licht beginnen en met de rui steeds sterkere kleur krijgen)-geel  (?geelmasker type 2)
Het is bij type 2 geelmaskers vaak zo dat na de jeugdrui de kleur verandert. Het geel van het geelmasker mengt zich dan met de kleur van onder andere het buikje en die zal dus verkleuren. Vaak zie je dat blauwe parkietjes verkleuren naar groen.

rissiejjj

Je valkje, ik vind het op deze foto niet overtuigend Cinnamon.
Daar is de foto van te slechte kwaliteit voor.
Voor mij is het nu gewoon een witmasker bonte.
Maar een betere foto kan misschien helpen, vind haar te donker op deze.

Het witte achterhoofdje mag je zien als bont.
Zelfs wat witte kuifveertjes en misschien is 1 verborgen vleugelveertje Wit zou al bont zijn.

Alles wat afwijkt behalve de splitvlek mag bont benoemd worden.

Op deze foto vind ik het dus niet overtuigend Cinnamon maar zoals ik zei, kan door de foto vertekend worden.


grasParkiet2

@wouter: bedankt voor je reactie. ja hij was eerst mee blauw en is daarna naar echt heel vel groen gegaan met hier en daar een iets blauw/groen veertje op zijn buik. maar als parkietjes geboren worden word de kleur dan feller na de jeugdrui?

@rissiejjj: dank je voor je reactie. maar ze was bruiner dan de andere witmaskers waar ze bij zat in de voliere. en bedankt voor het uitleggen van de hoe je bont kan zien. hier is een (misschien) een betere foto van haar.






grasParkiet2