kan een parkiet zich dood eten

Gestart door maartens, september 19, 2012, 13:02:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

maartens

hallo ik heb een parkiet en mijn vraag is kan een parkiet zich dood eten ja of nee

karin v h

Welkom op dit forum.
Je kunt misschien de vraag ook anders stellen.
Kan ik mijn parkietje 'dood voeren'!!!!!
Er is hier vrij veel geschreven over de hoeveelheid voer dat een parkietje mag hebben. Als je je daaraan houdt denk ik dat je je parkietje niet kan dood eten. Maar als je bij  je parkietje de hele dag de bakjes blijft vullen dan denk ik dat je verkeerd bezig bent.
Ja mijn parkietjes krijgen pellets dus ik weet niet precies hoeveel gram zaad ze mogen hebben.
Maar als je de zoekfunctie gebruikt moet je er denk ik wel uitkomen. ;)

Wouter

In theorie is het mogelijk natuurlijk.. Je ziet het vooral bij kleintjes die teveel gevoerd krijgen. Hiervan scheurt de krop. Of volwassen parkieten dit ook zullen doen, ik betwijfel het. Als je je, zoals Karin al zei, aan de aanbevolen hoeveelheden houdt weet je in ieder geval zeker dat je parkiet de juiste hoeveelheid voedsel binnenkrijgt.

Sara

Ik heb nooit een parkietje gehad die bleef eten van het voer dat hij dagelijks kreeg. Mijn parkietjes stopten altijd met eten als ze genoeg hadden, of er nu nog voer ter beschikking was hierna of niet (parkieten eten dan ook meerdere keren per dag kleine hoeveelheden). Ook mijn huidige parkietje heeft dit eetpatroon.

Ik denk echter wel dat parkietjes zich dood kunnen eten aan dingen die ze graag hebben, zoals bijvoorbeeld trosgierst en snoepstaven (snoepstaven geef je daarenboven best helemaal niet, want deze zijn niet gezond). Net als wij te dik worden van te veel eten/ongezond eten, worden parkietjes hier ook te dik van. Overgewicht kan dan ook bij dieren nare gevolgen hebben.
Zoals mijn voorgangers al gezegd hebben dus: de verantwoordelijkheid ligt geheel bij de baasjes, zij moeten ervoor zorgen dat hun huisdier(en) de juiste hoeveelheden en de juiste voedingsstoffen binnen krijgen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

jwsnekkers

Citaat van: Sara op september 19, 2012, 16:20:02
Ik heb nooit een parkietje gehad die bleef eten van het voer dat hij dagelijks kreeg. Mijn parkietjes stopten altijd met eten als ze genoeg hadden, of er nu nog voer ter beschikking was hierna of niet (parkieten eten dan ook meerdere keren per dag kleine hoeveelheden). Ook mijn huidige parkietje heeft dit eetpatroon.

Ik denk echter wel dat parkietjes zich dood kunnen eten aan dingen die ze graag hebben, zoals bijvoorbeeld trosgierst en snoepstaven (snoepstaven geef je daarenboven best helemaal niet, want deze zijn niet gezond). Net als wij te dik worden van te veel eten/ongezond eten, worden parkietjes hier ook te dik van. Overgewicht kan dan ook bij dieren nare gevolgen hebben.
Zoals mijn voorgangers al gezegd hebben dus: de verantwoordelijkheid ligt geheel bij de baasjes, zij moeten ervoor zorgen dat hun huisdier(en) de juiste hoeveelheden en de juiste voedingsstoffen binnen krijgen.

Vele groetjes,

Sara

Hier ben ik het mee eens mijn parkieten hebben een grote bak voer tot hun beschikking maar die hoef ik niet elke dag te vullen. Als ze zin hebben eten ze en anders niet. Alleen als ik trostgiers in de voliere hang dat is binnen 5 minuten op.

Groeten,
Sander

Kleintjes

Citaat van: jwsnekkers op september 19, 2012, 17:24:00
Hier ben ik het mee eens mijn parkieten hebben een grote bak voer tot hun beschikking maar die hoef ik niet elke dag te vullen. Als ze zin hebben eten ze en anders niet. Alleen als ik trostgiers in de voliere hang dat is binnen 5 minuten op.

Groeten,
Sander

Is echt gezonder elke dag vers voer en water neer te zetten ivm vliegjes en ander insecten / vervuiling.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sara

CiteerHier ben ik het mee eens mijn parkieten hebben een grote bak voer tot hun beschikking maar die hoef ik niet elke dag te vullen. Als ze zin hebben eten ze en anders niet. Alleen als ik trostgiers in de voliere hang dat is binnen 5 minuten op.

Ik bedoelde niet met mijn berichtje dat mijn parkietje te veel voer krijgt. Ik bedoelde dat parkietjes niet alles in één keer opeten, maar dat wil niet zeggen dat ze meer krijgen dan nodig. Grasparkieten moeten elke dag vers voer en water krijgen. Als ze te veel voer krijgen, krijgen ze niet alle voedingsstoffen binnen omdat ze de lekkerste zaadjes eruit gaan pikken.

Groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

jwsnekkers

Citaat van: Sara op september 19, 2012, 18:26:15
Ik bedoelde niet met mijn berichtje dat mijn parkietje te veel voer krijgt. Ik bedoelde dat parkietjes niet alles in één keer opeten, maar dat wil niet zeggen dat ze meer krijgen dan nodig. Grasparkieten moeten elke dag vers voer en water krijgen. Als ze te veel voer krijgen, krijgen ze niet alle voedingsstoffen binnen omdat ze de lekkerste zaadjes eruit gaan pikken.

Groetjes,

Sara

Ik bekijk elke dag het voer gaat er een beetje uit voor de kwartels en komt er weer een beetje vers voer in. Het water ververs ik elke dag en soms wel twee keer. En het meeste is wel op na een dag hoor met 12 parkieten en 2 Rosella's.

foxie13

volgens mij kan je pallets onbeperkt geven. Een parkiet stopt met eten zodra hij/zij vol zit. Met zaadjes wordt er meestal minder gegeven, omdat ze anders gaan snacks.