Echinacea

Gestart door Sonja, september 16, 2012, 19:39:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sonja

Hallo allemaal,

Ik heb ook eens een vraag. :)

Zo af en toe geef ik mijn inmiddels behoorlijk bejaarde konijntje een kuur Echinacea, om haar weerstand zo goed mogelijk op peil te houden.

Een homeopaat adviseerde me om Echinacea alleen als kuur te geven: 2 weken geven, 1 stopweek, en dan (eventueel) nog eens 2 weken.
Daarna weer een poos niet.
Zij gaf aan dat als je Echinacea voortdurend geeft, de werking vermindert en op den duur helemaal uitblijft.

Nu vraag ik me dus af hoe dat zit met XtraVital.
Immers, dat wordt door velen dagelijks aan onze parkietjes gegeven, jaren aaneen....
Dat zou dan betekenen dat de Echinacea die erin zit, eigenlijk niets meer doet.

Hoe denken jullie daarover?

Groetjes
Sonja

karin v h

Kun je dat eigenlijk met elkaar vergelijken. Is het in het zaad niet miniem en als druppel hoger?
Ik heb het idee/gevoel dat je het niet met elkaar kunt vergelijken qua inhoud (als je snapt wat ik bedoel).

Wouter

Ik weet niet hoe het precies zit met Echinacea, maar ik weet wel hoe het bij antibiotica zit en ik denk dat dit een soortgelijke situatie is.

Aan vee wordt vaak antibioticum toegediend om zieke dieren te voorkomen. Als de dieren constant worden volgepropt met antibiotica dan zullen er resistente bacteriestammen ontstaan (die dus ongevoelig zijn voor antibiotica), die vervolgens ook weer een gevaar vormen voor de mens. Om dit te voorkomen zijn er bepaalde MRL-waarden (Maximale Residu Limiet) ingesteld, die wettelijk bepalen hoeveel van de antibioticum gegeven mag worden. Deze hoeveelheid zal genoeg zijn om bacteriƫn enigszins te bestrijden en bacteriegroei tegen te gaan, maar deze hoeveelheid is vrijwel niks vergeleken met de hoeveelheid die gegeven wordt bij een kuur.

Ik denk dat hetzelfde ongeveer aan de hand is met Echinacea. De hoeveelheid die in het voer zit zal, zoals karin al beschreef, waarschijnlijk niet te vergelijken zijn met de hoeveelheid die gegeven wordt bij een kuur.

Dit is puur hoe ik denk hoe het zit.

Parkieten-Freak

#3
Het is sowieso de vraag of echinacea iets doet.
Het zou stimulerend werken op het immuunsysteem maar hard wetenschappelijk bewijs hiervoor ontbreekt. Dit neemt niet weg dat veel mensen zeggen "baat" te hebben bij dit middel.
Op zich kan het bij mensen geen kwaad om dit langere tijd te gebruiken maar ik weet niet of dat ook voor dieren geldt.
Ik weet helaas dus niet of het werkt, ik weet niet hoe het werkt en weet helaas ook niet of er resistentie voor Echinacea kan optreden.

Als we er even van uitgaan dat Echinacea werkt:
Of de hoeveelheid die in XtraVital zit op zich voldoende is om de weerstand te verhogen?
Dat denk ik wel. Een wat lagere onderhoudsdosering kan zeker effectief zijn. Bij acute klachten kan een hogere dosering nodig zijn.


Leuk artikeltje:
http://www.skepsis.nl/echinacea.html


Wouter

Echinacea schijnt vaak vergeleken te worden met het placebo effect. Voor mensen die niet weten wat het is: een placebo is een niet-werkend medicijn dat als blanco wordt meegenomen in een proef of een bepaald ander medicijn werkt. Sommige mensen schijnen bij de gedachte dat ze een werkend medicijn toegediend krijgen al een vermindering van de klachten te merken. De werking van een placebo schijnt redelijk gelijk op te gaan met de werking van Echinacea.

Ik ben er in mijn antwoord inderdaad vanuit gegaan dat het werkt (mocht het niet werken, dan zou het niet veel uitmaken of de Echinacea in XtraVital wordt toegediend) en dat er resistentie kan ontstaan. In dit geval denk ik dat de hoeveelheid in XtraVital minder is dan de hoeveelheid die resistentie kan veroorzaken.

Sonja

Bedankt voor jullie antwoorden. :)

@PF: Dat Echinacea op zich wel werkt, daar ben ik persoonlijk wel van overtuigd.
Ik gebruik het al jaren bij mijn dieren, en merk -bijv. aan mijn konijn- dat het effect heeft.
Zo heeft ze -met perioden- een snotneusje en soms een traanoog.
(ze heeft overigens niet de ziekte "snot")
Deze verschijnselen duiden bij haar op een verminderde weerstand, en ze verdwijnen altijd na een kuur Echinacea.
Dat is m.i. geen toeval oid, maar gewoon een teken dat dit middel goed werkt.
Een dier kan ook niet veinzen.

Ik zie het ook niet als een wondermiddel, maar wel als een ondersteunend middel om de weerstand te verhogen als dat nodig is, bijv. tijdens de rui of in andere situaties waarin dat gewenst is.

En daarin bewijst het, vind ik, goede diensten.