2 parkieten, geen van beide 100% tam

Gestart door quinten96, september 05, 2012, 16:56:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

quinten96

Eej parkietenfreaks!

Ik heb hier dus 2 parkieten. 1 mannetje (Winky: 1 jaar ongeveer oud) en 1 vrouwtje (Dobby: 3 jaar oud).
Geen van beide zijn 100% tam. Ze gaan op maar blijven nooit lang zitten. Dobby lijkt zelfs nog een beetje bang van ons. We begrijpen echt niet waarom.
We hadden eerst een super tamme parkiet (Flippy) maar die is toen op 3 jarige leeftijd zeer onverwacht gestorven aan ondervoeding (wij weten nog steeds niet hoe
dat kan aangezien we hem goed verzorgde maar dat was de diagnose van die dierenarts 3 dagen voor zijn dood).

Maar nu ben ik dus opnieuw begonnen met tam maken. Toen we Winky kochten vorig jaar was hij al tam. Tenminste.. hij ging op je hand zitten enzo maar dat doet hij nu nog steeds.
Hij blijft zelden lang op je hand zitten en kusjes geven wil hij echt niet. Hij bijt niet meer echt naar de mond tenzij je echt te dichtbij komt. Normaal gaat hij gewoon zo ver mogelijk naar achter hangen. Voor de rest is hij een brokkenpiloot. Hij vliegt super snel maar als hij dan is probeert bij ons op de schouder te komen zitten, lukt het hem meestal niet want hij heeft moeite met landen op bewegende voorwerpen. En zijn evenwicht is ook niet 100% voor mijn gevoel want hij hangt nogal is ondersteboven aan de lamp (kan ook door de grijpkracht van zijn poten komen die hij altijd losjes rond alles legt)
We mogen ook niet een kusje op zijn buikje geven.

Voor Dobby is het ongeveer hetzelfde maar met haar hebben we over een periode van 3 jaar bereikt dat ze bijna niet meer bijt (echt gewoon bijna nooit) maar ze gaat nog
steeds piepen als we haar proberen een kusje te geven.

Mijn doelen zijn:

Tenminste 1 van de vogels (waarschijnlijk Winky want die is de jongste) leren kusjes te geven en op de hand te blijven zitten voor een langere tijd (en ook schouder etc.)

Iemand tips om dit te versnellen? Ik gebruik trosgierst en dan zit bijv. Winky op de lamp en dan laat ik hem het trosgierst zien en zet ik een stap of 2 naar achter en zeg op.
Dan komt ook wel naar me toen om aan het trosgierst te zitten. Maar wanneer ik verder weg ga komt hij niet. En als ik geen trosgierst gebruik, springt hij in plaats van op mijn hand het liefst heel
de lamp rond zodat hij maar niet op hoeft te gaan terwijl ik mijn hand dan vlak bij hem houd.

Bij Dobby zijn we nog minder ver. Daar moet ik persé de hand vlak voor haar houden.

Any tips zouden fijn zijn :D

-Darkshadenl

Wouter

Als dat is wat je wilt is een grasparkiet misschien geen goed huisdier. Grasparkieten zijn geen knuffeldieren en hebben allemaal een heel eigen karakter. Het zou kunnen dat het gewoon niet in het karakter van de beestjes zit om nog tammer te worden.

Ik zou blijven trainen zoals je nu doet. Laat het trosgierst zien en doe het in je hand. Als ze dan op je vinger komen mogen ze wat trosgierst.