Handopfok voeding parkietje onbekend hoe oud.

Gestart door leoleus, augustus 25, 2012, 22:06:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

leoleus

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds vanavond een parkietje in huis waarvan we niet goed weten hoe oud het is. Het zit redelijk in de veren (geen dons meer). Het eet echter nog geen zaad zelf. Nu heb ik al op internet gezocht hoe te voeden. we hebben het opgehaald bij (hij noemt zichzelf een kweker) iemand die alleen kweekt voor de vlucht. De ouders waren niet meer bij het nest. Vonden dit erg zielig en hebben het beessie "opgevangen".

Las dat we dit met een theelepeltje zouden kunnen doen. Nu hebben we (nog) geen speciale pap in huis. Wel eivoer en brinta. kan het hiermee een dag totdat ik maandag speciaal voer in huis heb? Het kropje zat volgens ons nu nog vol.Aangezien we niet weten hoe oud hij is (ook niet geringt) weet ik dus ook niet hoeveel en hoe vaak de voedingen moeten.

Hebben totaal geen ervaring met handopfok dus alle tips zijn welkom om dit lieve beestje toch en redelijk goede start te geven. Ik zal proberen om morgen een foto te plaatsen.

Groetjes Leonie

karin v h

Ik heb precies hetzelfde gehad daardoor ook de stress erbij.
Ik heb pellets geprakt en ze dat met een spuitje gegeven, ik weet niet of je dat hebt.
Met brinta heb ik geen ervaring waar ik wel later achter kwam wat ik niet wist, geef het niet koud wat ik deed maar lauw!
Heb je trosgierst om uit je hand te laten eten? Dat zou je ook kunnen proberen om de tijd te rekken tot maandag.
Ik weet niet waar je woont maar ikheb een hele grote bus opfokvoer staan!

leoleus

We hebben wel trostgier staan. Zal morgen proberen om dit ook te geven. Had al gelezen dat de voeding wat warm moet zijn ivm kropontsteking. Misschien ook een idee om wat zaad op de grond te leggen zodat hij eventueel kan proberen dit te gaan eten?

Wij wonen in Hardenberg (Overijssel). Hoop dat het kleintje het gaat redden. Heb nu een kartonnen doosje half open geknipt waar hij zelf in kroop in de kooi liggen. Hij zit nu wel bij onze andere parkiet in. Deze is ruim 5 maand. Deze vind het allemaal prima. Kijkt er niet naar om.

karin v h

Ik had onder in de kooi een zachte doek gelegd en dat vonden ze ook heerlijk om in te slapen. Misschien is dat ook een optie om in de doos te leggen. ;)

josrossen

Ons parkietje (Tjogie) is nu 8/9 weken oud. We hebben het zelf moeten voeren vanaf dat het 1 week oud was. (uit noodzaak)
Nutribird gegeven, met gekookt water aanmaken en lauwwarm voeren. Met 5/6 weken trosgierst en zaadjes los
in de doos/kooi gelegd. Tjogie eet nu zelfstandig de zaadjes en krijgt 's avonds nog pap. Voor en na het eten wegen dan
weet je of het goed aankomt en op gewicht blijft.
Als je parkietje net in de veren zit dan vergelijk ik het even met ons parkietje, dan is het misschien 7 weken oud.
Tjogie kreeg met 7 weken 2x per dag pap, 's morgen en 's avonds. (verhouding 1 deel pap met 2 delen water)
Als het parkietje bij een andere zit dan zal het zijn voorbeeld volgen om ook zaadjes te gaan eten. Ik zou als het
mogelijk is wel het parkietje even wegen (voor en na de pap). Als het parkietje bijv. 35 gram weegt, mag het 3,5 gram pap
krijgen. Deze info heb ik ook via internet en kwekers gekregen. Veel succes.