Op De Vinger Komen

Gestart door katrien, november 02, 2005, 11:13:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

katrien

Hallo
Mijn nieuw parkietje flupke
is NIET bang van mijn hand,als ik bezig ben in het kooitje komt
hij gezellig naast mijn hand zitten.
Maar als ik mijn vinger uitsteek voor dat hij erop komt zitten
is hij bang en vliegt weg.
Dit snap ik niet :blink:

Sara

Misschien heeft ie nog niet genoeg vertrouwen in je om op je vinger te komen.Maar het is vooral wennen aan je hand.Je kon ook even de zoekfunctie gebruiken er staat veel uitleg over het tam maken op dit forum.Je blijft best proberen en heb vooral veel geduld om je grasparkietje op je vinger te laten komen.

groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Sonja

Hoi Katrien,

Ik heb weleens gemerkt, dat sommige parkietjes in het begin wat bang kunnen zijn, als je je vinger uitsteekt. Dat kan, zeker in het eerste begin, op je parkietje misschien wat "bedreigend" overkomen.
Probeer veel geduld te hebben, en maak eens een "vuistje" van je hand, sommige parkietjes durven daar eerder op te zitten, dan op een uitgestoken vinger.

Verder kun je hier op het forum heel veel terugvinden over het tam maken, en ook hier:

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Veel succes. :)

Groetjes, Sonja.

katrien

Hallo
Bij mij lukt het gewoon niet. :(
Hij is nog banger van mijn vuist dan mijn vinger.
Vandaag heb ik mijn vinger nog uitgestoken,maar vliegt weg. :(
Daar juist heb ik het nog eens geprobeert en kwam even op mijn vinger en vlooog dan direct weg.Gisteren stak ik mijn vuist uit,vloog weg tegen de tralies dan op mijn hand gelant,en toen hij wist dat hij op mijn hand zat vloog hij paniekerig weg.
Ik weet echt niet meer te doen :unsure:
ik ga elke site af voor tam maken maar het lukt gewoon niet :(
Heeft er echt niemand goede tips?

Sonja

#4
Hoi Katrien,

De beste tip die ik je kan geven, is geduld, en nog eens geduld hebben. ;)
Als ik me niet vergis, heb je Flupke nog niet zolang, en tam maken gaat niet in een paar dagen of weken, maar kost veel tijd.

Als je je hand in de kooi steekt, en Flupke gaat aan de tralies hangen, wat doe jij dan? Want als je, als reactie op het vluchtgedrag van je parkiet, je hand uit de kooi haalt, denkt Flupke dat hij op die manier je hand weg heeft gejaagd, en blijft hij zo doen.
Belangrijk is dus, dat je je hand pas uit de kooi haalt, als hij blijft zitten. Zo leert hij geleidelijk dat hij niet bang hoeft te zijn.
Blijf zelf rustig, want je parkiet zal het zeker merken als je dat niet bent, en ook onrustig blijven daardoor.

Je hebt het over "wegvliegen", maar uit je berichtje kan ik niet opmaken, of je bedoelt dat hij de kooi uitvliegt, of dat hij in de kooi wegvliegt. (ik begreep eigenlijk het laatste). Het is nl. niet verstandig om je vogeltje nu al de kooi uit te laten, maar pas als hij goed handtam is. (dus zonder aarzelen op je hand komt zitten in de kooi)

Veel succes. :)

Groetjes, Sonja.