Parkiet doet niet lief tegen de andere

Gestart door simon86, augustus 15, 2012, 15:39:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

simon86

Ik heb 2 parkieten.
1 mannetje heb ik al een aantal jaar, die heeft altijd alleen gezeten, is ontzettend lief en erg tam.
1 vrouwtje is nu bijna 1 jaar. Die heb ik sinds ze 7 weken is.

In het begin hebben ze apart gezeten, wel de kooien naast elkaar. Rustig laten wennen en steeds iets langer bij elkaar.
Het vrouwtje was vanaf het begin de baas en achtervolgde het mannetje ook constant vooral als ze los vlogen (daar moest hij behoorlijk aan wennen dus ik liet ze ook regelmatig apart los).

Meestal gaat het goed samen maar het vrouwtje doet regelmatig lelijk. Dan zitten ze gewoon samen op een stokje en ineens pikt ze hem of ze jaagt hem weg bij de voerbakjes.
Er zijn 4 voerbakjes en de kooi is behoorlijk ruim.

Het mannetje blijft maar altijd lief doen en ik weet niet goed wat ik hiermee moet.
Ik zit er over te denken om ze apart te zetten maar dat vind ik geen definitieve oplossing..

Hopelijk heeft er iemand nog een idee voor mij.

*wendy*

Wat je omschrijft klinkt mij eigenlijk in de oren als normaal parkietengedrag. Hier jagen mijn parkietjes elkaar ook regelmatig weg en dat is dan vooral Milo die dat bij Sky doet. Maar ze zitten ook regelmatig lekker naast elkaar, voeren elkaar, kroelen met elkaar, vliegen samen..

Volgens mij is het normaal en hoef jij je nergens zorgen om te maken. Dit is de mnnier van communiceren. Het is pas niet normaal meer als er bloed vloeit..

Esther751

Die van mij doen ook precies hetzelfde!

Het ene moment zitten ze lekker tegen elkaar te kwetteren en het volgende moment pikt het vrouwtje naar het mannetje.
En even later zitten ze weer te kwetteren.

Ik heb me hier in het begin ook zorgen over gemaakt, maar ik merk dat ze er zelf geen last van hebben, dus waarom zou ik dat wel moeten hebben? ;)

Gewoon lekker laten gaan, tenzij (wat Wendy ook zegt) er bloed vloeit........

Groetjes, Esther

simon86

Nee er vloeit geen bloed maar ik zie ze ook nooit elkaar voeren of samen kroelen.
Wel zitten ze vaak naast elkaar.
Ik vind het gewoon vervelend dat het vrouwtje het mannetje uit het niets pikt maar blijkbaar hoef ik me daar geen zorgen over te maken :).

Dank jullie wel!

Esther751

Hoi Simon,

die van mij voeren en kroelen elkaar ook nooit. Het is echt geen koppeltje.
Soms lijken het vriendjes en soms heb ik het idee dat ze elkaar alleen maar accepteren.
Maar als de één in een ander gedeelte van de kamer vliegt, dan roepen ze wel naar elkaar.

Het klinkt mij als normaal gedrag.

Groetjes, Esther

Justbe123inge

Het vrouwtje duldt het mannetje schijnbaar wel maar kan het niet nalaten af en toe even te laten merken wie de baas is. Is heel natuurlijk, het mannetje wijkt ook dus er is niets aan de hand.