Giftig?

Gestart door Jokie, augustus 11, 2012, 21:35:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jokie

Hoi allemaal!

Ik heb weer een leuke,
gisteren twee nieuwe planten gekocht, had van tevoren al wel op de lijst gekeken op deze site
waar alle giftige planten opstaan, zodat ik die in ieder geval niet in huis zou halen.
Ik heb dus twee super mooie palmbomen. Een echte originele bounty-eiland palmboom en een kokosnootpalm.
Ze komen ook voor in Australie, het geboorteland van onze kleine vriendjes.

Maar goed, ik heb net voor de zekerheid nog even zitten googlen, en ik kwam een site tegen waarop
een "palmboompje" (met de latijns naam Buxus Sempervirens) zowel op de lijst met giftige als op de lijst met niet-giftige planten staat!
Nu is de latijnse naam een heel andere plant, komt niet eens in de buurt van wat ik heb,
maar jullie begrijpen dat ik nu wel aan het twijfelen ben gebracht!
Misschien klopt de latijnse naam op de site niet, misschien de benaming "palmboompje" niet, en dan staat ie ook nog eens op beide lijsten!  ??? Ik snap er niks meer van...

Iemand ervaring met parkietjes icm palmbomen?? En dan dat ze in dezelfde ruimte zijn, want ik zie 'm niet direct in de plant
zitten en ervan eten. Ik heb al maanden een appelboom in de kamer gehad voor hem, vol met speeltjes, en daar deed ie ook niks mee..

Ik hoor het wel, alvast hartelijk dank voor de antwoorden en het meedenken! :)

Groetjes
Joke

Sonja

Hallo Joke,

Buxus is geen palm, je ziet vaak buxus-haagjes in tuinen, het gaat om dit plantje:
http://www.buxus.nl/index.php?page=shop.product_details&category_id=1&flypage=tpflypage.tpl&product_id=37&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=53

Of de palmen die jij hebt, giftig zijn voor parkietjes durf ik zo niet te zeggen.
Er zijn vele soorten palmen, en ik weet niet welke soort jij precies hebt.
Bij twijfel is het altijd beter om te zorgen dat je parkieten er niet bij kunnen komen.

Groetjes
Sonja

Jokie

Het zijn een kokospalm en een dwerg dadelpalm, heb het net even opgezocht ;)

De officiele namen zijn dan: Phoenix roebelenii en Cocos nucifera.

Ik wist inderdaad dat de buxus giftig was, maar omdat ze het op die site een "palmboompje" noemden,
dacht ik dat misschien de vertaling niet klopte en gewoon alle palmbomen wel giftig zijn??
(niet heel waarschijnlijk, maar de site was gewoon heel onduidelijk)

Ik heb er al wel op gezocht, op de palmen die ik nu heb, maar kan echt niks vinden verder over dat ze giftig zijn..
Zorg er in ieder geval voor dat Ricky er niet bij komt, tot ik zekerheid heb!

toefie

hahaha ik koop geen planten meer,mijn kippetje heeft ze totaal geëxecuteerd,kon ze allemaal weggooien, ::)

gerritke

Buxus is een plant die, in tegenstelling tot veel andere planten, in de volksmond ook bij (een van de) latijnse namen wordt genoemd.

Onder de Nederlandse naam Palmboompje vallen veel buxus soorten.
De buxus die wij als heggetje kennen heet inderdaad Buxus sempervirens.

jwsnekkers

Ik zet er af en toe takken van een conifeer in vinden mijn vogels helemaal geweldig. Na een paar weken zijn deze helemaal kaal geplukt. Houd ze lekker zoet.

Groeten,
Sander

Jokie

Bedankt voor de tips!
Ik zal dat ook eens proberen! Tot nu toe zijn er geen problemen, hij ontwijkt de palmen in de vlucht en vindt ze totaal niet interessant!
Geen zorgen meer dus voor ons en heb ondertussen na veel onderzoek ook gevonden dat deze echte palmbomen niet giftig zijn, in tegenstelling tot de buxussoorten inderdaad. :) gelukkig!!

simpy

Hallo Jokie

Mij hebben ze ooit verteld dat dieren (ook in gevangenschap) van nature weten welke planten ze kunnen eten en welke niet.
Mijn vader heeft als hobby tuinieren en bij mij staat dus de hele woonkamer vol met planten, en het is altijd goed gegaan.

Groetjes, Simone

Pippin

En zo zijn al heel wat dieren onder de groene zoden beland. Jonge dieren leren wat ze kunnen eten en wat niet van hun ouders (en waar water te vinden is en de beste voedselplekken). En die hebben het weer van hun ouders geleerd. Of het nu om veulentjes gaat, puppy's, kittens of zelfs mensenkleuters: het gevaar leer je van je ouders (meestal de moeder). Dat is het doel van de kindertijd. Als je dus een ervaren moeder parkietje hebt en de oma is ook ervaren, zou je het er misschien op kunnen gokken. Maar waarom het risico nemen als er zoveel bewezen onschuldige planten zijn die ze wel zonder gevaar kunnen slopen/eten? Zeker met buxus en taxus zou ik geen enkel risico nemen en denken: oh, dat weten ze van nature wel.

Jij hebt van je vader geleerd welke planten gevaarlijk zijn en welke niet. En dat werkt dus. Maar het is wel overgedragen kennis, en niet van nature aangeboren. En zo gaat het ook bij dieren...  :)