Irritant indien uit kooi

Gestart door leoleus, augustus 07, 2012, 14:57:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

leoleus

Onze parkiet is sinds een paar weken zeer irritant uit zijn kooi. Hij vliegt dan elke keer op je hoofd en gaat pikken aan oren,ogen e.d. Heeft dit nooit gedaan, kwam wel bij je zitten maar deed niks,vloog dan ook weer weg. Wanneer hij dit nu gaat doen zetten we hem terug naar zijn kooi echter hij blijft dapper terug vliegen. Bijt dan ook stevig in je hand als ie terug moet,maar stapt wel op.Ik wil ook nie dat hij nu in de kooi moet blijven. Iemand tips om dit gedrag te veranderen?? Zit tegenwoordig met een pet op in huis omdat hij dan niet land op m'n hoofd.

Als we niet in de huiskamer zitten gaat ie ook zelf terug in zijn kooi op stok zitten terwijl we een open keuken hebben?

Sara

Hoe oud is je parkietje? Je beschrijving doet met denken aan een parkietje dat in de puberteit zit. Als je de zoekfunctie gebruikt vind je hier meer over terug. Op de site staat ook een artikel over bijten. Hoe reageren jullie er nu op? Jullie zetten hem gewoon terug op de kooi als hij dit doet?

Trouwens, een open keuken? Daar moet je wel heel erg mee opletten. Ten eerste zijn keukendampen erg gevaarlijk, ten tweede mag het parkietje hier absoluut niet komen, want dat is veel te gevaarlijk (hij kan tijdens de afwas in de gootsteen vallen, op de kookplaat terecht komen, in de oven, ...).

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

leoleus

Hij is nu zo'n 4 maand oud. Indien hij dus irritant begint te doen dan moet ie terug de kooi in. Hij heeft het vooral bij mijn vriend moet ik zeggen maar waarom is het gezicht zo leuk voor hem? Waarom daar pikken/bijten. Moeten we dit juisteven toestaan en negeren of zoals nu terug in de kooi plaatsen?

Wat betreft open keuken...tijdens koken zit ie in zijn kooi en die staat een heel eind bij de keuken vandaan. Afwassen doen wij in de afwasmachine:)

Sara

#3
Dan zit jouw parkietje inderdaad in de puberteit. Je mag dit niet negeren, maar je parkietje in de kooi plaatsen is ook geen goed alternatief als straf. De kooi moet de thuis van de parkiet blijven waar hij zich goed in voelt, niet een strafhoekje.
Er zijn verschillende andere manier om je parkietje te straffen. Zo kan je hem bijvoorbeeld vijf minuten zetten in een strafkooitje (dus een andere kooi dan zijn eigen kooi) en hem negeren. Na de vijf minuten haal je hem er weer uit.
Een andere manier, die ik zelf heb toegepast bij mijn parkietjes, is op het moment dat je parkietje dit bijtgedrag vertoont, het parkietje op je vinger laten stappen. Als hij vanaf je hoofd op je vinger gestapt is, breng je op ooghoogte of lager op je vinger. Dan laat je hem op de vinger van je andere hand stappen terwijl je "op" zegt. Dit doe je twee of drie keer. Het is een manier van straffen waarin je laat zien dat jij de baas bent. Ik weet niet meer juist waar ik dit gelezen heb over straffen, want het is namelijk al een tijd geleden dat ik parkietjes in de puberteit had. Heb het in ieder geval ergens online gevonden. Er stonden nog meer mogelijkheden geloof ik. Je kan het op het forum altijd eens ingeven bij de zoekfunctie, of bij google. Negeren wordt ook vaak als mogelijkheden gegeven, maar ik vind het geen optie bij een parkietje dat je gezicht aanvalt. Ik weet niet precies waarom ze dit doen in de puberteit, maar het is niets abnormaal. Ik heb er ook ervaring mee.
Wat eigenlijk nog belangrijker is dan het straffen: goed bedrag belonen. Houd dit altijd in je achterhoofd. Welk gedrag ook dat geen bijtgedrag is, moet beloond worden met iets lekkers of lieve woordjes/aandacht, een leuk speeltje,...

Groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Justbe123inge

Is het parkiet een vrouwtje?? Die zijn namelijk minder aardig en trekken meestal naar 1 persoon en als er nog iemand is, zien ze dat als een bedreiging en krijg jij ook een knauw. Een veeleisend vrouwtje waarschijnlijk. Laat haar er niet meer uit als je vriend er is, alleen als je alleen bent en als ie bijt, bijt dan terug in zijn pootje, zachtjes of gooi de vogel de lucht in, dan kan ie de weg terug zoeken naar zijn kooi, komt ie weer bijten, gooi je de vogel weer de lucht in. Ze vliegen dan altijd terug naar de kooi, sluit de kooi en oefen eerst genoeg met je hand in de kooi. Wellicht is dit nog niet lang genoeg gedaan.

Sonja

Citaat van: Justbe123inge op augustus 25, 2012, 08:12:01
Is het parkiet een vrouwtje?? Die zijn namelijk minder aardig en trekken meestal naar 1 persoon en als er nog iemand is, zien ze dat als een bedreiging en krijg jij ook een knauw. Een veeleisend vrouwtje waarschijnlijk. Laat haar er niet meer uit als je vriend er is, alleen als je alleen bent en als ie bijt, bijt dan terug in zijn pootje, zachtjes of gooi de vogel de lucht in, dan kan ie de weg terug zoeken naar zijn kooi, komt ie weer bijten, gooi je de vogel weer de lucht in. Ze vliegen dan altijd terug naar de kooi, sluit de kooi en oefen eerst genoeg met je hand in de kooi. Wellicht is dit nog niet lang genoeg gedaan.

Hier kan ik me persoonlijk toch absoluut niet in vinden...
Popjes zijn weliswaar vaak wat vinniger dan mannetjes, maar ik vind ze toch ook héél lief als huisgenootje... (heb zelf een mannetje en een popje).
De ervaring dat het popje slechts naar 1 persoon trekt, heb ik helemaal niet, laatstaan dat ze een ander als een bedreiging ziet.

En terugbijten in het pootje of de vogel de lucht ingooien?? :o
Vreemde adviezen hoor, zo ga je m.i. toch niet met je parkiet om.....

Kleintjes

Citaat van: Justbe123inge op augustus 25, 2012, 08:12:01
Is het parkiet een vrouwtje?? Die zijn namelijk minder aardig en trekken meestal naar 1 persoon en als er nog iemand is, zien ze dat als een bedreiging en krijg jij ook een knauw. Een veeleisend vrouwtje waarschijnlijk. Laat haar er niet meer uit als je vriend er is, alleen als je alleen bent en als ie bijt, bijt dan terug in zijn pootje, zachtjes of gooi de vogel de lucht in, dan kan ie de weg terug zoeken naar zijn kooi, komt ie weer bijten, gooi je de vogel weer de lucht in. Ze vliegen dan altijd terug naar de kooi, sluit de kooi en oefen eerst genoeg met je hand in de kooi. Wellicht is dit nog niet lang genoeg gedaan.
Vogels zijn geen speelgoed.... Je kan niet met ze gooien, ze zijn super breekbaar; geen rubbel bal. Dat je 'n hond terugbijt in z'n poot kan ik begrijpen, maar 'n parkiet?!

Zoals Sonja aangeeft, dames zijn soms wat vinniger maar zijn net zulke schatjes, als je maar fatsoenlijk met ze omgaat.
Ik weet 't niet, maar heb 't idee dat ergens iets / iemand wordt gemist.....
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

leoleus

Volgens ons is het een vrouwtje. Moet zeggen dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om terug te bijten. Volgens mij moet er een andere manier zijn. Ik geloof direct dat het naar 1 persoon toe trekt en dat is ook niet erg. Wij vinden de ene persoon ook leuker dan de ander. Echte het bijten n oogleden en oorlelletjes is irritant en dit willen we graag afleren.

Het is al iets minder al moet ik zeggen dat het per dag verschilt. we zetten haar nu terug op de speelboom indien ze irritant is i.p.v. De kooi. Ook belonen we gedrag met mooie woorden,spelletje met tandenstokers of wat trostgier.