Nieuw voer, hij eet het niet.

Gestart door DorisEnCharlie, augustus 07, 2012, 00:59:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DorisEnCharlie

Hallo,
Ik ben laatst overgestapt op een nieuwe voeding voor mijn parkietje.
Hij at eerst alleen maar een zaadmengsel maar de ha raadde ons aan om dit te mengen met Brinta en eikrachtvoer.
Dit hebben we gedaan maar er is nu een probleempje. Hij eet het niet, ik heb er opgelet maar ik heb hem niet zien eten, ik ben dus maar terug gegaan op een zaadmengsel(zon standaard pakket dat je koopt)
Maar ik heb toch graag dar hij het nieuwe mengsel eet. Hebben jullie tips om het dit te laten etdn?
Hij eet ook geen groente en fruit want daar is hij bang voor.

karin v h

Je zou het nieuwe voedsel eens kunnen mengen het oude voedsel en dan het oude voedsel steeds wat minder geven maar dan moet je wel zijn gewicht in de gaten houden.

*wendy*

Ik vind het wel vreemd dat je Brinta moet geven.. Raadde een vogelarts dit aan? Met welke reden?

Een goed zaadmengsel (veel verschillende zaden), 2 keer in de week eivoer en 3/4 keer in de week groenvoer is voldoende. Bovendien zal Brinta niet de voedingsstoffen/vitamines vervangen die je parkietje misloopt doordat hij geen groente eet.

Heb je al eens geprobeerd een stukje andijvie met een knijper bij z'n favoriete zitplekje te hangen? Dit kan je gerust een hele week volhouden (wel elke dag vers); wellicht wint de nieuwsgierigheid het! Ik had hier ook een kieskeurig parkietje, die eigenlijk alleen maar andijvie at. Sinds hij een vriendje heeft, eet hij ook basilicum, peterselie, witlof, spinazie, gras.. 2 durven meer dan 1, wellicht is dat nog een optie voor je. Het zijn immers groepsdieren.

Verder kan ik niet bedenken hoe je hem aan het nieuwe mengsel kan laten wennen. Ik vind het geen goed mengsel, dus zou het niet eens aanraden  :-\

Sara

@Karvin v h: volgens dat ik lees, is het gewoon eiver en Brinta dat gemengd wordt met het oude voedsel.
Het is dus geen nieuw voer dat ze krijgen.

Wat de dierenarts gezegd heeft, is dat je eivoer en Brinta als aanvulling moet lezen. Dat is geen nieuw voer, want overal op dit forum en op de site kan je lezen dat je als extra bij de zaadmengeling eivoer moet geven. Brinta word ook door een aantal baasje aan parkietjes gegeven.
Je kan het eivoer ook gewoon apart aanbieden in een bakje. Probeer eens of je parkietje het zo eet. Met Brinta kan je een prakje maken met fruit, en de zaadmengeling bijvoorbeeld.
Je kan je parkietje andere dingen leren eten door zelf te doen alsof je ervan eet en het reuzenlekker is.
Ook moet je zo veel mogelijk soorten groenten of fruit proberen, en doorzetten. Uiteindelijk wint de aanhouder.  ;)

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

pixie

De VA heeft mij ook geadviseerd zaad(2delen)/eivoer(2delen)/(1deel) te geven. Dit rul maken, dus het mag geen papje zijn.
Afwisseling is het belangrijkste van het dieet, zei hij.

DorisEnCharlie

Dankjulliewel allemaal, f
Dat met groenvoer ga ik zeker doorzetten.
Ik zei het misschien een beetje verkeerd maar er moest eivoer bij zijn oude voer,
Maar zodra hij in de buurt komt bij zijn bakje met eivoer en zaadjes gaat hij meteen weer weg.
Ik heb ook al geprobeerd apart eivoer aan te bieden maar dat lukte niet.

Groetjes,

Justbe123inge

Gewoon het oude voer geven en er krachtvoer doormengen, een klein beetje, merken ze bijna niet en ze eten het gewoon op. Stukjes appel, peer of iets hartigs af en toe als tractatie bijgeven. De mijne heeft alles het liefst voorgekauwd. Om de dag vers water geven.

pixie

Voorkauwen zou ik echt afraden, daar kan je parkietje erg ziek van worden.

Daarnaast is het echt nodig om elke dag vers water te geven. Met het hete weer de afgelopen tijd, ververs ik het een paar keer per dag. Het water wordt warm en dat geeft meer kans op bacterien, alg etc.

Kleintjes

Citaat van: Justbe123inge op augustus 25, 2012, 06:11:42
Gewoon het oude voer geven en er krachtvoer doormengen, een klein beetje, merken ze bijna niet en ze eten het gewoon op. Stukjes appel, peer of iets hartigs af en toe als tractatie bijgeven. De mijne heeft alles het liefst voorgekauwd. Om de dag vers water geven.

En alle ziekmakers doorgeven aan je parkietje.....
Geef je parkietje gewoon 'n stukje fruit / groente en neem zelf ook 'n stukje, dat is veel gezonder (voor beide). Elke dag aanbieden is ['n goed plan, dat is gezonder voor ze en geeft ze bezigheid.

Elke dag vers voer en vers water zijn heel belangrijk, stilstaand water kan gevaarlijk worden door (zoals pixie noemde) bacteriën, schimmels, algen, etc.

Voer blijven aanbieden, ze gaan 't vanzelf proberen. Je kunt 't ook mengen met 't "oude" voer, dat maakt de overstap makkelijker.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Justbe123inge

Oh, daar had ik nooit zo over nagedacht. Doe ik dus niet meer.